Mangelfullt om ansatte
Forbundsleder Odd Christian Øverland er ikke imponert over rapporten om postliberalisering. De personalmessige konsekvensene er blant temaene som er overflatisk behandlet, ifølge Øverland.
may.berg@lomedia.no
Postkom har vært en sterk pådriver for at konsekvensene av et liberalisert postmarked skulle utredes. Nå foreligger rapporten som Samfunns- og næringslivsforskning har utarbeidet på oppdrag av Samferdselsdepartementet.
Det eneste Øverland er fornøyd med, er mandatet. Det er bredt og omfattende. Mer positivt har han ikke å komme med.
Lite om arbeidstakerne.
– Et sentralt tema som sosial dumping er overhode ikke berørt i rapporten, til tross for alt vi vet om hva som har skjedd i et land som Tyskland, hvor konkurranse på postmarkedet har ført til press på lønningene for de ansatte i selskapene som konkurrerer. Rapporten refererer til Sverige, Tyskland og England når det gjelder markedsmessige forhold, men ikke når det gjelder samfunnsmessige forhold og spørsmål som angår arbeidstakerne. Det vil jeg kalle direkte slett arbeid, sier Øverland.
Rapporten drøfter blant annet hvordan eventuelle konkurrenter skal sikres tilgang til et postmarked hvor det fra før finnes en dominerende aktør. Blant annet foreslår rapporten at nye postoperatører må sikres tilgang til distribusjonsnettet. Posten Norge bør gi konkurrentene tilgang til postkasser, postbokser og adressesystem.
Verste scenario.
Det åpner opp for det verst tenkelige scenario, ifølge Øverland.
– For å få til reell konkurranse i det norske postmarkedet, må altså myndighetene legge til rette for at våre konkurrenter skal kunne hente inn all posten de kan, velge ut hva de vil distribuere og overlate resten til Posten Norge. Posten kan til syvende og sist komme til å sitte igjen med bare den ulønnsomme posten. Hvorfor skal overskuddet som genereres i den lønnsomme delen av postmarkedet havne i den svenske statskassen, mens vår egen stat må punge ut for å finansiere resten? Er det ikke bedre slik det er i dag, at Posten Norge bruker overskuddet fra enerettsområdet til å finansiere den ulønnsomme delen, sier Øverland.
På høring.
Rapporten er sendt på høring, med svarfrist 22. april, og Postkom er en av høringsinstansene.
– Vi skal nå bruke den tiden vi har til rådighet til å analysere rapporten grundig. I tillegg skal vi bruke tiden fram til politisk beslutning til å involvere Postkoms tillitsvalgte og gjøre flest mulig fra næringslivet, organisasjoner, forbrukere og politiske miljøer kjent med de negative konsekvensene ved en liberalisering, avslutter Øverland.