JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ryanair, nei takk!

Trenger vi flere klimaødeleggende fly i Norge? Eller fagforeningsfiendtlige selskaper?



09.01.2013
10:22
16.12.2013 21:25

jan.erik@lomedia.no

Ryanair, det fagforeningsfiendtlige, lavprisbaserte irske flyselskapet, ønsker ikke bare å fly til og fra norske flyplasser sånn de allerede gjør (Torp, Rygge og Haugesund) – de vil konkurrere på det innenlandske ruteflynettet også. Og det har de sine fulle rett til som EU-/EØS-selskap.

Lenge leve markedsliberalismen! Den søker alltid de billigste løsningene. Fagorganisering har liberalismen aldri likt. Det eneste markedsliberalismen liker foruten seg sjøl er mest mulig konkurranse og mest mulig profitt. For seg og sine. EU og EØS-avtalens «fire friheter» passer som hånd i hanske for markedsliberalismens målsetninger – ja, de tilhører samme slektstre og er både bror og søster til en annen isme: kapitalismen.

Ifølge dagens aviser ser det heldigvis ut som om en samlet fagbevegelse, fra Parat via YS og Unio til LO ikke vil ha Ryanair inn på norske innenriksruter. Og bra er det.

Arbeidstakerorganisasjonene argumenterer med at Ryanair ikke bare betaler sine ansatte svært dårlig, men de nekter dem også fagorganisering – et ikke helt ukjent fenomen for foretak som vil bli rike og vil fram her i verden. Sådan virker kapitalismen. Den amerikanske varehandelsgiganten Walmart er et annet godt eksempel på samme nyliberalistiske tankegods.

Paradoksalt nok i ei tid hvor SAS sliter med å holde seg på vingene, og de ansatte må akseptere dårligere lønns- og arbeidsbetingelser, så kommer ett av de frekkeste nyliberalistiske selskapene vi kjenner på rullebanen i Olav Thon-lue og med dårlig irsk humor. Her skal det konkurreres!

Utfordringen ved å argumentere mot sånne billige varianter som Ryanair er det «forbrukervennlige» konseptet de tilbyr – det vil si de lave prisene. Utrolig mange av oss er mer enn villige til å godta svært mye hvis vi slipper unna med å betale noen få hundrelapper for ei flyreise Oslo-Tromsø tur-retur. Det er ikke bestandig like lett å argumentere prinsipielt, saklig eller moralsk mot lave priser. Sånn sett kan forbrukermakta være svært sterk.

Men det er også mulig å snu på denne flisa. For det eneste det handler om for selskaper av Ryanairs type er økonomi. Ryanair er ikke et lavprisselskap av veldedighetsgrunner, de er et lavprisselskap fordi dette tjener de mest penger på. Hovedspråket til Ryanair er verken irsk, keltisk eller gællisk – nei, det er pengenes språk som gjelder.

Å argumentere med at det er uanstendige lave lønninger i selskapet eller at det ikke hører hjemme i 2013 å nekte de ansatte kollektive forhandlinger eller å fagorganisere seg, får bare en mann som Michael O’Leary, sjefen i Ryanair, til å smile overbærende. Sånn alle hans likesinnede har gjort i generasjoner.

Ifølge Dagens Næringsliv har det familieeide Ryanair (etablert i 1985) en markedsverdi på 7,6 milliarder euro (55 milliarder kroner), har 1500 ruter og 168 destinasjoner i 28 land, har i overkant av 300 Boeing 737-800 og vil i 2013 antagelig frakte over 800 millioner passasjerer.

Hvis flere enn du og jeg boikottet dette selskapet, nektet å reise med det, ville de ovennevnte tallene gå ned. Dette språket, nyliberalismens eget stammespråk, er nok det eneste språket som Ryanair og O’Leary forstår.

Nå skal det sies at mye tyder på at høye flyplassavgifter på norske avinorkontrollerte flyplasser antagelig hindrer Ryanairs ønske om innenriksflyvninger i Norge. For de samme avgiftene som andre flyselskaper må betale har Ryanair sjølsagt ikke råd til. Sånn fungerer også markedsliberalismen.

Likevel er jeg av den oppfatning at selskapet bør boikottes inntil Ryanair begynner å opptre fair.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
09.01.2013
10:22
16.12.2013 21:25



Mest lest

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

Stein Inge Stølen

«Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

Brian Cliff Olguin

Dette er historien om tre folkehjelpere som ble dratt inn i dramaet 22. juli fra hver sin kant

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

Kronikk

 Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Martin Guttormsen Slørdal

«La meg fortelle deg hvor jævlig 22. juli 2011 var»

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Arbeiderpartiet går inn i valgkampen med en Listhaug-strategi

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Hemmelig notat ble ikke lagt fram for Stortinget i Bergen Engines-saken

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

Jan-Erik Østlie

Det lange tiåret da Tonje Brenna ble voksen

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

Jan-Erik Østlie

Erna Solberg: Det er lov å kjenne på raseriet

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

Colourbox.com

Louis Vuitton Norge fikk nær 900.000 i koronastøtte – eierne vil ta ut 40 millioner i utbytte

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Jan-Erik Østlie

Nå bør det være slutt på beskyldningene om å dra Utøya-kortet, mener LOs leder

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Drosjesjåfør tilkjent 5 millioner kroner i erstatning etter trafikkulykke

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

Vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli, mener AUFs leder

Kommentar

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

NTB scanpix

«Jeg passerer graven hennes hver eneste uke. Vi må aldri glemme at alt rundt 22.juli dreier seg om mennesker»

Kommentar

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Vigdis Askjem

«Høyre drar i gal retning, men det er oppløftende at Ove Trellevik viser partiets sanne ansikt»

Kronikk

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Leif Martin Kirknes

«Det er på tide at vi tar et kollektivt oppgjør med tankene som førte til terrorangrepet»

Kommentar

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Roy Ervin Solstad

«Frislippet i taxinæringen har fått negative følger både for drosjesjåfører og kundene»

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Sju av ti mener rike nordmenn skatter for lite: – Et veldig kraftig signal, sier SV-lederen

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

Tormod Ytrehus

Her driver vekstbedriften sin egen campingplass: – Den beste arbeidsplassen jeg har hatt


Flere saker