JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tillitsvalgte i krisemøte i NAV Oslo

NTL-tillitsvalgte i NAV Oslo var mandag samlet til krisemøte om situasjonen i hovedstaden. I en tid da arbeidsledigheten ser ut til å gå rett til værs, mister de rundt 120 stillinger.

Da er midlene fra Regjeringens krisepakke iberegnet.

Vi treffer fire av de tillitsvalgte rett etter krisemøtet. De fortviler. Situasjonen er uholdbar.

Klarer ikke alle oppgavene

– Dette er tragisk, for målet med reformen var jo å gi folk tettere og bedre oppfølging. Vi skulle gi brukerne våre muligheter, sier Aase Kari Brennvall, som jobber ved NAV St. Hanshaugen.

Anne Mette Syversen fra NAV Alna følger opp: – Vi skal ha høyt fokus på restanser, men oppfølging krever også mange ressurser. Det er tidkrevende.

Kan bli dramatisk

Fylkestillitsvalgt i NTL NAV Oslo, Dagfinn Vestby, sier at Oslo kan få om lag 30 stillinger fra Regjeringens krisepakke.

– Slik det ser ut nå, vil det bety at vi har mer enn 100 stillinger vi ikke har budsjett til å dekke. De på midlertidig basis må gå. Dette kan få dramatiske konsekvenser, framholder han.

Han forklarer at i tillegg til alle de midlertidige stillingene de mister, er det også innført stillingsstopp. Det er kun midler i budsjettet til vikarer for folk i omsorgspermisjon.

Mister dyktige folk

Ingvar Botnen ved NAV Søndre Nordstrand sier at de har flere dyktige saksbehandlere som går av med pensjon.

– Disse får vi ikke erstattet, forteller han.

Botnen forteller at ved kontoret på Søndre Nordstrand hadde de begynt å få orden på restansene sine i fjor.

– Og så får vi dette i trynet! Han slår oppgitt ut med armene.

Merker økt ledighet

Direktoratet går nå inn med 30 ansatte som skal hjelpe til med å få ned saksbehandlingstiden. Botnen har liten tro på at det hjelper stort.

– Restansene vil øke på nytt om ikke noe mer blir gjort, fastslår han.

Anne Mette Syversen ved NAV Alna forteller at de allerede har merket økt tilgang av arbeidsledige.

– Ledigheten har økt massivt det siste kvartalet. Strømmen kommer nå, og vi har ikke ansatte til å ta seg av dem, fortviler hun.

Hun legger til at også arbeidsgivere etterlyser møter og informasjon. Det har de ikke mulighet til å innfri.

Håpløst

Aase Kari Brennvall synes det hele er håpløst. De må nå si opp ansatte som har begynt å få kompetanse på de komplekse saksfeltene de jobber med.

– Politikerne må jo se at vi trenger flere ressurser. Skal vi da ta inn helt nye folk og begynne på nytt igjen? Vi vil bli satt langt tilbake i tid, sier hun.

Ønsker å gi god service

De er alle opptatte av brukernes situasjon. De ansatte får store problemer med å opprettholde informasjonsplikten sin, og brukerne blir skadelidte.

De tillitsvalgte forteller at det trengs masse ressurser for å få gjort en god nok jobb overfor dem som trenger det. Slik situasjonen er i dag, henger det ikke på greip i forhold til målet med reformen.

– De ansatte har det vondt, men det er enda verre for brukerne. Vi ønsker å gi dem god service og hjelp, men da må vi få ressurser til det, sier de.

Annonse
Annonse