JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kjemper mot fartshumper

I to år har bussjåførene i Vestfold jobbet aktivt for å få bort fartshumpene i busstraseene og på hovedveiene.



26.04.2011
10:13
16.12.2013 15:58

vegard.holm@lomedia.no

Særlig har arbeidet vært innrettet mot kommunene Horten, Tønsberg og Nøtterøy. Transportarbeideren treffer ildsjel og “kampanjegeneral” Ivar Unhjem og verneombud Alf Hjelle på sjåførrommet på rutebilstasjonen i Tønsberg. De er ikke fornøyd med situasjonen.

– Det eneste vi har oppnådd så langt etter to år, er to litt snillere fartshumper foran rutebilstasjonen i Tønsberg, pluss en i Storgata i Horten sier Ivar Unhjem.

På og av, på og av

Han mener fartshumpene er laget for personbiler og ikke for tungtrafikk, - verken buss eller godsbil.

– Fartshumper gir et alt for brutalt møte for både passasjeren og bussen. Aller verst er det for den som sitter i sjåførsetet. Belastningen er stor for sjåførens rygg, men også for resten av kroppen, sier Unhjem.

Alf Hjelle supplerer:

– Vi merker stor forskjell på om vi kjører en rute med mange humper eller ikke. Vi blir mye mer sliten av å forsere alle fartshumpene. Vi må hele tida være oppmerksomme og stramme musklene. Husk at vi må bremse ned foran hver eneste hump, og etterpå akselererer vi, forklarer Hjelle.

100 000 humper i året

Verneombudet sier han er mye mer sliten av å kjøre en 40 minutters rute med humper, enn en to timers rute uten eller med få humper.

– Det kan ikke sammenliknes å kjøre en privatbil over noen humper med det å kanskje passere over 400 humper på et skift, supplerer Unhjem.

Alf Hjelle passerer mellom 450 og 520 humper på hvert skift han kjører. Det blir fort 100 000 humper å kjøre over i løpet av et år.

Mange eksempler

De to bussjåførene og tillitsvalgte i Transportarbeiderforbundet mener det finnes mye dokumentasjon på hvor helsefarlig fartshumper er, både for sjåfører og passasjerer. De gir fem eksempler:

– 2007: I tett snøvær ser ikke sjåføren humpen, den raske forseringen er for hard og fører til at en passasjer påføres to brudd i ryggraden.

– 2008: En sjåfør overrumples av en umerket fartshump, og slaget fører til en skiveutglidning som fortsatt er plagsom.

– 2008: En passasjer skader hodet og ryggen etter en hump. Vedkommende blir hentet av ambulanse.

– 2009: En passasjer ble slått opp i taket ved forsering av en hump, og ble slått bevisstløs og påført hjernerystelse.

– 2010: Nyasfaltert og umerket hump i sentrum av Horten passeres så hardt at sjåførsetet slår helt i bunn, og sjåføren påført et slag i ryggen som han fortsatt sliter med.

Mer enn nok dokumentasjon

De to bussjåførene har flere eksempler på lager. Begge understreker at det ikke skal mye dårlig vær til før fartshumpene blir vanskelige å se, - merkete som umerkete. Unhjem og Hjelle vil også understreke at det ikke finnes perfekte sjåfører som aldri gjør feil. Derfor er det viktig å minimalisere alt som gjør uhell mulig. Blant annet fartshumper, men også reparasjon av hullete vegbane og breie nok veier til tunge kjøretøy.

Alf Hjelle måtte seinest nå i vinter være borte fra jobben på grunn av slag han fikk ved passering av fartshumper.

– For noen uke siden var jeg sjukemeldt en og en halv uke på grunn av en ryggskade. Det går på helsa løs, sier Alf Hjelle.

– Vi har mer enn nok dokumentasjon på at humper utgjør en helsetrussel for oss sjåfører. Og det er mer enn nok dokumentasjon på at også passasjerer blir skadet, sier Ivar Unhjem.

Unhjem forteller at bussene også får voldsomt med juling ved alle passeringene av fartshumper. Frontruter må skiftes 8-10 ganger hver eneste måned som følge av humpene, og gir store kostnader for selskapene.

Allianser

Det var klubbene til Transportarbeiderforbundet og YTF i Nobina og Unibuss som startet arbeidet mot fartshumpene i Vestfold-byene. Først ble busselskapene i distriktet, Unibuss og Nobina, med. Så kom støtten fra ambulansesjåførene, seinere har også Lastebileier-forbundet i Vestfold, Buskerud og Telemark.

Sammen har alle disse organisasjonene henvendt seg til politikerne i Hovedutvalget for Samferdsel og Næring i fylkestinget. I et brev ber de om at fartshumpene fjernes, og at andre fartsreduserende tiltak heller tas i bruk.

Ivar Unhjem forteller at henvendelsene til fylkespolitikerne har gitt noen resultater.

– Et av resultatene fra dette arbeidet har vært at Fylkets Trafikksikringsutvalg (FTU) ba Vegvesenet i Vestfold å redegjøre for situasjonen og innstille på om man fortsatt bør bruke humper i busstraseer og hovedveier. Saken har vært til behandling i Hovedutvalget for Samferdsel, men skal på nytt opp på deres møte i mai, sier Unhjem.

Han har fortsatt tro på å få med seg fylkespolitikerne, på tross av Vegvesenet mener at humper trengs for å redde liv. Andre metoder bør brukes, mener Unhjem.

Ymse støtte

Tidligere har arbeidet først og fremst vært rettet mot kommunestyrepolitikerne i de tre kommunene. Unhjem forteller om forskjellig mottakelse på kravet om fjerning av fartshumpene.

– I Tønsberg er det FrP som er det dominerende partiet. Der har vi ikke fått noen støtte eller løfter om endring. I Nøtterøy er Høyre det dominerende partiet og der har vi fått løfte om noe utbedring. I Horten kommune, der det er rødgrønt flertall, har vi fått støtte for at de kommunale busstraseene skal utbedres med lave busstilpassede humper. Dessverre er politikernes velvilje i Horten sabotert av byråkratiet i kommunens tekniske fagavdeling, sier Unhjem.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
26.04.2011
10:13
16.12.2013 15:58



Mest lest

Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.

Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.

Ida Bing og husleie.no

Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

Aina Fladset

Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende

SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.

SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.

Jan Inge Haga

Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

Paul S Amundsen

Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP

Ole Palmstrøm

Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

Per Flakstad

Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen

Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata

Håvard Sæbø

Arbeidstilsynet sladder lønna på underbetalte arbeidere. Nå må Røe Isaksen svare på hvorfor

Kjersti Stenseng

Kjersti Stenseng

Jan-Erik Østlie

Arbeiderpartiet har mistet over 5.000 medlemmer

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

pressefoto, WizzAir.com

Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet

Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.

Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.

Jan-Erik Østlie

Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Ida Bing

Afaransis (28) får ikke økonomisk hjelp hjemmefra: – Jeg er sjanseløs på boligmarkedet

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Jan-Erik Østlie

Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet

Tormod Ytrehus

Klubbleder Adrian fikk sparken. Nå får han penger fra LO for å ha noe å leve av fram til rettssaken starter

Debatt

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

Jan-Erik Østlie

«Har LO vendt Arbeiderpartiet ryggen?»

Colourbox.com

Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb

 Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Sp lover norsk vaksineproduksjon

Bent Høie

Bent Høie

Leif Martin Kirknes

Skjenkereglene endres: – For tidlig, mener Bent Høie

HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.

HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.

Privat

Lønnskutt for lærere: Viktig møte avgjør

Bjørn Inge Bergestuen/Frp

Frp skeptisk til feriepenger for dagpenge-mottakere


Flere saker