JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Konkurranse på svenske spor

Neste år kan all persontrafikk med tog i Sverige være lagt ut på anbud. Om noen uker kan utenlandske selskaper overta kjøring i helgene.

oystein@lomedia.no

– Det skal bli enklere og billigere å reise med tog, er begrunnelsen fra infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Lovforslaget er lagt fram for Riksdagen. Et vedtak er ventet i juni.

– Nå får svenskene smake hva en borgerlig politikk innebærer. Regjeringen åpner for privatisering og konkurranse, den undergraver fagforeningene og svekker de ansattes rettigheter. I tillegg ser vi en sterk økning i arbeidsledigheten, uten de sosiale sikkerhetsnettene som Sverige hadde tidligere, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg.

Situasjonen over grensen viser forskjellen på et land styrt av de rødgrønne og et der de borgerlige sitter med makten.

– Dette kan vi forvente å få i Norge også hvis de borgerlige overtar til høsten. Utviklingen vi ser er en veldig sterk grunn til å stemme rødgrønt i september, sier Brunborg.

Svekkede rettigheter.

– Hun sier det skal bli enklere å ta toget. Er det så vanskelig i dag? spør Janne Rudén, leder i Facket för Service og Kommunikation (SEKO). Han tror heller ikke at prisene kommer til å gå ned.

Persontrafikken på flere svenske strekninger er alt lagt ut på anbud, men SJ har beholdt eneretten på en del viktige forbindelser. Nå foreslår Regjeringen å åpne for konkurranse om helgeruter alt fra 1. juli i år. I oktober følger alle forbindelser til og fra utlandet, og høsten 2010 skal prosessen være fullført.

– Konkurranseutsettingen har ført til flere forsinkelser, vanskeligere billettsystemer og et sterkt press på arbeidsforholdene for de som jobber på jernbanen, mener Rudén.

SEKO er LO Stats søsterorganisasjon i Sverige og organiserer 140 000 ansatte i offentlig sektor.

Dårligere tilbud.

Rudén mener regjeringens lovforslag kan få alvorlige konsekvenser for hele samfunnsutviklingen.

– Vi har ikke fått noen indikasjoner på at private aktører står i kø for å kjøre tog på de mindre lønnsomme strekningene. Tvert i mot. Den hardeste konkurransen kommer på de lønnsomme forbindelsene. Når flere internasjonale selskaper tar seg inn på den svenske jernbanen mister vi både kontroll og innflytelse over våre felles investeringer sier Janne Rudén.

Også ledelsen i SJ er sterkt kritisk til utviklingen. Ifølge konsernsjef Jan Forsberg i SJ er flere utenlandske operatører så desperate etter å komme seg inn på markedet at de legger inn tilbud som må gå med tap.

Meningen er at selskapene skal konkurrere om avgangstider. I løpet av et døgn kan flere operatører kjøre på samme strekning. Det er gjort forsøk med dette på vestkysten av Sverige. Der bruker SJ sine X2000 tog mellom Malmö og Göteborg, mens andre har ansvar for lokale ruter som stopper på flere stasjoner.

Da statsråden presenterte planene på en pressekonferanse, ble hun spurt om Regjeringen ønsker å privatisere SJ, men det ble avvist.

– Jeg skal skape gode forhold for de reisende med dette lovforslaget, og har ingen planer om å privatisere SJ, svarte Åsa Torstensson.

Annonse
Annonse