JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Avventende til alkoholreklame

Tre av de norske TV-kanalene som sender fra Storbritannia stiller seg avventende til alkoholreklame for norske seere.

Men det kan være et marked på 100-200 millioner kroner som åpner seg.

Norge er i ferd med å tape kampen om å kunne hindre øl-, vin, sprit og sigarettreklame på TV-kanalene som sender fra utlandet til et norsk publikum.

For tre år siden innførte EU et direktiv som innebærer at et land ikke kan forby alkoholreklame hvis en TV-stasjon sender fra et annet land. Nå er dette direktivet ifølge Aftenposten i ferd med å bli en del av EØS-avtalen.

Men dette utløser ikke en offentlig uttalt jubel blant kanalene som sender til Norge.

– Vi respekterer de lover og regler som er i Norge i dag. MTV Norge er et lokalkontor, og jeg kan ikke si mer enn at vi følger denne saken veldig nøye, sier kanalsjef Marit Kringstad i MTV Norge til NTB. Hun understreker at Norge er det eneste landet i Norden som har disse begrensningene.

Stort marked

Tidligere styreleder i Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO), Arne Inge Christoffersen anslår overfor Kampanje at markedet for alkoholreklame sendt til Norge kan bli svært attraktivt.

– Det er snakk om i hvert fall 100 millioner kroner, men det vil ikke starte der på første dag. I begynnelsen vil det nok ligge på noen titall millioner. Det kommer an på hvor liberalt regelverket blir, men får man med seg spritreklame kan markedet fort ende opp et sted mellom 100 og 200 millioner, sier Christoffersen som nå er daglig leder av Marketing Toolbox.

Må få avklaring

Administrerende direktør for TV3 og Viasat 4 i Norge, Lasse Kokvik, vil først ha en endelig avklaring av hvordan regelverket for sendinger fra utlandet til Norge blir. Deretter kan han gir en offentlig vurdering av hvor interessant dette er for de to kanalene.

– Før vi gir noen bastante kommentarer på hvordan vi vil innordne oss, vil vi ha en avklaring på dette direktivet. Da vil vi som alltid kunne vurdere eventuelt endrede lover og forskrifter og kulturelle bevegelser. Hvordan dette i sum påvirker hvordan vi innretter oss, får vi komme tilbake til etter denne vurderingen.

Kunne ha sendt

Ifølge Kokvik har kanalene som sender fra Storbritannia til Norge avholdt seg fra å sende alkoholreklame til Norge til tross for at de mener at det såkalte Offcom-direktivet åpner for det. Han vedgår at spørsmålet om å sende alkoholreklame til Norge er ømtålig.

– Norge er et land hvor dette ikke har vært aktuelt. Derfor ønsker vi naturlig nok å trå litt varsomt. Men vi vil ha fakta på bordet og det endelige utfallet av prosessen før vi tar en beslutning om alkoholreklame, sier Kokvik.

Tøffe tilbakemeldinger

Norges EU-ambassadør skal i et møte med EU-kommisjonen for to uker siden ha fått klar beskjed om at Norge må innføre direktivet så raskt som mulig og videre fått vite at søknad om et særskilt norsk fritak blankt vil bli avvist. Kilder sier til Aftenposten at EU-kommisjonen skal ha kommet med en «kraftig verbal irettesettelse», noe som skal være sjelden kost.

Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Utenriksdepartementet bekrefter overfor avisen at saken er ekstremt vanskelig for Norge.

– Regjeringen vurderer nå hva den skal gjøre etter at EU-kommisjonen var så tøff i tilbakemeldingene. Spørsmålet er om vi må justere vår posisjon eller risikere å gå på et tap, sier han. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse