JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dragkamp om pensjonene

Bilfabrikkene General Motors, Ford og Chrysler i USA er i store økonomiske vansker og vil kvitte seg med sine forpliktelser på pensjon og helseforsikring.



17.09.2007
16:58
16.12.2013 02:16

Bilfabrikkene er i vanskeligheter på grunn av sviktende salg og dermed manglende lønnsomhet. Det amerikanske bilarbeiderforbundet UAW (United Automobile, Aerospace and Agricultural Implement Workers of America) forhandler akkurat nå om nye tariffavtaler. Under forhandlingene strider partene særlig om fremtiden til helseforsikringene og pensjonene. De tre bilfabrikkene vakler på konkursens rand, og de skylder først og fremst på helseforsikringene og pensjonsforpliktelsene.

Vil bli kvitt pensjonsforpliktelsene

I de senere årene har UAW gitt fabrikkene konsesjoner. Det har dreid seg om høyere premieandel for arbeiderne, økte egenandeler og annet, men for de tre store bilfabrikkene er dette ikke lengre tilstrekkelig. De krever at forbundet går med på vidtgående endringer.

I dag har fabrikkene forpliktelser for mer enn 100 milliarder dollar i sine regnskaper. Disse ønsker de å fjerne ved å opprette en ny ordning der et fond overtar helse- og pensjonsforpliktelsene. Dette fondet skal i tilfellet administreres av bilarbeiderforbundet. For å opprette fondet vil fabrikkene sette inn et foreløpig ukjent antall titalls millioner dollar.

Kraftige lønnsnedslag?

Alternativet er sannsynligvis arbeidsgivernes krav om kraftige reduksjoner i lønn og andre ytelser.

Et helsefond, administrert av forbundet, er svært omstridt i UAW og andre deler av fagbevegelsen. Ansvar og risiko blir flyttet fra arbeidsgiverne til fagbevegelsen. Dersom dette fondet får økonomiske problemer, sitter bilarbeiderforbundet igjen med svarteper. Det kan få alvorlige konsekvenser i et land der fagbevegelsen står meget svakt.

Det er liten åpenhet rundt forhandlingene. I en artikkel i New York Times 4. september spekuleres det over hva som foregår, men ingen kan si noe sikkert. Til avisen uttaler Jim Stoufer, leder for Local 249 i Kansas City, at det har vært svært stille og at de synes å få høre mindre enn normalt om forhandlingene. Det går rykter om krav om lønnsreduksjoner på 20 til 30 prosent. Forbundet har ikke gjennomført de vanlige tiltakene for å informere om forhandlingene.

Konkurs ved streik

De nåværende avtalene gikk ut forrige fredag. New York Times siterer eksperter på bilindustrien som sier at en streik ville være oppsiktsvekkende, og at minst en av fabrikkene sannsynligvis ville gått konkurs. Dette er også ris bak speilet for arbeidsgiverne for å komme bilarbeiderforbundet i møte ettersom det forhandles samtidig med alle tre.

Spørsmålet om helseforsikringer og pensjonsordninger er uhyre viktig i et land der det ikke finnes et offentlig velferdstilbud som det er verdt å snakke om. De aller fattigste kommer inn under et offentlig program som heter «medicaid», som dekker omlag 30 millioner mennesker. De som tjener mer enn den øvre inntektsgrensen må enten betale for privat helseforsikring eller få helseforsikring gjennom en tariffavtale. En brukbar privat helseforsikring for en familie koster 14–15.000 dollar i året. 47 millioner amerikanere har ingen helseforsikring.

Bilarbeiderforbundet har omlag 640.000 yrkesaktive medlemmer og 500.000 pensjonister. Helseforsikringene dekker også deres familier, og det er derfor mange som vil bli berørt av endringene.

