JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stordalens «talentjakt»

Det er med stor uro at vi som arbeider innen hotell- og restaurantbransjen ser fagutdanningen smuldrer bort samtidig som arbeidsgivers etterspørsel etter faglig dyktighet forvitrer, skriver Enrique Mora.

I februar i år kunne vi lese en artikkel i Dagbladet (Dagbladet.no 14.02.2011 «Kokkene er de nye rockestjernene») hvor Administrerende direktør i NHO-Reiseliv uttrykte bekymring for rekruttering og behovet for «kompetent arbeidskraft i yrker som kokk, servitør og resepsjonist, og i reiselivet generelt».

Vi i Fellesforbundets avd.250 Seksjon for Hotel, restaurant og reiseliv i Sør-Trøndelag beskrev i et innlegg i Adresseavisen (Debatt 28.02.2011) hvordan vi hører «daglig fra lærlinger i bransjen vår som utnyttes som ufaglært arbeidskraft på lærlingerlønn, som ikke får gjennomgått sin opplæringsplan, som blir truet og hundset med. Dette er elever i norsk skole beskyttet av opplæringsloven. Greier de å gjennomføre sine 4 halvår som lærlinger, og består sin fagprøve tross mangelfull opplæring, står de ofte med fagbrevet i hånda og velger helt andre yrker eller forsvinner inn i de offentlige institusjonskjøkken».

Under det nylig avsluttede Landsmøtet i Fellesforbundet gikk vi i avd. 250 i Fellesforbundet opp til talerstolen og krevde handling med tanke på rekruttering av fagfolk innen vår bransje. Regjeringen har utropt reiselivet til en av fremtidens store satsingsområder, men skal det satses må det settes krav til en vesentlig kompetanseheving både for ansatte, mellomledere og ledere i alle ledd i bransjen. Eneste måten å oppnå dette på er ved å heve statusen på yrkesfag innen hotell og restaurant. Dette vil i tillegg være et viktig skritt i riktig retning for å løse rekrutteringsproblematikken innen hotell- og restaurantbransjen.

En stor utfordring er hvordan vi skal klare å rekruttere ungdom til å ta fagbrev innen reiseliv når sentrale aktører innen bransjen ikke selv vet å verdsette denne kompetansen når de rekrutterer nye medarbeidere. Et eksempel på dette er det nye Clarion Hotel på Brattøra. På hotellets hjemmeside kan en lese stillingsannonser for de ulike stillingene de trenger ansatte til. Det er frustrerende å se at ikke en eneste gang er fagbrev nevnt under ønskede eller påkrevde kvalifikasjoner. I Adresseavisen den 04.11.11 står det at de ser etter personer «med glimt i øyet». Personlighet går foran CV. Petter Stordalen skal «inspirere» fra scenen. Det kan virke som at for Choice Hotels Scandinavia har Hotellbransjen blitt et stort show. Ansettelser skal skje som om det gjaldt en plass i en realityserie som Big Brother eller Paradise hotell. Resepsjonister, kokker, servitører og stuepiker er blitt stillinger hvor det første kravet er å klare seg på en 2 minutters audition, eller for å sitere en mail sendt ut på vegne av direktøren på det nye hotell: «For oss går personlighet foran CV».

Det er derfor med stor uro at vi som arbeider innen hotell- og restaurantbransjen ser hvordan fagutdanningen innen våre yrker smuldrer bort samtidig som arbeidsgivers etterspørsel til faglig dyktighet forvitrer. Yrker som kokk, servitør, resepsjonsmedarbeider og renholder er yrker man kan utdanne seg som fagarbeider i og oppnå fagbrev etter endt læretid. Dessverre forsvant kravet til utdanning både for de forskjellige yrkene og for ledere på 80 – tallet og dette har medført en kvalitetsforringelse for hele bransjen.

