JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Store endringer for Klæburuta-sjåførene

Flybussen på Værnes ble kjørt av Klæburuta i over 40 år. Lenge var de alene, så kom konkurransen, og i 2010 kjøpte Nettbuss selskapet. Omstillingen ble for stor syntes 28 ansatte. De sluttet.



23.01.2013
14:42
16.12.2013 21:33

oystein@lomedia.no

Å gå fra en mindre privateid bedrift og inn i et stort konsern er ikke like enkelt for alle.

– Det ble en tøff overgang. Vi hadde mindre forhold, kortere vei til ledelsen og tok beslutninger over «kjøkkenbordet», forteller Torbjørn Lium, teamleder for Flybuss-sjåførene.

«Skal vi kjøpe en ny buss? Ja det gjør vi». Så fort kunne det gå enkelte ganger. Endringer vi kunne gjøre på et blunk tar lang tid her, sier Lium, ansatt i Klæburuta fra 1977.

Ved overtakelsen var det 70 fast ansatte sjåfører, samt en stab av reservesjåfører på 40, og ti administrativt ansatte.

Fra årsskiftet er Nettbuss Møre og Trøndelag slått sammen. Etter at hele bussvirksomheten i Fjord1 ble kjøpt og lagt inn under det nye Nettbuss Midt-Norge, har selskapet 1200 ansatte.

Ny situasjon

Avinor legger både kjøringen og oppstillingsplassene på Værnes ut på anbud.

Nettbuss har avganger til og fra flyplassen hvert tiende minutt det meste av døgnet, også på søndager, og er på plass ved alle avganger og ankomster.

Forpliktelsen innebærer å stille når charterturister kommer midt på natta uansett ukedag, eller å tilby skyss til passasjerene fra ruteflyet som lander 22.30 julaften.

– Det koker her når flere lander samtidig, men det hjelper å være to-tre og enkelte ganger fire til å ta billetter. Noen kommer med returbillett kjøpt hos konkurrenten, og er litt misfornøyde med at de ikke får brukt den, sier sjåfør Steinar Jørstad.

Avinor legger oppstillingsplassene ut på anbud, og Nettbuss har nå de to som ligger nærmest bagasjebåndene i den nye ankomsthallen. Kontrakten løper i fire år.

Ny design

I alt valgte 28 tidligere Klæbu-ansatte å slutte fordi de syntes overgangen ble for stor. Ny profil på bussene skapte også reaksjoner. Fire-fem skiftet arbeidsgiver for å fortsette med kjøring til Klæbu, andre startet egne firmaer innen transport.

– At så mange valgte noe annet, er et alvorlig signal om at avstanden til ledelsen er litt for stor. Vi blir ikke hørt når noe må gjøres, sier Jørstad.

Han har til sammen 37 års ansiennitet i NSB. Først fra verksted, så NSB Biltrafikk, senere Nettbuss.

Jørstad hadde tillitsverv i Norsk Jernbaneforbund i 25 år, og har fått LOs gullnål etter 40 års medlemskap.

Store investeringer

Noen mente Klæburuta ble slukt av en stor aktør, men den tidligere eieren mente en sammenslåing var nødvendig på grunn av konkurransen.

Da Avinor la ut kjøringen på anbud sist, var ett av miljøkravene Euro 5-motorer på alle bussene. Euro 5 er EU-standard med krav til avgasser.

– Da ble det kjøpt 12 nye busser. Klæburuta hadde ikke råd til en så stor anskaffelse, og det var de som henvendte seg til Nettbuss, forteller Jørstad.

Han mener de som valgte å bli med over til en ny arbeidsgiver nå trives med nye kolleger, og har forståelse for at et så stort konsern må ha klare regler som kan oppfattes litt firkantet.

Sammenslåingen var på plass 1. januar 2011, og i februar samme år flyttet alle i Nettbuss Trøndelag, som det het den gang, til felles lokaler.

I det nye hovedkontoret på Marienborg er situasjonen som mange andre steder: Fire forbund organiserer. I Klæburuta var Norsk Transportarbeiderforbund størst, her er de jevnstore med NJF. Også Yrkestransportforbundet (YTF) og Fagforbundet er på plass.

Travelt

Med avganger hvert tiende minutt fra klokken 04 til 21, søndager inkludert, er behovet for ekstrahjelp stort, særlig på kvelder og i helger, selv om enkelte gjerne tar ubekvemme vakter.

– Noen har kjørt annenhver helg sammenhengende siden 1978, forteller Torbjørn Lium.

Reservene er en mangfoldig gruppe. Både lærere, en og annen rektor, tidligere Forsvars-ansatte, og ingeniører velger å ta vakter.

