JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsløft for bussjåførene

Gjennomsnittlig lønnstillegg for bussjåførene blir 21 000 kroner i år. Dermed når de 97 prosent av industriarbeiderlønn. Partene er også enige om en regulering i forkant av mellomoppgjørene.

vegard.holm@lomedia.no

oystein@lomedia.no

per.flakstad@fagforbundet.no

Etter mekling 12 timer på overtid ble det enighet om et tillegg på 21 000 kroner fra 1. april, en økning i timelønn på 2 kroner fra 1. desember samt en reguleringsbestemmelse for mellomoppgjørene som denne gangen blir 3 kroner fra 1. april neste år. I tillegg skal kompetansehevingen fortsette og videreutvikles.

Første skritt

Totalt vil dette oppgjøret ha gitt en gjennomsnittlig lønnsøkning på drøyt 30 000 kroner ved utgangen av 2013. En del sjåfører vil ikke få så mye, men det er samtidig mange som vil få mye mer, ifølge arbeidstakerorganisasjonene i bussbransjen.

– Vi oppnådde ikke alt fra 1. april, men i desember 2013 er nivået der det skal være, sier forhandlingsleder Roger Hansen fra Transportarbeiderforbundet.

De fire forbundene er enige om at bussbransjeavtalen kommer styrket ut av årets oppgjør.

– Mangelen på en reguleringsbestemmelse har vært en svakhet i avtalen. Nå skal vi forhandle om størrelsen på tilleggene i andre avtaleår ved hvert hovedoppgjør, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg.

Resultatet betyr en jevnere lønnsutvikling, og at man ikke må bruke kreftene på å ta igjen etterslepet som hittil har oppstått annethvert år.

– Høyere lønn gir yrket økt status og gjør det lettere å rekruttere, sier Brunborg.

Etterutdanning

De fire forbundene er fornøyde med at grunnlaget består.

– Avtalen bygger på prinsippet om at bussjåfører skal ha omtrent en gjennomsnitts industrilønn, og at en del av lønnsutviklingen skal bygges på kompetanseheving. Begge disse elementene er godt ivaretatt i dette oppgjøret. Vi har samtidig fått på plass en reguleringsbestemmelse som gjør at sjåførene ikke faller langt etter andre grupper etter mellomoppgjør og lokale forhandlinger i privat sektor, sier Fagforbundets Stein Guldbrandsen.

Han er relativt godt fornøyd med resultatet, men er samtidig skuffet over at de ikke fikk gjennomslag for å utvide tidspunktene for helgetillegg.

– Riktignok har vi fått 25 prosent tillegg på kjøring fra 06 til 15 på lørdager, men det gjelder kun for nye anbud og mange sjåfører vil ikke være fornøyd med det. Det som er bra er at vi går inn i neste hovedoppgjør om to år med et vesentlig bedre utgangspunkt enn i år. Da kan vi bruke mer krefter på å få til bedre løsninger for blant annet helgetillegg og delte skift, sier Guldbrandsen.

Lettet

Arbeidsgivernes forhandlingsleder, Jon Stordrange i NHO Transport, er fornøyd med at bussoppgjøret ikke endte i konflikt.

– Både arbeidsgivere, sjåfører og ikke minst våre passasjerer ville ha blitt skadelidende under en streik. Derfor har vi strukket oss så langt vi kunne, og kanskje lenger enn vi egentlig ønsket. Oppgjøret blir veldig kostbart, sier han.

Stordrange berømmer organisasjonene fordi de var tidlig ute med klare og konkrete krav.

– Selv om kravene var høye, var det noe vi kunne forholde oss til og begynne å arbeide med tidlig. Det bidro til at vi klarte å komme i havn med et resultat, sier han.

De fire forbundene anbefaler resultatet med stort flertall. I Fagforbundet og Norsk Transportarbeiderforbund stemte et mindretall nei til forslaget. Uravstemningen skal være gjennomført innen 20. juni.

Parter i oppgjøret er LO Stat, Fagforbundet, Norsk Transportarbeiderforbund, Yrkestrafikkforbundet og arbeidsgiverforeningene Spekter og NHO Transport.

Meklingen omfatter ca 13.500 ansatte i diverse NHO-tilsluttede busselskaper, Nettbuss-konsernet og Borgbuss.

Annonse
Annonse

Parter i oppgjøret er LO Stat, Fagforbundet, Norsk Transportarbeiderforbund, Yrkestrafikkforbundet og arbeidsgiverforeningene Spekter og NHO Transport.

Meklingen omfatter ca 13.500 ansatte i diverse NHO-tilsluttede busselskaper, Nettbuss-konsernet og Borgbuss.