JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NSB viser forakt for kunden

Kombinasjonen inkompetanse i arbeid og forakt for kundene hadde ført til oppsigelser, eventuelt nedleggelser i alle virksomheter unntatt monopolbedrifter som NSB og Jernbaneverket. Der vedlikeholdes slett kundebehandling.



12.02.2010
12:33
16.12.2013 12:36

Ikke av konduktører og annet servicepersonell, men av enkelte ansatte på kontor, disse som syns verken på perrong eller tog. Vi snakker om noen mennesker som står fjernt fra den hverdag som passasjerer og fotfolket i NSB møter. Men lønn skal de ha.

Etter å ha kjørt kollektivt siden 1971 og fortsatt utstyrt med månedskort, er det med stigende forbauselse man har fulgt utviklingen de siste månedene. Stadig flere spørsmål melder seg.

Et er: Hvorfor tar man ikke ut av rutetabellen innsatstog når togene likevel ikke går? I disse tilfellene kan etatene ikke skylde på manglende bevilgninger og politikernes lunkne holdning, men på manglende planlegging, oversikt og oppfølging. Dette ansvaret tilligger NSB og Jernbaneverket.

Tre ganger i løpet av svært kort tid har jeg opplevd at innsatstoget til Ski med avgang fra Oslo S kl. 15.52 er innstilt, primært på grunn av mangel på materiell. Altså samme unnskyldning som når ekstraavgangene fra Kolbotn kl. 07.06 og 07.36 er innstilt. Også dette skjer så ofte at passasjerene har lagt om morgenritualet og innstilt seg på å ta andre avganger. Men heller ikke disse er skjermet. Til stadighet er det kluss med kjøreledningen eller signalanlegg, mangel på mannskap eller materiell. Med andre ord: passasjerene, altså kundene, stoler ikke lenger på NSB og Jernbaneverket, men alternativene er få. Det er lettere å bytte kjøpmann enn transportør.

Forakten for passasjerene kom klarest til uttrykk i januar da NSB vurderte å tilby passasjerer som hadde ventet mer enn en time på toget, en erstatning på 8 kroner. Altså: etter å ha tenkt seg om, kanskje også latt en komité drøfte saken i detalj, offentliggjorde NSB at den vurderte å gi en erstatning på 8 kroner til kunder, som hadde speidet etter toget i en hel time, med billett pålydende 42 kroner? Så kald på beina som mange har vært i vinter på grunn av NSB, vil selv indremisjonen vegre seg mot å gå i forbønn for den etaten.

Forslaget alene burde kvalifisere til en underordnet stilling i et fjernarkiv, altså så langt det overhode lar seg gjøre å fjerne vedkommende unna kontakt med kundene. Men i NSB går det meste an, unntatt å etablere gode relasjoner til kundene, slik kjøpmenn tidlig lærer seg.

Når jeg hører unnskyldninger om at innstillingen skyldes mangel på materiell eller mangel på betjening, tenker jeg på først på jul, deretter på Haparanda.

I desember spiller NSB fanfarer til egen ære fordi den setter inn flere tusen ekstra seter i juletrafikken. NSB legger vekt på å få tusenvis av passasjerer hjem til juleribba enten de skal til Bergen, Trondheim eller Otta. Men hva med oss som skal hjem etter ordinær arbeidsdag, til røkt kolje og gulerøtter, vi med månedskort? Hvor er vognene som skal føre oss saktmodige nærmere heimen mens potetene enda er varme? Står disse ekstra vognene under presenning i Haparanda og venter på neste jul, og har lok.førere og konduktører fra juletrafikken gått i hi?

Hvor er de? I hvert fall ikke på togene fra Kolbotn kl. 07.06 og 07.36, eller fra Oslo S kl. 15.52. Er det virkelig slik at den store transportøren NSB ikke har bakvakt som kan settes inn ved sjukdom?

Er dette nok et eksempel på NSB sin nonchalanse overfor kundene? Er det virkelig NSB knekkende likegyldig at tusenvis av passasjerer, altså kundene, skal vente på perrongen fordi en konduktør eller en lok.fører er syk og må holde sengen – og at dette kommer helt uforberedt på ledelsen i NSB, gang etter gang?

Er det slik NSB lever opp til slagordet om at det alltid går et tog, men at det spiller mindre rolle for de ansvarlige i etaten når toget kommer, bare det står oppført i rutetabellen?

Som bruker av NSB har jeg hørt mange stygge ord de siste månedene. Ord som skandale, kløner og amatører har fått allmenn tilslutning fra frosne sjeler. Personlig finner jeg ordet tragedie mest dekkende for situasjonen i en etat, som en gang var dypt respektert. Jernbanen var en gang en arbeidsplass som de ansatte følte stolt tilknytning til og tilhørighet med. Skal dette forbli historie?

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.02.2010
12:33
16.12.2013 12:36



Mest lest

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

Aina Fladset

Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

Paul S Amundsen

Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

Per Flakstad

Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen

Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata

Ole Palmstrøm

Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

Leif Martin Kirknes

Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge

OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.

OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.

Strandbuen/Stine Serigstad

Geir og Jana fikk sjokkbeskjed: – Jeg har tenkt at jobben min er trygg fordi jeg jobber i kommunen

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

pressefoto, WizzAir.com

Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet

Martin Håndlykken

Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren: – En stor lettelse

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Jan-Erik Østlie

Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Ida Bing

Afaransis (28) får ikke økonomisk hjelp hjemmefra: – Jeg er sjanseløs på boligmarkedet

Debatt

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

Jan-Erik Østlie

«Har LO vendt Arbeiderpartiet ryggen?»

Colourbox.com

Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb

Debatt

Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.

Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.

Høgskolen i Lillehammer (HiL)

«Det som har skjedd, er at staten har konfiskert hele tjenestepensjonen min», skriver Paul Knutsen

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)

Thomas Brun / NTB

Maksperioden på dagpenger forlenges. Se hvem det gjelder

Håvard Sæbø

Arbeidstilsynet sladder lønna på underbetalte arbeidere. Nå må Røe Isaksen svare på hvorfor

 Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Sp lover norsk vaksineproduksjon

Kjersti Stenseng

Kjersti Stenseng

Jan-Erik Østlie

Arbeiderpartiet har mistet over 5.000 medlemmer

Tormod Ytrehus

Klubbleder Adrian fikk sparken. Nå får han penger fra LO for å ha noe å leve av fram til rettssaken starter

HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.

HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.

Privat

Lønnskutt for lærere: Viktig møte avgjør


Flere saker