JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dragkamp om pensjonene

Bilfabrikkene General Motors, Ford og Chrysler i USA er i store økonomiske vansker og vil kvitte seg med sine forpliktelser på pensjon og helseforsikring.



17.09.2007
16:58
16.12.2013 02:16

Bilfabrikkene er i vanskeligheter på grunn av sviktende salg og dermed manglende lønnsomhet. Det amerikanske bilarbeiderforbundet UAW (United Automobile, Aerospace and Agricultural Implement Workers of America) forhandler akkurat nå om nye tariffavtaler. Under forhandlingene strider partene særlig om fremtiden til helseforsikringene og pensjonene. De tre bilfabrikkene vakler på konkursens rand, og de skylder først og fremst på helseforsikringene og pensjonsforpliktelsene.

Vil bli kvitt pensjonsforpliktelsene

I de senere årene har UAW gitt fabrikkene konsesjoner. Det har dreid seg om høyere premieandel for arbeiderne, økte egenandeler og annet, men for de tre store bilfabrikkene er dette ikke lengre tilstrekkelig. De krever at forbundet går med på vidtgående endringer.

I dag har fabrikkene forpliktelser for mer enn 100 milliarder dollar i sine regnskaper. Disse ønsker de å fjerne ved å opprette en ny ordning der et fond overtar helse- og pensjonsforpliktelsene. Dette fondet skal i tilfellet administreres av bilarbeiderforbundet. For å opprette fondet vil fabrikkene sette inn et foreløpig ukjent antall titalls millioner dollar.

Kraftige lønnsnedslag?

Alternativet er sannsynligvis arbeidsgivernes krav om kraftige reduksjoner i lønn og andre ytelser.

Et helsefond, administrert av forbundet, er svært omstridt i UAW og andre deler av fagbevegelsen. Ansvar og risiko blir flyttet fra arbeidsgiverne til fagbevegelsen. Dersom dette fondet får økonomiske problemer, sitter bilarbeiderforbundet igjen med svarteper. Det kan få alvorlige konsekvenser i et land der fagbevegelsen står meget svakt.

Det er liten åpenhet rundt forhandlingene. I en artikkel i New York Times 4. september spekuleres det over hva som foregår, men ingen kan si noe sikkert. Til avisen uttaler Jim Stoufer, leder for Local 249 i Kansas City, at det har vært svært stille og at de synes å få høre mindre enn normalt om forhandlingene. Det går rykter om krav om lønnsreduksjoner på 20 til 30 prosent. Forbundet har ikke gjennomført de vanlige tiltakene for å informere om forhandlingene.

Konkurs ved streik

De nåværende avtalene gikk ut forrige fredag. New York Times siterer eksperter på bilindustrien som sier at en streik ville være oppsiktsvekkende, og at minst en av fabrikkene sannsynligvis ville gått konkurs. Dette er også ris bak speilet for arbeidsgiverne for å komme bilarbeiderforbundet i møte ettersom det forhandles samtidig med alle tre.

Spørsmålet om helseforsikringer og pensjonsordninger er uhyre viktig i et land der det ikke finnes et offentlig velferdstilbud som det er verdt å snakke om. De aller fattigste kommer inn under et offentlig program som heter «medicaid», som dekker omlag 30 millioner mennesker. De som tjener mer enn den øvre inntektsgrensen må enten betale for privat helseforsikring eller få helseforsikring gjennom en tariffavtale. En brukbar privat helseforsikring for en familie koster 14–15.000 dollar i året. 47 millioner amerikanere har ingen helseforsikring.

Bilarbeiderforbundet har omlag 640.000 yrkesaktive medlemmer og 500.000 pensjonister. Helseforsikringene dekker også deres familier, og det er derfor mange som vil bli berørt av endringene.

Rekrutteringskampanje

UAW prøver for n'te gang i løpet av de siste tyve årene å organisere arbeiderne ved Toyotas fabrikk i Georgetown i Kentucky som ligger i sørstatene. Der har fagbevegelsen ikke mange medlemmer. I privat sektor i USA er omlag 9 prosent av arbeiderne organisert, i sørstatene er tallet enda lavere.

Toyotas fabrikk i Georgetown er den eldste japanskeide bilfabrikken i USA med omlag 7 000 ansatte. Hemmelige planer er lekket ut om at Toyota ønsker å redusere arbeidskostnadene i Nordamerika med 300 millioner dollar frem til 2011. Dette har gitt kampanjen for å organisere arbeiderne ved fabrikken en ny giv. Hjelp til kampanjen får forbundet fra lokale aktivister, politikere og prester. Det er imidlertid usikkert om de lykkes i å organisere arbeiderne.

Høye krav til å få tariffavtale

Systemet i USA er slik at forbundet først må få underskrift fra mer enn halvparten av de ansatte for å kunne gjennomføre en avstemning om fagorganisering. Denne avstemningen må så få flertall for at forhandlinger om en overenskomst kan starte. I USA finnes svært få nasjonale overenskomster og knapt noen regionale eller bransjeoverenskomster. Hver enkelt tariffavtale sluttes med den enkelte fabrikken.

Signaleffekt

Fremgang ved Toyotas fabrikk i Georgetown vil derfor ikke få noen direkte følge for andre fabrikker som er eiet av Toyota. Men det vil være et tydelig signal om at det går an å organisere bilarbeidere også i sørstatene. Arbeiderne ved Nissans fabrikk i Smyrna i Tennessee har to ganger stemt nei til å organisere seg i bilarbeiderforbundet.

Kampanjen for fagorganisering ved Toyotas fabrikk i Georgetown kan du gi din støtte ved å gå inn på UAWs hjemmeside på denne linken http://www.unionvoice.org/campaign/Toyota og sende en ferdigskrevet støtteerklæring.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.09.2007
16:58
16.12.2013 02:16



Mest lest

ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.

ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.

Erlend Angelo

Tommy jobba seg i senk og ble sykmeldt: – Jeg har aldri blitt så dårlig behandla som av Coop

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Privat

– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?

Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.

Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.

Aslak Bodahl

Charlotte (22) får ikke fikset tennene fordi det er for dyrt: – Ekstremt frustrerende

KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.

KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.

Jan-Erik Østlie

Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

Colourbox

Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard

Folketrygda

Illustrasjon

Illustrasjon

Anna Granqvist

To pensjonistforeninger sier nei til stort løft i minstepensjonen, hvis det betyr mindre pensjon til andre grupper

Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Werner Juvik

Redningsmannskapet i Gjerdrum var i konstant fare. Her er innsatslederens historie

Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.

Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.

Privat

Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg

Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.

Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.

Privat

Mari fikk besøke sin dødssyke far kun én gang i uka. Da kokte det over for overlegen

Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.

Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.

Ida Bing

Harald Eia kurser Ap om Ulikhets-Norge. Her er hans advarsel

Kommentar:

Stats,inister Erna Solberg måtte innse at opposisjonen var i ferd med å overkjøre regjeringen.

Stats,inister Erna Solberg måtte innse at opposisjonen var i ferd med å overkjøre regjeringen.

Leif Martin Kirknes

«Takket være firerbanden har regjeringen blitt presset fra skanse til skanse»

Illustrasjon

Illustrasjon

Håvard Sæbø

Rekordhøy arbeidsledighet i Lofoten – henter inn tusener av sesongarbeidere

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Jan-Erik Østlie

Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

Leif Martin Kirknes

Kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter

I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.

I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Kun tre av ti LO-medlemmer vil stemme Ap, viser intern måling

Jonas Gahr Støre. Arkivfoto

Jonas Gahr Støre. Arkivfoto

Jan-Erik Østlie

– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger

Martin Håndlykken

Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren

537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.

537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.

Jan-Erik Østlie

Over 500 ansatte i Tine kan bli tatt ut i streik

Trygve Slagsvold Vedum for skryt for sitt lederskap av tidligere LO-topp Sture Arntzen.

Trygve Slagsvold Vedum for skryt for sitt lederskap av tidligere LO-topp Sture Arntzen.

Jan-Erik Østlie

Tidligere LO-topp: Ap-ledelsen er så utydelige at Senterpartiet blir folkets parti

Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.

Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.

Jan-Erik Østlie

Togrenholdere kjemper for å beholde lønna: – Stjerneeksempel på borgerlig politikk, mener Moxnes


Flere saker