Klare forskjeller i jernbanepolitikken
Synet på konkurranseutsetting av persontrafikken og Jernbaneverkets framtid markerer uenighet foran høstens valg. Åtte partier har svart på fire spørsmål fra Jernbaneforbundet og Lokomotivmannsforbundet.
oystein@lomedia.no
De to forbundene stilte fire konkrete spørsmål, og ba om svar i form av ja eller nei.
Noen valgte å svare mer utfyllende, mens andre fulgte oppfordringen og viste til partiprogrammet for detaljerte opplysninger.
Tilhengerne av flere anbudskonkurranser viser til resultatene på Gjøvikbanen, med hyppigere avganger og flere reisende.
Arbeiderpartiet sier de ikke vil ha anbud ut over det som ble satt i gang av Bondevik II-regjeringen, altså Gjøvikbanen, og ønsker ikke å privatisere eller omdanne Jernbaneverket til aksjeselskap.
Opptrappingen skal gjennomføres slik Nasjonal transportplan (NTP) legger opp til.
FrP viser til sitt program, der de sier at jernbanenettet må åpnes for fri konkurranse, med et Transporttilsyn som kontrollerer og får et særskilt ansvar for sikkerheten.
Partiet vil følge opp NTP, legge bedre til rette for godstransporten og ha hyppigere avganger i tett befolkede områder.
Høyre viser til sin plan for transportsektoren, der partiet går inn for å konkurranseutsette alt vedlikehold. Det samme vil de gjøre med persontrafikken på alle strekninger, først Sørlandsbanen og Bergensbanen.
Satsingen på å bygge ut infrastrukturen skal fortsette.
KrF vil ikke privatisere drifts- og vedlikeholdsoppgavene, men sier samtidig at partiet ønsker å gi transportetatene større handlefrihet til å løse sine oppgaver.
– Hvis det medfører at det benyttes innkjøpte tjenester til noen oppgaver i en periode, ser vi ikke det som problematisk, svarer partiet.
KrF har merket seg de positive erfaringene etter konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen, og i Stortinget har de gått inn for å vurdere dette på andre banestrekninger.
Rødt svarer ja på alle spørsmålene. I arbeidsprogrammet går de blant annet inn for å elektrifisere Nordlandsbanen, bygge mer dobbeltspor og flere kryssingsspor, samt høyhastighetstog mellom de store byene.
Senterpartiet ser positivt på muligheten for et høyfartsnett, men understreker at det er nødvendig med utredninger før det tas en beslutning.
Partiet går inn for å øke fornyingstakten og vedlikeholdet for å få mer pålitelige rutetider og redusert kjøretid.
De vil også ruste opp eksisterende banenett til å tåle hastigheter opp mot 200 kilometer i timen.
SV sier i sitt handlingsprogram at de større investeringene i første omgang må konsentreres om nærtrafikk rundt befolkningstette områder, og fullføring av dobbeltspor i intercity-triangelet.
Utbedringer og utbygginger må tilpasses kravene til et framtidig høyhastighetsnett, noe partiet ønsker å etablere mellom de store byene i Sør-Norge og Skandinavia.
Venstre svarer at det er vanskelig å garantere mot oppsigelser, men mener Jernbaneverkets drifts- og vedlikeholdsoppgaver ikke skal selges til private. Partiet ønsker å avvikle NSBs monopol på drift av persontog.
Når de svarer nei til å følge opptrappingsplanen i NTP 2010-2019 er begrunnelsen at Venstre vil øke satsingen på jernbane med 30 milliarder kroner mer i perioden enn den rødgrønne regjeringen.
Som en konsekvens går bevilgningene til vei ned med 20 milliarder i samme periode.
Mest lest
SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.
Aina Fladset
Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende
TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.
Paul S Amundsen
Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP
Ole Palmstrøm
Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger
– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.
Per Flakstad
Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie
Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.
Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen
Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata
I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.
Leif Martin Kirknes
Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge
OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.
Strandbuen/Stine Serigstad
Geir og Jana fikk sjokkbeskjed: – Jeg har tenkt at jobben min er trygg fordi jeg jobber i kommunen
(Illustrasjonsfoto)
pressefoto, WizzAir.com
Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet
Martin Håndlykken
Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren: – En stor lettelse
Håvard Sæbø
Arbeidstilsynet sladder lønna på underbetalte arbeidere. Nå må Røe Isaksen svare på hvorfor
Kjersti Stenseng
Jan-Erik Østlie
Arbeiderpartiet har mistet over 5.000 medlemmer
Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.
Jan-Erik Østlie
Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet
Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.
Ida Bing
Afaransis (28) får ikke økonomisk hjelp hjemmefra: – Jeg er sjanseløs på boligmarkedet
Debatt
LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.
Jan-Erik Østlie
«Har LO vendt Arbeiderpartiet ryggen?»
Colourbox.com
Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb
Debatt
Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.
Høgskolen i Lillehammer (HiL)
«Det som har skjedd, er at staten har konfiskert hele tjenestepensjonen min», skriver Paul Knutsen
Tormod Ytrehus
Klubbleder Adrian fikk sparken. Nå får han penger fra LO for å ha noe å leve av fram til rettssaken starter
Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)
Thomas Brun / NTB
Maksperioden på dagpenger forlenges. Se hvem det gjelder
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum
Jan-Erik Østlie
Sp lover norsk vaksineproduksjon
Bent Høie
Leif Martin Kirknes