JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frykter for trafikksikkerheten med FrP bak rattet

Stortingsrepresentant Truls Wickholm (Ap) mener FrP står for en "tut og kjør" politikk og er mer opptatt av at folk skal kunne gjøre som de vil, enn av trafikksikkerhet. FrPs Per Sandberg fnyser av kritikken.



08.09.2009
13:45
16.12.2013 11:05

nina.hanssen@lomedia.no

Truls Wickholm er inne i sin første periode som stortingsrepresentant og er medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen. Han er opprørt etter de siste utspillene fra FrP-politikere om samferdsel og viser til følgende medieutspill fra FrP-politikere den siste tiden.

"FrP sier nei til fotobokser og gjennomsnittsmålinger (stortingsrep. Bård Hoksrud FrP). De vil legge ned Utrykningspolitiet (nestleder i FrP Per Sandberg på TV 15/8)

De vil ha høyere fartsgrenser (Gjermund Hagesæther stortingsrepresentant FrP) og sier ja til salg av alkohol på bensinstasjonene (justispolitisk talsmann for FrPJan Arild Ellingsen NTB/VG 26. juni 2009)”.

Risikerer livet

Hvis dette blir den nye samferdselssatsingen fra en eventuell FrP-regjering, vil dette ifølge Wickholm være en katastrofe for antall drepte på norske veier.

– Det er helt urimelig at jeg og andre skal risikere livet på norske veier bare for at FrP-politiker Bård Hoksrud og andre skal slippe å bli tatt bilde av. Vi vet at fotobokser virker. Da er det umoralsk og ikke bruke dem, sier han. Han er også bekymret for liberaliseringen av alkoholsalg i butikker og bensinstasjoner. Wickholm sier han støtter bruk av bompenger der det er et lokalt ønske om det, men presiserer at dette ikke kommer i stedet for statlige bevilgninger.

– Dette kommer som et tillegg. Det vil koste 120 milliarder å kvitte seg med bompenger i Norge. FrP går til valg på dette, mens Høyre har avlyst en uansvarlig økonomisk politikk. Folk som stemmer FrP for å kvitte seg med bommer blir lurt. Like lurt som de er med FrP i Os, Oslo og Austervoll, sier han.

Samferdsel på ville veier

Per Sandberg slår nå tilbake påstander fra Truls Wickholm.

– Jeg er ikke overrasket over uttalelsene til Wickholm. Han representerer jo ytterste venstresiden i Arbeiderpartiet som vil ha bilene bort fra veiene. Wickholm tilhører jo egentlig SV, sier Sandberg, som er lite imponert over de rødgrønnes samferdselspolitikk.

– Dagens samferdselspolitikk er på ville veier. Mye av dette skyldes at SV er i regjeringen. En fersk rapport viser at 1 av 4 dødsulykker skyldes dårlige veier. Hele 70 prosent av alle ulykkene i trafikken skyldes dårlig infrastruktur. Dagens veier er for dårlig. Det burde bekymre Wickholm, sier han.

Ingen overvåking med FrP

Sandberg har planene klare hvis de kommer i regjeringsposisjon.

– Vi skal først bygge gode veier, deretter øke hastigheten på disse veiene og da trenger vi ikke overvåkingsutstyr som fotobokser og gjennomsnittsmålinger, sier han. Sandberg mener at fotobokser er et resultat av en dårlig infrastruktur.

Veier på ulandsnivå

– Vi i FrP har sagt at vi skal ta en gjennomgang av norske veier. I dag er det mange paradokser der det er 80 km/t på grusveier og det blir ikke mindre, men flere bøter med fotobokser. Folk bryr seg ikke om dem, sier han.

Sandberg fnyser av Wickholms uttalelse om at han må risikere livet på norske veier for at ikke noen vil bli tatt bilde av.

– Dette er en håpløs påstand. Wickholm skjønner ikke at infrastrukturen i Norge er på ulandsnivå, sier han.

Sandberg viser til at FrP i sitt forslag til Nasjonal Transport Plan(NTP) har lagt inn 10-20 milliarder mer i året.

– Fram til 2019 skal vi bruke 580 milliarder på å styrke infrastrukturen. Både veiene og jernbaneskinnene skal rustes opp. Vi skal lære av det de har gjort i Sverige, Danmark og Finland, sier Sandberg. Dessuten har vi ønske om å fullføre Trygve Brattelis veiplan fra 1962 som vi mener er en god plan. Før i tiden hadde Arbeiderpartiet visjonære ledere. Det har de ikke i dag, sier han.

– Truls Wickholm og mange andre på venstresiden vil ha lyntog for enhver pris. Men de utelater å fortelle at de da samtidig vil legge ned 42 flyplasser, sier han sarkastisk. Sandberg vil ikke ha bompengeringer.

– Bompenger er statlig utpressing på lokale politikere og næringsliv. Vi skal ikke drive med straffesanksjonering, sier han.

Ikke mer fyll

Sandberg frykter heller ikke mer fyll på veiene om de åpner for vin og øl i dagligvarebutikkene.

– Vi skal ikke selge sprit i butikkene. Hvis Wickholm mener øl og vin vil føre til mer fyll, bør han stenge ølsalget i alle landets butikker, sier han. Per Sandberg avviser at han skal legge ned Utrykningspolitiet (UP).

– FrP ønsker i stedet å bruke kompetansen til de ansatte til kriminalbekjempelse, og heller la ordinære politi- og trafikkstasjonene til Vegdirektoratatet ta seg av trafikkontrollen. Men da skal vi selvsagt øke ressursene til politiet først, sier Sandberg.

Helhetlig politikk

Wickholm er lite imponert over Sandberg og er stolt over den samferdselspolitikken de rødgrønne har ført disse fire årene.

– Vi har faktisk i denne perioden fått til et stort jernbaneløft og styrket kollektivtransporten. Jeg mener byene blir bedre å bo i med mer kollektivtrafikk og færre biler, men utenfor byene er det først og fremst bilen som gjelder, sier han.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
08.09.2009
13:45
16.12.2013 11:05



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Stian Lysberg Solum / NTB

Pensjon: Her vil regjeringen kutte

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

Ferietillegget for dagpenger blir ikke gjeninnført – regjeringen og Frp sier nei

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

Katharina Dale Håkonsen

Mens topplønte i staten fikk 5.700 kroner mer i lønn, fikk resepsjonsvakt Marit 1.700: – Jeg ble så irritert

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Nytt om navn:

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide risikerer å miste sikker stortingsplass for Ap

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

Jan-Erik Østlie

Ikea-lederen måtte selv stoppe en tyv: – Savnet etter vekterne er stort

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Jan-Erik Østlie

Vekterne fortsetter streiken etter mislykket mekling. Nå kan det bli opptrapping

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger


Flere saker