JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Etterlyser trafikktiltak

Fremskrittspartiet beskylder samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) for å gjøre for lite for å bedre trafikksikkerheten.



02.02.2011
12:28
16.12.2013 15:15

Partiet mener hun rett og slett fraskriver seg ansvaret for alle som blir drept i trafikken.

I den muntlige spørretimen i Stortinget onsdag gikk Frps samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud hardt ut. Han hevdet at det som brukes til trafikksikkerhet er «knapper og glansbilder» sammenlignet med det som brukes i Sverige. Ifølge Hoksrud er ulykkesrisikoen 40 prosent lavere i vårt naboland.

Etterlyste midtdelere

Han etterlyste en satsing på midtdelere og sa at fysiske hindringer midt i veien kunne redusert antall dødsulykker med 70-80 prosent. I 2010 omkom 210 personer i trafikken.

Samferdselsministeren tok kraftig avstand fra påstander om hun ikke tar ansvar og bare er opptatt av prat. Hun gjentok at det er en historisk opprustning av veinettet.

Kleppa oppfordret Frp til bare ikke å henge seg opp i midtdelere, men ha en litt bredere tilnærmingsmåte.

– I over halvparten av ulykkene må bilførerne bære hovedansvaret for ulykken. Vil Frp være med på tiltak som lavere fartsgrenser, mer bruk av bilbelte og rusfri kjøring for å hindre dette? spurte samferdselsministeren.

Frps Jan Henrik Fredriksen svarte med å karakterisere Kleppas motangrep som bortforklaringer.

Ikke eget forlik

Høyres Jan Tore Sanner fulgte opp, men han understreket at han ikke betviler at Kleppa har et like sterkt engasjement som andre for å hindre dødsulykker og at hun blir like fortvilet som alle andre når ulykker skjer.

– Høyre har invitert til en nasjonal dugnad og foreslått et eget forlik for å få ned antallet dødsulykker, men dette ble avvist av statsministeren, sa Sanner, og spurte om Kleppa vil arbeide for et slikt forlik.

– Nye muligheter til forlik kommer ved hvert budsjett, lød det korte svaret.

Høyre etterlyste også flere kilometer med midtdelere og hevdet at bevilgningene til trafikksikkerhet ikke følger opp den gjeldende transportplanen. Dette gjelder også bygging av midtdelere der det ifølge Høyre bare er bygd 30 kilometer så langt slik at det gjenstår 90 kilometer årlig i resten av planperioden.

Kleppa gjentok at det er nødvendig med en bredere tilnærming enn midtdelere, men hevdet også at man er i rute når det gjelder bygging av fysiske skiller, enten i form av midtdelere eller såkalte rumlefelt.

Spesielle ungdomstiltak

Transportkomiteens leder, Knut Arild Hareide (KrF), tok opp det store antallet dødsulykker der unge mennesker mellom 18 og 25 år er involvert. Han ville vite hvilke tiltak statsråden hadde for denne gruppen.

Kleppa svarte at det er utarbeidet egne handlingsplaner. Disse dreier seg blant annet om bedre trafikkopplæring og flere tiltak for å hindre at ungdom kjører for fort, blant annet skjerpet prikkbelastning i førerkortet. (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
02.02.2011
12:28
16.12.2013 15:15



Mest lest

Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Stein Inge Stølen / Privat

Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Det er skammelig

Benedicte Aas, opprinnelig fra Gjøvik men bosatt i Oslo, har fått det svært tøft på grunn av de høye strømprisene.

Benedicte Aas, opprinnelig fra Gjøvik men bosatt i Oslo, har fått det svært tøft på grunn av de høye strømprisene.

Privat

Barnehagepedagog Benedicte (36) lurer på hvordan hun skal få råd til mat

Leif Martin Kirknes

Mimir Kristjánsson skapte storm etter å ha kalt energiministeren «Komiske-Marte»

KAMP: – I stedet for å takke ansatte som påpeker alvorlige feil med systemet, prøver de nærmest å halshogge oss, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

KAMP: – I stedet for å takke ansatte som påpeker alvorlige feil med systemet, prøver de nærmest å halshogge oss, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Ole Palmstrøm

Janne Cecilie fikk sjokk da hun skjønte at sjefen hadde snoket i helseopplysningene hennes

TAPTE I RETTEN: En ulykke mellom en sykkel og en 18 meter lang leddbuss medførte skriftlig advarsel til bussjåføren. Oslo tingrett mente saksbehandlingen til Unibuss var uforsvarlig. Dermed strykes både advarselen og gir Unibuss en regning på 242.000 kroner.