For å rekruttere er det opprettet en egen kjøreskole. To tidligere sjåførlærere som valgte å kjøre buss i stedet er nå tilbake i sitt tidligere yrke i selskapets egen opplæring. Med alle reservene består staben av 120 sjåfører.

Trasévalg

Nettbuss har valgt å kjøre en runde i sentrum en tur som er blitt lengre på grunn av omfattende anleggsarbeider. Blant annet er de innom havna.

– Dette er et viktig område med mange passasjerer, men stort sett på morgen- og kveldsavganger. Mer trafikk blir det her når Forsvaret starter utbyggingen av Ørlandet, sier Lium.

Diskusjonen går på å opprette to traseer til flyplassen og ha én tilbake mot sentrum.

Flere anbud

I fjor tapte Nettbuss kjøringen på flere ekspressruter i Trøndelag. Nå står slaget om kjøring av elever.

– Den nye kontrakten starter 19. august, mens skolestart er 17. august. Vi satser på å vinne denne runden, sier Jørstad.

Tapet av timeekspressrutene innebærer flere endringer fra august av. Hittil har det vært veksling mellom ekspresskjøring og Flybussen. Fra høsten må turnusene sys sammen på en annen måte. Behovet for kjøring førte til krav fra arbeidsgiver om jobbing annenhver helg. Det møtte motstand, og kompromisset ble åtte ukers turnus med tre helger i perioden.

– Flybussen har nesten ikke delte skift, slik resten av bransjen sliter med. Mange har sluttet på grunn av disse pausene på dagen, sier Steinar Jørstad.

Klæburuta AS var et familieeid busselskap.

Startet i 1923. Flypassasjerer fra 1945.

Kjøpt opp 1. juni 2010. Innlemmet i Nettbuss 1.1.2011.

Nettbuss Midt-Norge opprettet 1.1.2013, har 1200 ansatte.

Nettbuss har flere ruter i Trondheim by. Disse står for over 50 prosent av all kjøring.

Mister ekspresskjøring i Trøndelag fra høsten.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.01.2013
14:42
16.12.2013 21:33



Mest lest

ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.

ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.

Erlend Angelo

Tommy jobba seg i senk og ble sykmeldt: – Jeg har aldri blitt så dårlig behandla som av Coop

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Privat

– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?

Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.

Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.

Aslak Bodahl

Charlotte (22) får ikke fikset tennene fordi det er for dyrt: – Ekstremt frustrerende

KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.

KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.

Jan-Erik Østlie

Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

Colourbox

Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard

Folketrygda

Illustrasjon

Illustrasjon

Anna Granqvist

To pensjonistforeninger sier nei til stort løft i minstepensjonen, hvis det betyr mindre pensjon til andre grupper

Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Werner Juvik

Redningsmannskapet i Gjerdrum var i konstant fare. Her er innsatslederens historie

Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.

Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.

Privat

Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg

Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.

Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.

Privat

Mari fikk besøke sin dødssyke far kun én gang i uka. Da kokte det over for overlegen

Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.

Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.

Ida Bing

Harald Eia kurser Ap om Ulikhets-Norge. Her er hans advarsel

Illustrasjon

Illustrasjon

Håvard Sæbø

Rekordhøy arbeidsledighet i Lofoten – henter inn tusener av sesongarbeidere

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Jan-Erik Østlie

Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat

I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.

I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Kun tre av ti LO-medlemmer vil stemme Ap, viser intern måling

Jonas Gahr Støre. Arkivfoto

Jonas Gahr Støre. Arkivfoto

Jan-Erik Østlie

– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

Leif Martin Kirknes

Kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter

Kommentar:

Stats,inister Erna Solberg måtte innse at opposisjonen var i ferd med å overkjøre regjeringen.

Stats,inister Erna Solberg måtte innse at opposisjonen var i ferd med å overkjøre regjeringen.

Leif Martin Kirknes

«Takket være firerbanden har regjeringen blitt presset fra skanse til skanse»

537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.

537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.

Jan-Erik Østlie

Over 500 ansatte i Tine kan bli tatt ut i streik

Martin Håndlykken

Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren

Trygve Slagsvold Vedum for skryt for sitt lederskap av tidligere LO-topp Sture Arntzen.

Trygve Slagsvold Vedum for skryt for sitt lederskap av tidligere LO-topp Sture Arntzen.

Jan-Erik Østlie

Tidligere LO-topp: Ap-ledelsen er så utydelige at Senterpartiet blir folkets parti

Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.

Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.

Jan-Erik Østlie

Togrenholdere kjemper for å beholde lønna: – Stjerneeksempel på borgerlig politikk, mener Moxnes


Flere saker