JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Klare forskjeller i jernbanepolitikken

Synet på konkurranseutsetting av persontrafikken og Jernbaneverkets framtid markerer uenighet foran høstens valg. Åtte partier har svart på fire spørsmål fra Jernbaneforbundet og Lokomotivmannsforbundet.



25.08.2009
13:23
16.12.2013 10:51

oystein@lomedia.no

De to forbundene stilte fire konkrete spørsmål, og ba om svar i form av ja eller nei.

Noen valgte å svare mer utfyllende, mens andre fulgte oppfordringen og viste til partiprogrammet for detaljerte opplysninger.

Tilhengerne av flere anbudskonkurranser viser til resultatene på Gjøvikbanen, med hyppigere avganger og flere reisende.

Arbeiderpartiet sier de ikke vil ha anbud ut over det som ble satt i gang av Bondevik II-regjeringen, altså Gjøvikbanen, og ønsker ikke å privatisere eller omdanne Jernbaneverket til aksjeselskap.

Opptrappingen skal gjennomføres slik Nasjonal transportplan (NTP) legger opp til.

FrP viser til sitt program, der de sier at jernbanenettet må åpnes for fri konkurranse, med et Transporttilsyn som kontrollerer og får et særskilt ansvar for sikkerheten.

Partiet vil følge opp NTP, legge bedre til rette for godstransporten og ha hyppigere avganger i tett befolkede områder.

Høyre viser til sin plan for transportsektoren, der partiet går inn for å konkurranseutsette alt vedlikehold. Det samme vil de gjøre med persontrafikken på alle strekninger, først Sørlandsbanen og Bergensbanen.

Satsingen på å bygge ut infrastrukturen skal fortsette.

KrF vil ikke privatisere drifts- og vedlikeholdsoppgavene, men sier samtidig at partiet ønsker å gi transportetatene større handlefrihet til å løse sine oppgaver.

– Hvis det medfører at det benyttes innkjøpte tjenester til noen oppgaver i en periode, ser vi ikke det som problematisk, svarer partiet.

KrF har merket seg de positive erfaringene etter konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen, og i Stortinget har de gått inn for å vurdere dette på andre banestrekninger.

Rødt svarer ja på alle spørsmålene. I arbeidsprogrammet går de blant annet inn for å elektrifisere Nordlandsbanen, bygge mer dobbeltspor og flere kryssingsspor, samt høyhastighetstog mellom de store byene.

Senterpartiet ser positivt på muligheten for et høyfartsnett, men understreker at det er nødvendig med utredninger før det tas en beslutning.

Partiet går inn for å øke fornyingstakten og vedlikeholdet for å få mer pålitelige rutetider og redusert kjøretid.

De vil også ruste opp eksisterende banenett til å tåle hastigheter opp mot 200 kilometer i timen.

SV sier i sitt handlingsprogram at de større investeringene i første omgang må konsentreres om nærtrafikk rundt befolkningstette områder, og fullføring av dobbeltspor i intercity-triangelet.

Utbedringer og utbygginger må tilpasses kravene til et framtidig høyhastighetsnett, noe partiet ønsker å etablere mellom de store byene i Sør-Norge og Skandinavia.

Venstre svarer at det er vanskelig å garantere mot oppsigelser, men mener Jernbaneverkets drifts- og vedlikeholdsoppgaver ikke skal selges til private. Partiet ønsker å avvikle NSBs monopol på drift av persontog.

Når de svarer nei til å følge opptrappingsplanen i NTP 2010-2019 er begrunnelsen at Venstre vil øke satsingen på jernbane med 30 milliarder kroner mer i perioden enn den rødgrønne regjeringen.

Som en konsekvens går bevilgningene til vei ned med 20 milliarder i samme periode.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
25.08.2009
13:23
16.12.2013 10:51



Mest lest

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

Martin Guttormsen Slørdal

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

Privat

Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

LANG VEI: Ti år er gått siden Rune Breivik ble sykmeldt. – Jeg er klar på dagen til å teste hvor mye jeg klarer å jobbe og med hva. Jeg vil bare bli ferdig med dette, sier han.

LANG VEI: Ti år er gått siden Rune Breivik ble sykmeldt. – Jeg er klar på dagen til å teste hvor mye jeg klarer å jobbe og med hva. Jeg vil bare bli ferdig med dette, sier han.

Paul S. Amundsen

Overlegen mener Rune er for syk til å jobbe. Navs lege er uenig

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

Eirik Dahl Viggen

Lønna til statsansatte: Nå er meklinga i gang

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

Lars Åke Andersen

Maria (41) blir arbeidsledig: – Jeg vet ikke helt hvordan vi skal klare oss

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Nadia Frantsen

Tusen søkte på jobben i Nav. Lisa fikk den

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Håvard Sæbø

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Elektrikere får ny lønn – og innleiereglene strammes inn

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Tri Nguyen Dinh

– 1.400 kroner ekstra er ikke nok for å rekruttere eller beholde sykepleiere

Bjørn A. Grimstad

Anleggsarbeidere får ny lønn: Minstelønna økes med 9,50 kroner per time

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Nav må betale saksomkostninger til LO-medlemmer, slår Høyesterett fast

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

Martin Guttormsen Slørdal

Tyra (25) var på gråten av glede da vekterne gikk til streik

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Håvard Sæbø

Streikende bussjåfører må klare seg med 3900 kroner i uka

Kommentar

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står»

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierlederen slakter resultatet i lønnsoppgjøret, men vil ikke si hva medlemmene bør stemme

RØYKLEI: Halvor Jønsi (62) håper neste generasjon betjenter og innsatte slipper å bli fanget i passiv røyking.

RØYKLEI: Halvor Jønsi (62) håper neste generasjon betjenter og innsatte slipper å bli fanget i passiv røyking.

Eirik Dahl Viggen

Fengselet er erklært røykfritt, men fengelsbetjent Halvor (62) må puste inn røykluft hver dag

STREIKEN I 1998:  Flere hundre arge streikende transportarbeidere demonstrerte utenfor Sjølystsenteret i Oslo hvor Transportbedriftenes Landsforening holdt sin generalforsamling. Per Østvold (bildet) i Norsk Transportarbeiderforbund holdt en flammende appell til de streikende. Her knytter han neven, og er klar til kamp for saken.

STREIKEN I 1998: Flere hundre arge streikende transportarbeidere demonstrerte utenfor Sjølystsenteret i Oslo hvor Transportbedriftenes Landsforening holdt sin generalforsamling. Per Østvold (bildet) i Norsk Transportarbeiderforbund holdt en flammende appell til de streikende. Her knytter han neven, og er klar til kamp for saken.

NTB/Bjørn Halfdansen

Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant

Håvard Sæbø

Tømrar Morten (27) bygger taubane 650 meter over Romsdalsfjorden

Debatt

Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene, skriver Roger Hansen.

Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene, skriver Roger Hansen.

Birgitte Haneide/Ruter

NHO-toppen trikser med lønnstallene for bussjåfører, mener bussveteran

STØTTER STREIKEN: Silje Odden er lærling for Securitas på andre året, og er i tjeneste over hele Vestfold. Her er hun fotografert i hjembyen Sandefjord.

STØTTER STREIKEN: Silje Odden er lærling for Securitas på andre året, og er i tjeneste over hele Vestfold. Her er hun fotografert i hjembyen Sandefjord.

Atle Møller

Silje er lærling i Securitas. Hun forstår godt hvorfor vekterne streiker for henne


Flere saker