JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NSB viser forakt for kunden

Kombinasjonen inkompetanse i arbeid og forakt for kundene hadde ført til oppsigelser, eventuelt nedleggelser i alle virksomheter unntatt monopolbedrifter som NSB og Jernbaneverket. Der vedlikeholdes slett kundebehandling.



12.02.2010
12:33
16.12.2013 12:36

Ikke av konduktører og annet servicepersonell, men av enkelte ansatte på kontor, disse som syns verken på perrong eller tog. Vi snakker om noen mennesker som står fjernt fra den hverdag som passasjerer og fotfolket i NSB møter. Men lønn skal de ha.

Etter å ha kjørt kollektivt siden 1971 og fortsatt utstyrt med månedskort, er det med stigende forbauselse man har fulgt utviklingen de siste månedene. Stadig flere spørsmål melder seg.

Et er: Hvorfor tar man ikke ut av rutetabellen innsatstog når togene likevel ikke går? I disse tilfellene kan etatene ikke skylde på manglende bevilgninger og politikernes lunkne holdning, men på manglende planlegging, oversikt og oppfølging. Dette ansvaret tilligger NSB og Jernbaneverket.

Tre ganger i løpet av svært kort tid har jeg opplevd at innsatstoget til Ski med avgang fra Oslo S kl. 15.52 er innstilt, primært på grunn av mangel på materiell. Altså samme unnskyldning som når ekstraavgangene fra Kolbotn kl. 07.06 og 07.36 er innstilt. Også dette skjer så ofte at passasjerene har lagt om morgenritualet og innstilt seg på å ta andre avganger. Men heller ikke disse er skjermet. Til stadighet er det kluss med kjøreledningen eller signalanlegg, mangel på mannskap eller materiell. Med andre ord: passasjerene, altså kundene, stoler ikke lenger på NSB og Jernbaneverket, men alternativene er få. Det er lettere å bytte kjøpmann enn transportør.

Forakten for passasjerene kom klarest til uttrykk i januar da NSB vurderte å tilby passasjerer som hadde ventet mer enn en time på toget, en erstatning på 8 kroner. Altså: etter å ha tenkt seg om, kanskje også latt en komité drøfte saken i detalj, offentliggjorde NSB at den vurderte å gi en erstatning på 8 kroner til kunder, som hadde speidet etter toget i en hel time, med billett pålydende 42 kroner? Så kald på beina som mange har vært i vinter på grunn av NSB, vil selv indremisjonen vegre seg mot å gå i forbønn for den etaten.

Forslaget alene burde kvalifisere til en underordnet stilling i et fjernarkiv, altså så langt det overhode lar seg gjøre å fjerne vedkommende unna kontakt med kundene. Men i NSB går det meste an, unntatt å etablere gode relasjoner til kundene, slik kjøpmenn tidlig lærer seg.

Når jeg hører unnskyldninger om at innstillingen skyldes mangel på materiell eller mangel på betjening, tenker jeg på først på jul, deretter på Haparanda.

I desember spiller NSB fanfarer til egen ære fordi den setter inn flere tusen ekstra seter i juletrafikken. NSB legger vekt på å få tusenvis av passasjerer hjem til juleribba enten de skal til Bergen, Trondheim eller Otta. Men hva med oss som skal hjem etter ordinær arbeidsdag, til røkt kolje og gulerøtter, vi med månedskort? Hvor er vognene som skal føre oss saktmodige nærmere heimen mens potetene enda er varme? Står disse ekstra vognene under presenning i Haparanda og venter på neste jul, og har lok.førere og konduktører fra juletrafikken gått i hi?

Hvor er de? I hvert fall ikke på togene fra Kolbotn kl. 07.06 og 07.36, eller fra Oslo S kl. 15.52. Er det virkelig slik at den store transportøren NSB ikke har bakvakt som kan settes inn ved sjukdom?

Er dette nok et eksempel på NSB sin nonchalanse overfor kundene? Er det virkelig NSB knekkende likegyldig at tusenvis av passasjerer, altså kundene, skal vente på perrongen fordi en konduktør eller en lok.fører er syk og må holde sengen – og at dette kommer helt uforberedt på ledelsen i NSB, gang etter gang?

Er det slik NSB lever opp til slagordet om at det alltid går et tog, men at det spiller mindre rolle for de ansvarlige i etaten når toget kommer, bare det står oppført i rutetabellen?

Som bruker av NSB har jeg hørt mange stygge ord de siste månedene. Ord som skandale, kløner og amatører har fått allmenn tilslutning fra frosne sjeler. Personlig finner jeg ordet tragedie mest dekkende for situasjonen i en etat, som en gang var dypt respektert. Jernbanen var en gang en arbeidsplass som de ansatte følte stolt tilknytning til og tilhørighet med. Skal dette forbli historie?

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.02.2010
12:33
16.12.2013 12:36



Mest lest

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekterne kun fått seks kroner ekstra for å jobbe natt og helg

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik


Flere saker