JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ryanairs gisler

SAS’ kuttpakke er et resultat av den grenseløse konkurransen i luftfarten, og Ryanair-sjefen, Michael O'Leary, ler i kulissene.



13.11.2012
12:47
16.12.2013 20:54

torgny.hasaas@lomedia.no

SAS har ikke noe valg. SAS må kutte i utgiftene. Kutt eller død er den harde realiteten.

Luftfarten er i sin natur internasjonal på samme måte som skipsfarten. Og det er naturlig at det er disse bransjene som er utsatt for den tøffeste konkurransen.

De siste åra har Ryanair framstått som ledende i konkurransen i internasjonal luftfart. Med utgangspunkt i det lave irske skattenivået har flyselskapet kuttet utgifter på alle nivåer og i alle virksomheter. De har skaffet seg konkurransefordeler på en ikke spesielt sympatisk måte.

Ryanair har framstått som spesielt fagforeningsfiendtlig, og behandler sine ansatte på en særdeles dårlig måte. Skattemyndighetene mener at Ryanair-piloter er tvunget til å opprette falske enkeltmannsforetak for å unngå skatt. De ansatte må betale egen opplæring. I Norge må selskapet møte i retten i desember, stevnet av Handel og Kontor for ulovlig oppsigelse. (Ryanair mente i utgangspunktet at det var irsk lov som skulle gjelde for en som var ansatt på Rygge). Ryanair er beskyldt for å kreve nødlanding på grunn av for lite drivstoff for å spare fuel-utgifter. I tillegg kommer alle historiene om dårlig behandling av passasjerene.

Det er ingen andre flyselskap som har flere internasjonal kampanjer rettet mot seg:

Rryanairdontcarecrew og Ihateryanair

Men Ryanair setter en standard, og etter dem følger en haug med lavprisselskaper, som prøver å etterape Micael O’Leary.

Norwegian er et slikt selskap. Som Ryanair, er lønns- og arbeidsvilkårene et av de stedene hvor Norwegian ønsker å kutte utgifter. De har opprettet baser i Spania og Finland for å kunne betale lavere lønninger. Også Norwegian er i skatteetatens søkelys for de samme forholdene som Ryanair. Flere av de innleide pilotene og kabinansatte skatter ikke til Norge, selv om de er norske statsborgere, bosatt i Norge og jobber ut fra norske flyplasser.

De bruker bemanningsbyråer for tilsette personell i cockpit og kabin. Når fagforeningen påpeker at dette er ulovlig ifølge norsk lov truer Norwegian-sjef Bjørn Kjos med å flagge ut. I et brev til samferdselsministeren skriver han: «Stilles andre krav til f.eks. Norwegian sammenlignet med utenlandske selskaper, er svaret gitt, da må vi se på at flyselskaper fra andre deler av Europa og resten av verden tar trafikken, eller vi må flytte selskapet ut av Norge og ta opp kampen på andre arenaer».

Norwegian nye asiatiske ruter skal flys med asiatisk besetning med utgangspunkt i Bangkok. Etter hvert skal Bangkok-basen betjene flere mål i Europa.

SAS er et selskap med historie og det har ikke vært noen fordel å drive et selskap i tre land med tre ulike sett med lover og tre ulike sett med fagforeninger som i tillegg har vært splittet innbyrdes. Dagens realitet er at selskapet må kutte utgifter for å kunne overleve. Selv med de store kuttene som er foreslått, er det ikke sikkert at selskapet overlever.

Konkurransen i internasjonal luftfart er nådeløs. Ryanair driver med sosial dumping med Norwegian og de andre lavprisselskapene som logrende haleheng.

I kappløpet mot bunnen, er det stor fare for at lønns- og arbeidsvilkårene vil bli alvorlig svekket. Fagforeningene i SAS har en viktig jobb med å påse at kuttene skjer på en måte de ansatte kan leve med. Fagforeningene er kjent for å drive sololøp. Hvis det noen gang skulle være tida for å samarbeide på tvers av land, forbund og personlige konflikter, burde det være nå.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
13.11.2012
12:47
16.12.2013 20:54



Mest lest

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Martin Guttormsen Slørdal

Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

Helge Skodvin

Er du fagorganisert, spurte sjefen under intervjuet. Espen skjønte at det smarteste var å si nei

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Rødt vil senke sperregrensa – Ap-politiker vil øke den

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

Jan-Erik Østlie

Her skal lønna opp: Ansatte jubler for tariffavtale etter tre uker i streik

Debatt:

Roald Arentz

Roald Arentz

Tormod Ytrehus

Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Flere unge uføre under Erna Solbergs regjering. Her er hennes jobb-løsning

Nytt om navn:

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Eirik Dahl Viggen

Fengselsbetjent Farukh (35) bytter uniform. Men han nekter å melde seg ut av LO

Jonas Gahr Støre

Jonas Gahr Støre

Helge Rønning Birkelund

Støre om Sp-angrep: – Vi er konkurrenter, men ikke motstandere

Illustrasjon

Illustrasjon

Colourbox.com

Frislipp for drosjer: Nesten 3.000 nye sjåfører har registrert seg i Oslo

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Senterpartiet

Vedum med frontalangrep på Ap i Nord-Norge

Kari Elisabeth Kaski

Kari Elisabeth Kaski

Jan-Erik Østlie

Laksemilliardær advarte mot formuesskatt: – Uhorvelig frekt, svarer SV

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

NHO og LO støtter ikke regjeringens skattelette for unge

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

Per Flakstad

Ap-politiker og Fagforbundet-medlem Tuva: – Vi trenger SV

Kommentar:

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Equinor

«Et fortsatt ja til oljeleting»

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Solberg: Høyresiden har ikke mer ansvar for oppgjør med høyreekstremisme

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

LO/Trond Isaksen (pressefoto)

Ulovlig overvåking og manglende kontrakter: Her er funnene fra LOs sommerpatrulje

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

Colourbox

Helsefagarbeideren fikk sparken etter å ha snoket i en pasientjournal. Nå går saken til Høyesterett

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Leif Martin Kirknes

Nye tall: Yrkesfag er mer populært enn studieforberedende

Kommentar

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

Skattelette for unge vil øke forskjellene, skriver Stein Sneve

Jannicke Skaanes

Jannicke Skaanes

Alf Ragnar Olsen

Firebarnsmor og DNB-tillitsvalgt Jannicke har troen på valgfri bruk av hjemmekontor


Flere saker