TAPTE I RETTEN: En ulykke mellom en sykkel og en 18 meter lang leddbuss medførte skriftlig advarsel til bussjåføren. Oslo tingrett mente saksbehandlingen til Unibuss var uforsvarlig. Dermed strykes både advarselen og gir Unibuss en regning på 242.000 kroner.

Roy Ervin Solstad

Unibuss straffet sjåføren selv om syklisten påtok seg skylda. Nå må selskapet punge ut

I tillegg til nedsettende kommentarer fra andre, forteller mange etterlatte om selvstigma og skyldfølelse etter narkotikarelatert død, sier Lillian Bruland Selseng.

I tillegg til nedsettende kommentarer fra andre, forteller mange etterlatte om selvstigma og skyldfølelse etter narkotikarelatert død, sier Lillian Bruland Selseng.

Hanna Skotheim

Den stille sorgen: «Hun var jo bare en junkie»

Nestleder i Arbeidsmandsforbundet, Brede Edvardsen, tror forholdene i bransjen blir verre og verre.

Nestleder i Arbeidsmandsforbundet, Brede Edvardsen, tror forholdene i bransjen blir verre og verre.

Ole Palmstrøm

Arbeidstilsynet har ikke besøkt en renholdsbedrift siden 2019: – Dette er en katastrofe

Frilanser 3

Slik gikk det med lønna vår i 2021. Se nye tall fra SSB

En familie med to foreldre og to barn har til sammen 40 omsorgsdager i 2022.

En familie med to foreldre og to barn har til sammen 40 omsorgsdager i 2022.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Sykt barn-dager: Dette er reglene for 2022

Ifølge påtalemyndigheten har de tre direktørene mottatt millionverdier i penger, oppussing av bolig, dyre biler og fri bruk av luksusbåt.

Ifølge påtalemyndigheten har de tre direktørene mottatt millionverdier i penger, oppussing av bolig, dyre biler og fri bruk av luksusbåt.

Colourbox

Tidligere velferdsdirektører tiltalt for grov korrupsjon: – Fikk penger, biler og båter, sier aktor

Tri Nguyen Dinh

Dramatisk måling: Støre og Vedum straffes knallhardt av velgerne

Det viktigste nå er er at skyhøye strømregninger ikke lempes over på vanlige folk, mener LO-sekretær Are Tomasgard.

Det viktigste nå er er at skyhøye strømregninger ikke lempes over på vanlige folk, mener LO-sekretær Are Tomasgard.

Jan-Erik Østlie

Nå kommer strømregningene: LO krever at staten betaler mer

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

Kommentar

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Håvard Sæbø

«Kameraderi i et lite land»

Jan-Erik Østlie

LO raser over historisk togkontrakt

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i hjertelig samtale med eder av DEFS, europeisk fagbevegelse, Luca Vincentini. De to er enige om at det er behov for et misntelønnsdirektiv i EU. Det er de nordiske landene sterkt i mot.

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i hjertelig samtale med eder av DEFS, europeisk fagbevegelse, Luca Vincentini. De to er enige om at det er behov for et misntelønnsdirektiv i EU. Det er de nordiske landene sterkt i mot.

Etienne Ansotte, EC - Audiovisual Service

Nå kommer EUs minstelønn: Her er alt du må vite

Jan-Erik Østlie

Ny strømpakke: – Dette vil virkelig hjelpe dem som sliter, mener forbundslederen

Debatt

Flere jobber etter fylte 62, men økonomien kan tvinge enkelte til å jobbe lenge, skriver Fafo-forskeren.

Flere jobber etter fylte 62, men økonomien kan tvinge enkelte til å jobbe lenge, skriver Fafo-forskeren.

Illustrasjonsfoto: Petter Pettersen

«Flere må jobbe lenge for at velferdsstaten skal bestå. Men hvem skal jobbe lenger?»

Leif Martin Kirknes

Snart avgjøres det om Peggy Hessen Følsvik kan forlenge sin periode som LO-leder

Debatt

Vi har i flere år vært prisgitt lave strømpriser i Norge. Så hva endret seg?

Vi har i flere år vært prisgitt lave strømpriser i Norge. Så hva endret seg?

Håvard Sæbø

«Hvor ble det av tanken om strøm som fellesgode?», spør Industri Energi Ung


Flere saker