JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kjemper mot fartshumper

I to år har bussjåførene i Vestfold jobbet aktivt for å få bort fartshumpene i busstraseene og på hovedveiene.



26.04.2011
10:13
16.12.2013 15:58

vegard.holm@lomedia.no

Særlig har arbeidet vært innrettet mot kommunene Horten, Tønsberg og Nøtterøy. Transportarbeideren treffer ildsjel og “kampanjegeneral” Ivar Unhjem og verneombud Alf Hjelle på sjåførrommet på rutebilstasjonen i Tønsberg. De er ikke fornøyd med situasjonen.

– Det eneste vi har oppnådd så langt etter to år, er to litt snillere fartshumper foran rutebilstasjonen i Tønsberg, pluss en i Storgata i Horten sier Ivar Unhjem.

På og av, på og av

Han mener fartshumpene er laget for personbiler og ikke for tungtrafikk, - verken buss eller godsbil.

– Fartshumper gir et alt for brutalt møte for både passasjeren og bussen. Aller verst er det for den som sitter i sjåførsetet. Belastningen er stor for sjåførens rygg, men også for resten av kroppen, sier Unhjem.

Alf Hjelle supplerer:

– Vi merker stor forskjell på om vi kjører en rute med mange humper eller ikke. Vi blir mye mer sliten av å forsere alle fartshumpene. Vi må hele tida være oppmerksomme og stramme musklene. Husk at vi må bremse ned foran hver eneste hump, og etterpå akselererer vi, forklarer Hjelle.

100 000 humper i året

Verneombudet sier han er mye mer sliten av å kjøre en 40 minutters rute med humper, enn en to timers rute uten eller med få humper.

– Det kan ikke sammenliknes å kjøre en privatbil over noen humper med det å kanskje passere over 400 humper på et skift, supplerer Unhjem.

Alf Hjelle passerer mellom 450 og 520 humper på hvert skift han kjører. Det blir fort 100 000 humper å kjøre over i løpet av et år.

Mange eksempler

De to bussjåførene og tillitsvalgte i Transportarbeiderforbundet mener det finnes mye dokumentasjon på hvor helsefarlig fartshumper er, både for sjåfører og passasjerer. De gir fem eksempler:

– 2007: I tett snøvær ser ikke sjåføren humpen, den raske forseringen er for hard og fører til at en passasjer påføres to brudd i ryggraden.

– 2008: En sjåfør overrumples av en umerket fartshump, og slaget fører til en skiveutglidning som fortsatt er plagsom.

– 2008: En passasjer skader hodet og ryggen etter en hump. Vedkommende blir hentet av ambulanse.

– 2009: En passasjer ble slått opp i taket ved forsering av en hump, og ble slått bevisstløs og påført hjernerystelse.

– 2010: Nyasfaltert og umerket hump i sentrum av Horten passeres så hardt at sjåførsetet slår helt i bunn, og sjåføren påført et slag i ryggen som han fortsatt sliter med.

Mer enn nok dokumentasjon

De to bussjåførene har flere eksempler på lager. Begge understreker at det ikke skal mye dårlig vær til før fartshumpene blir vanskelige å se, - merkete som umerkete. Unhjem og Hjelle vil også understreke at det ikke finnes perfekte sjåfører som aldri gjør feil. Derfor er det viktig å minimalisere alt som gjør uhell mulig. Blant annet fartshumper, men også reparasjon av hullete vegbane og breie nok veier til tunge kjøretøy.

Alf Hjelle måtte seinest nå i vinter være borte fra jobben på grunn av slag han fikk ved passering av fartshumper.

– For noen uke siden var jeg sjukemeldt en og en halv uke på grunn av en ryggskade. Det går på helsa løs, sier Alf Hjelle.

– Vi har mer enn nok dokumentasjon på at humper utgjør en helsetrussel for oss sjåfører. Og det er mer enn nok dokumentasjon på at også passasjerer blir skadet, sier Ivar Unhjem.

Unhjem forteller at bussene også får voldsomt med juling ved alle passeringene av fartshumper. Frontruter må skiftes 8-10 ganger hver eneste måned som følge av humpene, og gir store kostnader for selskapene.

Allianser

Det var klubbene til Transportarbeiderforbundet og YTF i Nobina og Unibuss som startet arbeidet mot fartshumpene i Vestfold-byene. Først ble busselskapene i distriktet, Unibuss og Nobina, med. Så kom støtten fra ambulansesjåførene, seinere har også Lastebileier-forbundet i Vestfold, Buskerud og Telemark.

