JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Ingen planer om Usbekistan-landing

Espen Barth Eide avviser at det foreligger konkrete planer om samarbeid med Usbekistan for transport av personell til Afghanistan.



08.05.2009
17:55
16.12.2013 09:58

Statssekretæren i Forsvarsdepartementet sier til NTB at det ikke er lagt konkrete planer om at norske militære fly skal bruke Termez-banen i Usbekistan.

– Vi og Utenriksdepartementet har jobbet en stund med å se på alternative ruter til den nåværende logistikkruten vår, som går fra Oslo via Tyrkia og til Mazar-e-Sharif. Blant mulighetene som er vurdert er å fly over Usbekistan og Termez, som er ti minutter nord for Afghanistan. Det er den samme ruten Tyskland bruker, sier Barth Eide.

Utelukker ikke

I denne prosessen har begge departementer konkludert med at det mest praktiske er å fly direkte til Mazar-e-Sharif etter mellomlandingen i Tyrkia.

De tyske styrkene har nå bygd ut flyplassen i Mazar slik at det ikke lenger er nødvendig å lande i Kabul for å laste om til en mindre fly. I Mazar-e-Sharif er en god del av de norske styrkene plassert. Mazar ligger også i kjøreavstand til Maimana.

– Det foreligger derfor ingen planer om å fly over Usbekistan her og nå, men det er veldig viktig å presisere at det på ingen måte betyr at vi utelukker at det kan endre seg, sier Barth Eide.

Han peker på at det kan oppstå nye behov og at sikkerhetssituasjonen i Mazar-e-Sharif kan endre seg, også når det gjelder flysikkerhet.

– Da er det nyttig for Forsvarsdepartementet å vite om muligheten til å bruke Termez, sier han.

Kritikk

Norske myndigheter får kritikk fra professor og seniorforsker Daniel Heradstveit ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI).

Heradstveit sa fredag til Klassekampen at Usbekistan kan sammenlignes med Taliban, et totalitært regime som driver statsterrorisme.

Til tross for dette skal norske diplomater ha jobbet for at Norge skal få adgang til Termez-basen. Basen ligger like ved grensen til Afghanistan, og Tyskland har i dag advang til basen.

Usbekistan blir av menneskerettsorganisasjoner regnet som et av de mest undertrykkende regimene i verden, og bruk av tortur, urettmessig fengsling og «forsvinninger» er utbredt. Regimet har fått sterk kritikk av blant andre Human Rights Watch, Amnesty International, EU og FN.

– Få alternativer

Statssekretær Espen Barth Eide forstår innvendingene, men sier det er svært få andre alternativer til flysoner. Iran og Pakistan er utelukket på grunn av sikkerheten, og da må alternativet bli å fly via de sentralasiatiske landene, der Usbekistan er nærmest.

– Vårt utgangspunkt i Forsvarsdepartementet er å finne den optimale flyruten, noe vi selvfølgelig gjør innenfor det som er utenrikspolitisk fornuftig, noe som er Utenriksdepartementets jobb å definere, mener Barth Eide.

Lang tid

Utenriksdepartementet (UD) brukte ifølge Klassekampen flere dager på å gi sin kommentar til saken.

– Norges styrkebidrag er konsentrert i Nord-Afghanistan. Herfra er det kort avstand til Termez-basen. Den kan dermed være hensiktsmessig i forbindelse med flytransport. Vi har ikke tatt noen avgjørelse ennå, sa kommunikasjonsrådgiver Christian Hansson i UD til avisen fredag. (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
08.05.2009
17:55
16.12.2013 09:58



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder