JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Litt nærmere rushtidsavgift

Næringslivets hovedorganisasjon hjelper regjeringen med å få innført rushtidsavgift i de store byene.

– Det er veldig positivt at en så viktig aktør som NHO kommer på banen med et så tydelig budskap. NHOs plan for kollektivsatsing har allerede bidratt til en ny debatt om virkemidler som rushtidsavgift, sier statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Han kommer med rosende ord og blomster til NHO-direktør Petter Haas Brubakk. For NHO ber om at kollektivtilbudet fordobles i rushtiden og at dette tilbudet økes kraftig resten av døgnet. Næringslivsorganisasjonen vil ha veiprising med en egen avgift for å bedre framkommeligheten i rushtiden og går inn for skattefritak for månedskort betalt av arbeidsgiver.

– Det er mye bra i regjeringens forslag til ny nasjonal transportplan, men kollektivsatsingen må bli enda sterkere. NHO vil ha en årlig kollektivmilliard i de seks største byområdene, sier Petter Haas Brubakk.

Nødvendig omlegging

Statssekretæren mener det er helt nødvendig å få til en grunnleggende endring av transportsystemet i miljøvennlig retning.

– Det vil kreve endringer på veldig mange plan. Vi trenger både en kraftig opprustning av kollektivtrafikken og en vilje til å ta i bruk restriktive virkemidler. Dette er en prosess der veldig mange aktører må være med på å utforme politikken. Det er flott at NHOs plan nå har bidratt til en ny debatt i de aktuelle fylkene og storbyene, sier Lahnstein.

– Det er ikke lenger bare miljøvernere og enkelte entusiaster i departement og regjering som sier at vi må ha kombinasjonen av både bedre tilrettelegging og restriktive tiltak, legger statssekretæren til.

Trange flaskehalser

NHO-direktøren er glad for at NHOs plan blir positivt tatt imot.

– Det øker sannsynligheten for at det blir noe av forslagene våre. Kollektivtransport er samferdselspolitikkens avlat. I dag er det dessverre slik at man presses opp i et hjørne til å bruke et kollektivt alternativ som er for dårlig og for dyrt. Det er for dårlig frekvens og for dårlig regularitet, sier Petter Haas Brubakk.

– NHO er spesielt opptatt av flaskehalsene som næringstrafikken møter i de største byene. Vi ser ingen mulighet til å bygge oss ut av problemene, og det er heller ikke riktig. Derfor ønsket vi å legge fram en helhetlig plan, hvor både gulrot og pisk går sammen, sier han.

Skaper frustrasjon

NHO-direktøren mener det vil være galt å gjøre det vanskeligere å være privatbilist uten samtidig å gjøre det lettere å være kollektivbruker.

– Det skaper bare frustrasjon, gir dårlige resultater og så kommer systemet i miskreditt, sier Brubakk.

– Men rushtidsavgift er et omstridt virkemiddel?

– Ja, og det vil det sikkert fortsatt være. Poenget er at vi må vurdere alle typer virkemidler, og så må tiltakene henge sammen. Vi kan ikke innføre rushtidsavgift og samtidig la kollektivtilbudet forbli dårlig. Mange av storbyene vil få en befolkningsvekst på over 30 prosent de neste 20 årene. Det vil sette et allerede presset samferdselssystem under enda større press. Det igjen vil skape enda større problemer ved de største flaskehalsene for næringslivet, sier Petter Haas Brubakk. (ANB)

Annonse
Annonse