Sammen har alle disse organisasjonene henvendt seg til politikerne i Hovedutvalget for Samferdsel og Næring i fylkestinget. I et brev ber de om at fartshumpene fjernes, og at andre fartsreduserende tiltak heller tas i bruk.

Ivar Unhjem forteller at henvendelsene til fylkespolitikerne har gitt noen resultater.

– Et av resultatene fra dette arbeidet har vært at Fylkets Trafikksikringsutvalg (FTU) ba Vegvesenet i Vestfold å redegjøre for situasjonen og innstille på om man fortsatt bør bruke humper i busstraseer og hovedveier. Saken har vært til behandling i Hovedutvalget for Samferdsel, men skal på nytt opp på deres møte i mai, sier Unhjem.

Han har fortsatt tro på å få med seg fylkespolitikerne, på tross av Vegvesenet mener at humper trengs for å redde liv. Andre metoder bør brukes, mener Unhjem.

Ymse støtte

Tidligere har arbeidet først og fremst vært rettet mot kommunestyrepolitikerne i de tre kommunene. Unhjem forteller om forskjellig mottakelse på kravet om fjerning av fartshumpene.

– I Tønsberg er det FrP som er det dominerende partiet. Der har vi ikke fått noen støtte eller løfter om endring. I Nøtterøy er Høyre det dominerende partiet og der har vi fått løfte om noe utbedring. I Horten kommune, der det er rødgrønt flertall, har vi fått støtte for at de kommunale busstraseene skal utbedres med lave busstilpassede humper. Dessverre er politikernes velvilje i Horten sabotert av byråkratiet i kommunens tekniske fagavdeling, sier Unhjem.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
26.04.2011
10:13
16.12.2013 15:58



Mest lest

TETT PÅ: Regionsekretær Nils-Olav Nøss i HK har fulgt Monica C. Furuberg og saken hennes i et år.

TETT PÅ: Regionsekretær Nils-Olav Nøss i HK har fulgt Monica C. Furuberg og saken hennes i et år.

Brian Cliff Olguin

Monica påpekte feil og stilte spørsmål til sjefen. Så ble hun truet til å si opp

Ragnar Moy blir anklaget for ikke å ha levert meldekort i to uker før han ble sykmeldt. Derfor får han ikke sykepenger.

Ragnar Moy blir anklaget for ikke å ha levert meldekort i to uker før han ble sykmeldt. Derfor får han ikke sykepenger.

Privat

Ragnar har vært sykmeldt i snart ett år – venter fremdeles på sykepenger fra Nav

Ronja Jacobsson ønsker at flere arbeidsgivere skal satse på unge jobbsøkere, til tross for at de har mindre erfaring.

Ronja Jacobsson ønsker at flere arbeidsgivere skal satse på unge jobbsøkere, til tross for at de har mindre erfaring.

Emmie Olivia Kristiansen

Det siste året har Ronja (29) søkt på 379 jobber, men fått avslag på samtlige: – Jeg har følt meg verdiløs

Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, Christian Tybring-Gjedde (arkivfoto).

Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, Christian Tybring-Gjedde (arkivfoto).

Terje Pedersen, ANB

Katastrofe for Venstre og Frp i hovedstaden på fersk partimåling

Med Listhaug i lederstolen gjentar Frp-landsmøtet kravet fra Siv Jensens tale til landsstyret.

Med Listhaug i lederstolen gjentar Frp-landsmøtet kravet fra Siv Jensens tale til landsstyret.

Jan-Erik Østlie

Frp-landsmøtet «vedtok» å øke lønna for sykepleiere: – Ganske uvanlig, mener Fafo-forsker

OPP I LØNN: Vinmonopolet går så det suser. Nå går de ansatte opp i lønn.

OPP I LØNN: Vinmonopolet går så det suser. Nå går de ansatte opp i lønn.

Martin Guttormsen Slørdal

Vinmonopol-ansatte får betalt for rekordår

Målingen gjør SV-leder Audun Lysbakken optimistisk med tanke på høstens valg, selv om han vet at ikke noe kan tas for gitt.

Målingen gjør SV-leder Audun Lysbakken optimistisk med tanke på høstens valg, selv om han vet at ikke noe kan tas for gitt.

Jan-Erik Østlie

Opprykk for SV. Nå er partiet større enn Frp. Det gir solid rødgrønt flertall

VINDU: Egle Rimdzuite og Mindaugas Giedraitis jobber sammen med vindusproduksjon i Nordland.

VINDU: Egle Rimdzuite og Mindaugas Giedraitis jobber sammen med vindusproduksjon i Nordland.

Tormod Ytrehus

Mange lokkes av norsk lønn, men Egle og Mindaugas ville ha mer fritid

Frode Alfheim mener tirsdagens debatt om tilknytningen til Acer er unødvendig.

