JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Staten og andre langsiktige eiere

Store utenlandske pensjons- og private equityfond som kun plasserer sin finans-kapital for avkastning, er ikke godt industrielt eierskap, mener Hans-Christian Gabrielsen.



03.09.2012
09:36
16.12.2013 20:00

I den senere tid har flere aktører kritisert det statlige eierskapet i Norge. I deres verden er utenlandske pensjonsfond og store private norske eiere – som knapt finnes – de beste forvaltere av et fremtidig norsk næringsliv. At staten i tillegg faktisk utøver sitt eierskap og skifter ut styreledere som motarbeider hovedeierens mål, plager også enkelte.

Staten er en omfattende eier i norsk næringsliv. I motsetning til dem som mener at et mindre statlig eierskap er synonymt med godt eierskap, ser jeg på dette som en styrke. En aktiv, forutsigbar og tydelig statlig eier er bra for den enkelte virksomhet, for samfunnet som er avhengig av verdiskaping og arbeidsplasser og for den totale næringsutviklingen i landet.

Samtidig er det nødvendig å sikre et variert og balansert eierskap i næringslivet, med tyngde på langsiktige og kompetente eiere. Behovene til norsk næringsliv er i endring, men vi har dessverre for få store private industrielle eiermiljøer i Norge som har «mage og mulighet» til å ta risiko for å sikre norsk eierskap i store og strategisk viktige bedrifter. Noe som blant annet bekreftes i en nylig publisert rapport fra Menon (11/2012).

Mange norske bedrifter opererer i markeder med store muligheter der kravet til endringstakt og innovasjon er stor. Andre bedrifter opplever fallende markeder, der omstilling og nytenkning er nødvendig. Felles for disse bedrifter er at de har godt kvalifisert arbeidskraft, men mangler kapital til videre satsing. For ofte ser vi at slike bedrifter kjøpes opp av utenlandske eiere med egne nasjonale strategiske interesser.

Når Høyre og FrP tar til orde for at staten skal kvitte seg med Hydro, Yara, Telenor, Statkraft, Mesta og Statoil, er dette helt i tråd med deres ideologiske verden om at mindre statlig eierskap er det samme som godt eierskap. Men hvor er de norske aktørene som kan fange opp statens andel i disse bedriftene? Det betyr i realiteten at man er villig til å gi fra seg arvesølv, sentrale bedrifter og verdier. I praksis gjerne til store utenlandske pensjons- og private equityfond, som kun plasserer sin finanskapital for avkastning, og ikke har et industrielt perspektiv. Det er ikke et eksempel på godt industrielt eierskap!

Etter mitt syn er det prinsipielt viktigste at eiere av norsk næringsliv ser lønnsomhet i et lengre perspektiv slik at hensynet til sysselsetting og verdiskaping på lengre sikt også blir ivaretatt. Slik sett er langsiktige og kompetente eiere av sentral betydning, mens eiernes nasjonalitet er mindre viktig. Imidlertid mener jeg det må være et mål å sikre at strategisk viktige bedrifter beholder en sterk forankring i Norge. Med hovedkontor følger gjerne viktige stabsfunksjoner, forskning og utvikling etc., noe som kan gi viktige ringvirkninger for utviklingen av selskapet i Norge. Ved hovedkontoret samles kompetanse, og viktige strategiske beslutninger av betydning for virksomhetene i konsernet fattes her. Det er i de langsiktige valgene at nasjonaliteten i eierskapet kan ha betydning. Derfor trenger vi et synlig og førende nasjonalt eierskap innenfor våre strategiske næringer.

Den aktøren i Norge som har stabil kapital og som kan innta et robust perspektiv uavhengig av konjunktursykluser er den norske stat. Vi erfarte i forbindelse med statens kjøp av eierandeler i Aker Kværner at det ikke eksisterer noe instrument for etablering av nytt statlig eierskap. I slike situasjoner er ad hoc- løsninger eneste alternativ. Vi bør derfor utvikle et nytt verktøy for et aktivt statlig eierskap for å sikre langsiktighet i eierskapet og utvikling av næringslivet.

Jeg mener tiden nå er inne for å bygge opp et instrument eller en institusjon som i samarbeid med privat kapital kan investere og engasjere seg på forretningsmessig grunnlag for å styrke omstillingsevnen og den internasjonale konkurransekraften i norsk næringsliv. Målet må være å lette/øke muligheten for strategiske statlige oppkjøp og dynamisk eierskap som sikrer en videre nasjonal forankring og industriell utvikling.

Det betyr ikke nødvendigvis at det statlige eierskapet må bli mer omfattende. Vi trenger private eiere, både norske og utenlandske. Det viktigste er at eiere av norsk næringsliv ikke bare er opptatt av å finne raskest mulig exitstrategi, men ser lønnsomhet i et lengre perspektiv slik at hensynet til sysselsetting og verdiskaping på lengre sikt også blir ivaretatt.

(Artikkelen sto på trykk i LO-Aktuelt nr. 13/2012)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.09.2012
09:36
16.12.2013 20:00



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer


Flere saker