JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lavere lærer-status

Mer enn 4 av 10 lærere opplever statusen til eget yrke som synkende. Læreryrkets status må nå økes, krever Venstre.

Det er klart flere lærere som opplever statusen til læreryrket som synkende framfor økende. Det viser en spørreundersøkelse blant 7.500 grunnskolelærere. Undersøkelsen kommer fra Utdanningsdirektoratet, KS og Utdanningsforbundet.

– Det bør være et mål at andelen lærere som svarer at de opplever statusen for eget yrke som økende, stiger fra de drøye 10 prosentene som her kommer til uttrykk, heter det i rapporten.

Rangerer eget yrke lavt

Lærerne ble også bedt om å gi status-skåre til diverse yrker basert på deres oppfatning av hvordan samfunnet og omgivelsene verdsetter disse yrkene. Og samtidig som mange lærere altså opplever egen yrkesstatus som synkende, rangeres yrket lavt sammenlignet med andre yrker. I snitt rangerer lærerne sitt eget yrke tredje nederst, sammen med statusen til sykepleiere og håndverkere. Lærerne setter politi, journalist, ingeniør, advokat og lege som yrker med høyere status enn sitt eget.

– (...) dette resultatet er under akseptabelt nivå (...) det er nødvendig med fortsatt innsats (...) for å øke lærernes status, heter det i rapporten.

Venstre reagerer

Venstreleder Trine Skei Grande reagerer på resultatene i undersøkelsen og utfordrer nå regjeringen til å være med på et «skikkelig krafttak for å øke lærernes status».

– Jeg vil utfordre kunnskapsminister Kristin Halvorsen til å skrinlegge planene om økt timetall, leksehjelp og frukt- og grøntutdeling og heller komme med konkrete tiltak for å løfte lærernes status, sier Skei Grande til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Videreutdanning

Det viktigste grepet handler om å utvide grunnskolelærerutdanningen til en femårig mastergrad, og å sikre at flere lærere får videreutdanning, mener Venstre-lederen. Slik det er nå er det alt for få som får videreutdanning, hevder Skei Grande.

– Venstre har derfor fremmet forslag om å øke bevilgingene til videreutdanning, og om nødvendig kutte bevilgningene til timetallsutvidelser og frukt og grønt i ungdomsskolen, sier Skei Grande.

Ifølge undersøkelsen har 20 prosent av de 7.500 lærerne tatt tilleggsutdanning i form av studier mot en formell grad eller formelle studiepoeng det siste året, mens over 62 prosent oppgir å ha tatt videreutdanning i form av for eksempel kurs, konferanser og seminarer.

Fakta om undersøkelsen

Lærerundersøkelsen er utviklet av Utdanningsdirektoratet i samarbeid med KS og Utdanningsforbundet.

Våren 2010 er det registrert 7.500 besvarelser fra grunnskolelærere, fordelt på 227 kommuner. Lærerne svarte på spørsmål knyttet til læreryrkets status, oppfatning av tilleggs- og videreutdanning, vurdering av skoleleders tilrettelegging for det pedagogiske arbeidet og forutsetningene for å utøve læreryrket. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse