Kampanje skal bremse bilistene
Altfor mange norske bilister vet ikke at bare små fartsøkninger gir betydelig høyere risiko for alvorlige ulykker.
Gjennom en landsomfattende kampanje skal nå alminnelige bilister bevisstgjøres om dette.
Bak kampanjen, som skal gå over fire år, står Statens vegvesen og politiet. De vil blant annet vise oss filmsnutter på TV for å lære oss alle mer om fart og risiko.
Forskning dokumenterer at døds- og ulykkesrisikoen øker dramatisk også for bilister som bare bryter fartsgrensen med noen få kilometer.
– Målet med kampanjen er ikke først og fremst å ta verstingene, men å få flere alminnelige bilister til å tråkke litt mindre hardt på gasspedalen og respektere fartsgrensene, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.
Mandag åpnet han den landsomfattende kampanjen i Oslo sammen med justisminister Knut Storberget (Ap), politisk rådgiver Anne Tingelstad Wøien (Sp) i Samferdselsdepartementet, UP-sjef Odd Reidar Humlegård og leder i Vegdirektoratets trafikksikkerhetsseksjon, Finn Harald Amundsen.
Et avslappet forhold
Folk har et avslappet forhold til fartsgrenser, viser en fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt.
Åtte av ti sier at de av og til eller ofte kjører 5 til 10 kilometer for fort i 80-soner. Halvparten av de spurte i undersøkelsen sier at de kjører 15 kilometer for fort.
Forholdet mellom fart og risiko er veldokumentert, ifølge Finn Harald Amundsen.
En fartsøkning på bare 5 prosent gir 10 prosent økning i ulykker og 25 prosent økning i antall døde.
Og økes farten fra 80 til 90 kilometer i timen når fartsgrensen er 80, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke.
Moderat
En dybdeundersøkelse av alle dødsulykkene i trafikken viser at i hver femte ulykke, er fart en vesentlig årsak. I hver tredje ulykke har det vært moderate fartsoverskridelser.
Sannsynligheten for å dø i en frontkollisjon, selv om bilen er ny og såkalt kollisjonssikker, øker dramatisk når farten er over 70 kilometer i timen.
– Vitale indre organer tåler ikke belastningen i en slik kollisjon, sier ambulansesjåfør og trafikkulykkeforsker Trond Boye Hansen ved Oslo universitetssykehus Ullevål.
Andre undersøkelser viser at folk ser på seg selv som ansvarlige bilister og mener at de kjører forsvarlig. Likevel bryter de fartsgrensen med viten og vilje.
Norske menn har for øvrig overdrevne forestillinger om egne ferdigheter bak rattet. 80 prosent tror de selv er flinkere til å kjøre bil enn gjennomsnittet, forteller UP-sjef Odd Reidar Humlegård.
I fjor ble 255 mennesker drept på norske veier. Om alle hadde fulgt fartsgrensene, kunne 60 liv blitt spart hvert år, ifølge Vegdirektoratet. (ANB-NTB)
I over halvparten av alle dødsulykker i trafikken er for høy fart en av årsakene.
I omtrent hver tredje dødsulykke har farten vært litt for høy i forhold til fartsgrensen eller føreforhold.
Det er altså ikke bare svært høy fart som dreper.
Dersom alle alltid hadde holdt fartsgrensen, kunne vi i 2008 spart 60 menneskeliv, unngått at 154 personer ble hardt skadd og at 838 ble lettere skadd. (ANB-NTB)
I omtrent hver tredje dødsulykke har farten vært litt for høy i forhold til fartsgrensen eller føreforhold.
Det er altså ikke bare svært høy fart som dreper.
Dersom alle alltid hadde holdt fartsgrensen, kunne vi i 2008 spart 60 menneskeliv, unngått at 154 personer ble hardt skadd og at 838 ble lettere skadd. (ANB-NTB)
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin