JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mineraler kan løfte Nord-Norge

Store mineral- og malmressurser kan løfte Nord-Norge.



20.01.2011
07:24
16.12.2013 15:08

kjell.werner@anb.no

Bare i Sør-Varanger, Rana, Kvalsund og Brønnøy finnes det dokumenterte forekomster til en verdi på over 260 milliarder kroner. Det viser en fersk rapport som ligger på Utenriksdepartementets bord.

– Dette viser spennende muligheter som både kan gi arbeidsplasser og verdiskapning i Nord-Norge, sier statssekretær Erik Lahnstein til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Hittil har oppmerksomheten i nord i første rekke vært viet fisk og petroleumsressurser, men nå er det viktig at vi også retter et fokus mot mulighetene som ligger i mineraler og metaller i Nord-Norge. Vi må utvikle ny kunnskap og vurdere nye logistikkløsninger knyttet til skipsfart gjennom Nordøstpassasjen, sier Lahnstein.

– Regjeringen har allerede satt i gang en utredning om transportløsninger i nord. Her samarbeider vi med svenske, finske og russiske myndigheter, legger statssekretæren til.

Nordisk senter

Det er en utredning med navnet «GeoNor» som har sett på mulighetene for industriell verdiskapning basert på geologiske ressurser i nordområdene.

Rapporten anbefaler at det utarbeides en strategi for forskning og utvikling slik at mineralske ressurser kan utnyttes på en bærekraftig måte. Videre foreslås det å etablere et nordisk senter for utvinning og videreforedling av disse ressursene i nordområdene.

– Dette er spennende tanker. Vi må diskutere nærmere om et nordisk senter er veien å gå. Dette må vi ta opp med fagmiljøene og våre kolleger i Sverige og Finland, sier Lahnstein og poengterer at det er Nærings- og handelsdepartementet som må forfølge denne tanken.

Regjeringen har lovet 100 millioner kroner til geologisk kartlegging av mineralforekomster i Nord-Norge. De første 20 av disse millionene er satt av på 2011-budsjettet.

Et eventyr?

– Ser du for deg et nordnorsk gruveeventyr?

– Det er et skrikende behov for mineraler i verden, Kina, EU og USA posisjonerer seg i dette markedet. Derfor vil jeg ikke utelukke et stort omfang. Her er det store muligheter, sier han. Men statssekretæren vil ikke bruke uttrykket eventyr.

– Samtidig er det viktig å peke på at det her kan bli snakk om arealkrevende naturinngrep og miljøbelastninger. Derfor er det viktig å ha viktige prosesser på framdriften her, sier Lahnstein.

I rapporten pekes det på at kompetansebasen ved norske universiteter og forskningsinstitutter de siste årene har blitt gradvis svekket innenfor de mineral- og gruvetekniske områdene.

– Dette er ikke så veldig rart, men her må vi nå styrke kompetansen innen høyere utdannelse i bergverksfag. I tillegg må det rekrutteres fagarbeidere til denne sektoren, sier Lahnstein.

Flere muligheter

Konkret skisserer rapporten følgende nye næringsmuligheter i nord:

config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Kirkenes kan bli et Nordens Rotterdam med transportterminal for lagring og bearbeiding av malm- og mineralprodukter.

config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Hammerfest kan få en gassbasert industriklynge med jernverk, produksjon av ekstremt rent karbon og petrokjemi.

config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Kvartsressurser kan utnyttes til silisium.

config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Gruvedrift og lokal videreforedling av metaller.

I alle de tre nordnorske fylkene er det registrert store forekomster av både malm og industrimineraler utover de stedene hvor det allerede er kommersiell drift.

Kortere transport

Nedsmelting av isen i polområdet har ført til kortere skipstransport på Nordkallotten. Reisetiden kan bli 16 døgn kortere enn en tilsvarende reise gjennom Suez-kanalen. Utfordringen ligger i at ruta gjennom isen bare er åpen to-tre måneder i året og at isbryterassistanse er nødvendig. De miljømessige konsekvensene ved oljetslipp til sjø kan ifølge rapporten bli svært alvorlige.

Videre skisseres muligheter for videreforedling av metaller og mineraler nær energikilder som gass og elkraft.

– Jernmalmen fra Kirkenes og Kiruna kan benyttes til videreforedling av jern og stål på Tjeldbergodden og i Hammerfest i stedet for å transporteres til stålverk i Europa, Midtøsten og Asia, heter det i rapporten.

Havneanlegg

En nordområdesatsing med større industrianlegg på land, vil ifølge rapporten skape behov for havneanlegg med terminaler i den nordlige landsdelen. Eksempler på nordnorske havner med store potensialer for ytterligere industriell utvikling er Mo i Rana, Narvik, Kirkenes og Hammerfest. På russisk side pekes det på Murmansk havn.

Samtidig vises det til at svenske og finske havner i Bottenviken ikke er isfrie året rundt. Luleås havn er bare 12 meter dyp, mens Narvik med 27 meters dybde i prinsippet ikke har noen begrensning. (ANB)

* En fersk rapport under navnet «GeoNor» forteller at det er store muligheter for industriell verdiskapning basert på geologiske ressurser i nordområdene.

* Rapporten er resultat av et samarbeidsprosjekt med forskere fra instituttene Norut i Narvik og Alta, Sintef i Tromsø og Trondheim, Norges geologiske undersøkelser og NTNU i Trondheim.

* Utenriksdepartementet, Landsdelsutvalget for Nord-Norge pluss fylkeskommunene i Nordland, Troms og Finnmark har bidratt med finansiering av prosjektet. (ANB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
20.01.2011
07:24
16.12.2013 15:08



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

Ole Palmstrøm

Avinor-ansatte stålsetter seg: De første oppsigelsene er ventet allerede i høst

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs


Flere saker