Rekrutteringskampanje

UAW prøver for n'te gang i løpet av de siste tyve årene å organisere arbeiderne ved Toyotas fabrikk i Georgetown i Kentucky som ligger i sørstatene. Der har fagbevegelsen ikke mange medlemmer. I privat sektor i USA er omlag 9 prosent av arbeiderne organisert, i sørstatene er tallet enda lavere.

Toyotas fabrikk i Georgetown er den eldste japanskeide bilfabrikken i USA med omlag 7 000 ansatte. Hemmelige planer er lekket ut om at Toyota ønsker å redusere arbeidskostnadene i Nordamerika med 300 millioner dollar frem til 2011. Dette har gitt kampanjen for å organisere arbeiderne ved fabrikken en ny giv. Hjelp til kampanjen får forbundet fra lokale aktivister, politikere og prester. Det er imidlertid usikkert om de lykkes i å organisere arbeiderne.

Høye krav til å få tariffavtale

Systemet i USA er slik at forbundet først må få underskrift fra mer enn halvparten av de ansatte for å kunne gjennomføre en avstemning om fagorganisering. Denne avstemningen må så få flertall for at forhandlinger om en overenskomst kan starte. I USA finnes svært få nasjonale overenskomster og knapt noen regionale eller bransjeoverenskomster. Hver enkelt tariffavtale sluttes med den enkelte fabrikken.

Signaleffekt

Fremgang ved Toyotas fabrikk i Georgetown vil derfor ikke få noen direkte følge for andre fabrikker som er eiet av Toyota. Men det vil være et tydelig signal om at det går an å organisere bilarbeidere også i sørstatene. Arbeiderne ved Nissans fabrikk i Smyrna i Tennessee har to ganger stemt nei til å organisere seg i bilarbeiderforbundet.

Kampanjen for fagorganisering ved Toyotas fabrikk i Georgetown kan du gi din støtte ved å gå inn på UAWs hjemmeside på denne linken http://www.unionvoice.org/campaign/Toyota og sende en ferdigskrevet støtteerklæring.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.09.2007
16:58
16.12.2013 02:16



Mest lest

Hanna Skotheim

Kaisa om å være fattig i Norge: – Vi må se på lønningene til folk

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Da Rafal (33) begynte å kreve lønn mellom oppdrag, ble jobben et mareritt

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Torgny Hasås

Etter 24 år mistet SVs Karin Andersen plassen sin på Stortinget: – Jeg har veldig mye ugjort i politikken

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Helge Rønning Birkelund

Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

Eivind Senneset

Først to år etter, er yrkesskaden til Yngve godkjent av Nav

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

Roy Ervin Solstad

Bussjåfør ble bøtelagt for mobilbruk, men nektet å betale. Nå har han vunnet i retten

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

Bakgrunnsfoto: Erlend Angelo

Her er LO-forbundenes ønske-statsråder

Leif Martin Kirknes

LOs tre mektigste krever at Støre endrer loven

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

Jan-Erik Østlie

Ropstad innrømmer at han prøvde å unngå skatt på pendlerleilighet

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

Tormod Ytrehus

App-selskap vann konkurranse om å køyre taxi for kommunen

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

Anders Hauge-Eltvik

Kulturstreiken for rettferdig pensjon trappes opp. Se oversikten her

Kommentar

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Jan-Erik Østlie

«Stendi har krøpet til korset. Det er en seier for fagbevegelsen», skriver Kjell Werner

Leif Martin Kirknes

Støre vil ikke ha samarbeidsavtale med Rødt

PÅ FRIERFERD: Ap-leder Jonas Gahr Støre har reist mye i valgkampen.

PÅ FRIERFERD: Ap-leder Jonas Gahr Støre har reist mye i valgkampen.

Helge Rønning Birkelund

Fire av ti LO-medlemmer stemte på Arbeiderpartiet

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

Håvard Sæbø

Hva betyr det at ansatte SKAL tjene mer enn minstelønn? Nå skal saken avgjøres i retten


Flere saker