Vi har en streng alkohollov i Norge, men for å skjenke alkohol på hotell, i restauranter og barer stilles intet annet krav enn alder, 18 år for vin, 20 år for brennevin. I servitørlærlingenes læreplaner er drikkevarer en egen modul der kjennskap til alkoholloven er et selvfølgelig krav i tillegg til kunnskap om alkohol som rusmiddel og servitørens ansvar ved salg og skjenking av alkohol. En viktig del i servitørlærlingenes opplæringsplan er varekunnskap, hygiene og kvalitetssikring. Hotell-og restauranter lever på salg av ferske matvarer til store grupper mennesker – det er livsviktig for utrolig mange gjester at denne biten er trygg!

Kan gjestene sove trygt når de vet at resepsjonsansatte, som har ansvaret ved en eventuell evakuering av hotellet, har minimal erfaring og er valgt til stillingen gjennom en ”audition”? Kan gjestene i restauranter spise maten sin trygt selv om den er laget og blir håndtert av kokker og servitører som er valgt pga. personlighet og ikke kvalifikasjoner? Hva er poenget med å bruke mangfoldige tusener i kampanjer som går ut på å få ungdom til å ta fagbrev innen vår bransje, når de samme som bruker penger på disse kampanjene går åpent ut for å velge mulige ansatte gjennom en ”audition”, hvor utstråling er hovedordet og ikke kunnskap? Hvor «du skal våge å stå på en scene og vise oss din personlighet i en kort presentasjon» er nøkkelordet heller enn kunnskap om for eksempel brannforskrifter, ferskvarehåndtering, alkoholloven og kvalitetssikring?

Skal Norge være konkurransedyktig som turistmagnet må turistene møte kvalitet i alle ledd, sier næringsminister Trond Giske. Han mener også at det er et stort behov for å heve statusen på yrkesfagene for å få opp rekrutteringa. Dessverre har den beskjed ikke nådd bransjetoppene.

I den artikkelen som ble nevnt i starten gikk Petter Stordalen ut som frontmannen i den NHO sponsede kampanjen ”Verden er din”. Han nevnte at det finnes en «missing link» mellom bransjen og ungdom og viser til at ikke alle ungdommer kan ta høyere utdanning. Kokkene er de nye «rockestjernene», sa Stordalen. Samtidig sa han at bransjen sliter med å si til ungdommen at det å ha fagbrev er «helt fantastisk».

For oss som er fagfolk og som fortsatt arbeider innen hotellbransjen er den manglende linken Stordalen viser til nettopp bransjeledere som undrer seg over mangel på erfarne arbeidere samtidig som de ansetter hvem som helst, uten å kreve fagbrev. De samme som ansetter mellomledere med liten erfaring i arbeidslivet. Hvordan kan man stå fram å si at «fagbrev er helt fantastisk» samtidig som man vil ha ansatte som velges etter personlighet og ikke erfaring? Hvor mange kokker, servitører, stuepiker/gutter og resepsjonister med fagbrev skal det ansettes i det nye hotellet? «Stordalens rockestjerner» (Dagbladet.no 14.02.2011) har dessverre ingen fagutdanning. Ingen fagutdanning betyr større usikkerhet når det gjelder matsikkerhet, hygiene, kunnskap og service. Hygienekravene som alltid har stått sterkt i bransjen har i takt med utviklinga også blitt ganske så frynsete.

Vi ser at de fleste som går videre etter en audition for realityserier ofte blir døgnfluer og glemmes fort. Slik går det også når hotellene arrangerer audition. Få av de som «vant» er igjen etter 1-2 år. Det eneste man klarer med en Audition er å ekskludere en hel gruppe erfarne mennesker som har bakgrunn fra bransjen.

Ved åpning av et nytt, flott konferansehotel i Trondheim hadde Stordalen en glitrende mulighet til å vise hvor fantastisk et fagbrev kan være og på den måten virkelig vise hotellbransjen på sitt beste. Dette hadde vært en unik sjanse til å vise både unge og voksne som ønsker en utdanning innen vår bransje at dette er en bransje der faglig kompetanse gjennom opplæring og utdanning er en verdsatt kompetanse. Dette kunne bidratt til å gi et statusløft for bransjen. Dessverre er denne sjansen misbrukt.

Let the game begin.

Annonse
Annonse