Frode Alfheim mener tirsdagens debatt om tilknytningen til Acer er unødvendig.

Jan-Erik Østlie

Acer opp i Stortinget på nytt: – Det er nok omkamper nå, mener LO-topp

ØKT LØNN: LOs 1.sekretær Julie Lødrup og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har fått lønna regulert med 2 prosent. Her fra det siste  digitale representantskapsmøte i LO.

ØKT LØNN: LOs 1.sekretær Julie Lødrup og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har fått lønna regulert med 2 prosent. Her fra det siste digitale representantskapsmøte i LO.

Jan-Erik Østlie

Lønnsøkning for LO-ledelsen

FORBEREDELSER: Storbyuniversitetet Oslo Met står på listen over virksomheter som kan bli tatt ut i streik. Her fra forberedelsene i 2019; Ingvild Nordang (t.h.) som ledet LO Stats lokale streikekomité, sammen med Cecilia Novas (t.v.) og Amir Haghighi.

FORBEREDELSER: Storbyuniversitetet Oslo Met står på listen over virksomheter som kan bli tatt ut i streik. Her fra forberedelsene i 2019; Ingvild Nordang (t.h.) som ledet LO Stats lokale streikekomité, sammen med Cecilia Novas (t.v.) og Amir Haghighi.

Merete Jansen

Statsansatte henter fram streikevestene. Her er første streikeuttak

Kommentar

Tormod Ytrehus

«Vi kan få en ungdomsgenerasjon som blir rammet for livet», skriver Svein-Yngve Madssen

Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Jonas Gahr Støre (Ap) gjør det godt på spørreundersøkelsen blant Fellesforbundets medlemmer.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Jonas Gahr Støre (Ap) gjør det godt på spørreundersøkelsen blant Fellesforbundets medlemmer.

Leif Martin Kirknes og Jan-Erik Østli

Ap og Sp jevnstore blant Fellesforbundets medlemmer

– Gi LO-pengene tilbake, er oppfordringen fra Rasmus Hansson til SV.

– Gi LO-pengene tilbake, er oppfordringen fra Rasmus Hansson til SV.

Ole Palmstrøm

MDG ber SV betale tilbake pengene fra LO. – Faller meg ikke inn, svarer SV-lederen

Nye anslag sier at arbeidsledigheten vil bli på 3,5 prosent i år. Det er 0,4 prosentpoeng høyere enn det som ble anslått i fjor høst.

Nye anslag sier at arbeidsledigheten vil bli på 3,5 prosent i år. Det er 0,4 prosentpoeng høyere enn det som ble anslått i fjor høst.

Tormod Ytrehus

Regjeringen vil halvere permitteringstiden – tross anslag om høy ledighet

– Da Veivesenet utførte vedlikehold i egen regi, fikk man brukt maskinparken maksimalt, sier tillitsvalgt i Mesta Håkon Småbrekke. (Illustrasjonsfoto)

– Da Veivesenet utførte vedlikehold i egen regi, fikk man brukt maskinparken maksimalt, sier tillitsvalgt i Mesta Håkon Småbrekke. (Illustrasjonsfoto)

Dorthe Karlsen

– Mer vei for pengene om Statens vegvesen får tilbake ansvar for drift og vedlikehold, mener tillitsvalgt

Nav legger opp til fleksibilitet i kravet om tilbakebetaling av forskudd på dagpenger..

Nav legger opp til fleksibilitet i kravet om tilbakebetaling av forskudd på dagpenger..

Hanna Skotheim

Ledige og permitterte skylder Nav 2,8 milliarder kroner

Det er vanskelig å se for seg at man kan planlegge en arbeidsdag i hjemmetjenesten uten å ha en type beregning på hvor lang tid som går med ved det enkelte besøk, sier byråd for helse og eldre i Oslo, Robert Steen (Ap).

Det er vanskelig å se for seg at man kan planlegge en arbeidsdag i hjemmetjenesten uten å ha en type beregning på hvor lang tid som går med ved det enkelte besøk, sier byråd for helse og eldre i Oslo, Robert Steen (Ap).

Erlend Angelo

Kan man virkelig avskaffe stoppeklokkeomsorg? Her er de ulike erfaringene fra Oslo

Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.

Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.

Sissel M. Rasmussen

Sjøfolk er lei av å bo på karantenehotell. Nå raser de mot nye regler fra regjeringen

Arbeidsledigheten er fortsatt høy i Norge, særlig blant unge.

Arbeidsledigheten er fortsatt høy i Norge, særlig blant unge.

Erlend Angelo

Arbeidsledig? Her er karriererådgiverens 10 tips


Flere saker