JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ryanair, nei takk!

Trenger vi flere klimaødeleggende fly i Norge? Eller fagforeningsfiendtlige selskaper?



09.01.2013
10:22
16.12.2013 21:25

jan.erik@lomedia.no

Ryanair, det fagforeningsfiendtlige, lavprisbaserte irske flyselskapet, ønsker ikke bare å fly til og fra norske flyplasser sånn de allerede gjør (Torp, Rygge og Haugesund) – de vil konkurrere på det innenlandske ruteflynettet også. Og det har de sine fulle rett til som EU-/EØS-selskap.

Lenge leve markedsliberalismen! Den søker alltid de billigste løsningene. Fagorganisering har liberalismen aldri likt. Det eneste markedsliberalismen liker foruten seg sjøl er mest mulig konkurranse og mest mulig profitt. For seg og sine. EU og EØS-avtalens «fire friheter» passer som hånd i hanske for markedsliberalismens målsetninger – ja, de tilhører samme slektstre og er både bror og søster til en annen isme: kapitalismen.

Ifølge dagens aviser ser det heldigvis ut som om en samlet fagbevegelse, fra Parat via YS og Unio til LO ikke vil ha Ryanair inn på norske innenriksruter. Og bra er det.

Arbeidstakerorganisasjonene argumenterer med at Ryanair ikke bare betaler sine ansatte svært dårlig, men de nekter dem også fagorganisering – et ikke helt ukjent fenomen for foretak som vil bli rike og vil fram her i verden. Sådan virker kapitalismen. Den amerikanske varehandelsgiganten Walmart er et annet godt eksempel på samme nyliberalistiske tankegods.

Paradoksalt nok i ei tid hvor SAS sliter med å holde seg på vingene, og de ansatte må akseptere dårligere lønns- og arbeidsbetingelser, så kommer ett av de frekkeste nyliberalistiske selskapene vi kjenner på rullebanen i Olav Thon-lue og med dårlig irsk humor. Her skal det konkurreres!

Utfordringen ved å argumentere mot sånne billige varianter som Ryanair er det «forbrukervennlige» konseptet de tilbyr – det vil si de lave prisene. Utrolig mange av oss er mer enn villige til å godta svært mye hvis vi slipper unna med å betale noen få hundrelapper for ei flyreise Oslo-Tromsø tur-retur. Det er ikke bestandig like lett å argumentere prinsipielt, saklig eller moralsk mot lave priser. Sånn sett kan forbrukermakta være svært sterk.

Men det er også mulig å snu på denne flisa. For det eneste det handler om for selskaper av Ryanairs type er økonomi. Ryanair er ikke et lavprisselskap av veldedighetsgrunner, de er et lavprisselskap fordi dette tjener de mest penger på. Hovedspråket til Ryanair er verken irsk, keltisk eller gællisk – nei, det er pengenes språk som gjelder.

Å argumentere med at det er uanstendige lave lønninger i selskapet eller at det ikke hører hjemme i 2013 å nekte de ansatte kollektive forhandlinger eller å fagorganisere seg, får bare en mann som Michael O’Leary, sjefen i Ryanair, til å smile overbærende. Sånn alle hans likesinnede har gjort i generasjoner.

Ifølge Dagens Næringsliv har det familieeide Ryanair (etablert i 1985) en markedsverdi på 7,6 milliarder euro (55 milliarder kroner), har 1500 ruter og 168 destinasjoner i 28 land, har i overkant av 300 Boeing 737-800 og vil i 2013 antagelig frakte over 800 millioner passasjerer.

Hvis flere enn du og jeg boikottet dette selskapet, nektet å reise med det, ville de ovennevnte tallene gå ned. Dette språket, nyliberalismens eget stammespråk, er nok det eneste språket som Ryanair og O’Leary forstår.

Nå skal det sies at mye tyder på at høye flyplassavgifter på norske avinorkontrollerte flyplasser antagelig hindrer Ryanairs ønske om innenriksflyvninger i Norge. For de samme avgiftene som andre flyselskaper må betale har Ryanair sjølsagt ikke råd til. Sånn fungerer også markedsliberalismen.

Likevel er jeg av den oppfatning at selskapet bør boikottes inntil Ryanair begynner å opptre fair.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
09.01.2013
10:22
16.12.2013 21:25



Mest lest

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekterne kun fått seks kroner ekstra for å jobbe natt og helg

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

Roy Ervin Solstad

– Det er jo litt rart å kalle det lønnsforhandlinger, når vi aldri forhandler om lønn

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger


Flere saker