JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kreativ veibygging

Forsikringsselskaper tilbyr milliarder for å bygge veier raskere. Det er ikke nødvendigvis noen god forsikring.



24.03.2010
12:16
16.12.2013 12:55

odd.arne.olafsen@lomedia.no

I noen år har det foregått prøveprosjekter med såkalt OPS – offentlig privat samarbeid – med bygging og vedlikehold av veistrekninger. I noen kretser er denne samarbeidsformen fortsatt ganske omstridt. Den består i at private aktører får ansvaret for å planlegge, finansiere, drive og vedlikeholde en veistrekning i for eksempel 25 år. Det offentlige betaler tilbake investeringen gjennom offentlige tilskudd og/eller bompenger og overtar eierskapet og ansvaret etter 25-årsperioden.

En rekke veiprosjekter ligger nå såkalt gryteferdige og venter på politisk velsignelse. I disse budsjettinnstrammende tider er det nok mange private aktører som ser lysegrønne blink om å få klarsignal for å sette i gang. Skrikende behov for løsninger i samferdselssektoren krever alternative løsninger om det skal bli noe av i det hele tatt.

Det krever store investeringer å sette i gang prosjekter av den størrelse det her er tale om. Noen må sitte på store penger. Det gjør blant annet forsikringsselskapene. Derfor har flere av de største nå sagt seg rede til å bli med på kalaset. Å låne bort penger til OPS-prosjekter er lønnsomt og trygt. Staten vil garantert betale pengene tilbake helt risikofritt.

En liten risiko måtte være om prisen på prosjektet og vedlikeholdet av det skulle være totalt feilberegnet. Å sende en stor tilleggsregning vil være lite lønnsomt, men det er sikkert tillatt å være kreativ og prøve allikevel. På den annen side er bilistenes bidrag – først gjennom de mange årlige og andre avgifter knyttet til bilen, og diverse bompengemidler her og der – med på å sikre tilgangen på kapital til prosjektene. Derfor skal det mye til at det går helt galt. Siden forsikringsselskapene likevel også kontroller prisen på hva det koster å ivareta bilen din, boligen din, livet ditt og mer til, bestemmer de samtidig hva de skal innkreve fra hver enkelt i premier for å holde kapitalmengden noenlunde intakt i ønsket størrelse. Bordet kan fange.

Det er lett å vende seg til en smerte hvis den varer lenge nok. Det er mulig å flytte tåleevnen noen hakk oppover hvis man blir tvunget til det over lengre tid. Norske bilister har langvarig trening i å venne seg til sånt. Om dårlige veiprosjektregnestykker likevel av en eller annen grunn skulle oppstå, vil det ikke overraske mange om regninga til slutt havner hos bilistene likevel.

Det som dog vil bli litt vanskeligere å svelge, er flukten fra løfter om satsing på samferdsel. Å pulverisere hovedansvaret for å bygge og vedlikeholde veistrekninger over så lange perioder det her er tale om, er neppe særlig klokt. Det kan blant annet bety at store hovedveistrekninger vil bli bygget litt i hytt og pine etter hvor den private kapitalen er villigst, eller det kan i verste fall bety at de politiske myndighetene begjærlig griper tilbudet og sier «ja, takk – bygg og vedlikehold alle de veiene dere klarer de neste 25 årene». Det vil ikke bare være ansvarsløst, men også tilnærmet politisk harakiri. DET er dumt, det!

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.03.2010
12:16
16.12.2013 12:55



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen