JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Store endringer for Klæburuta-sjåførene

Flybussen på Værnes ble kjørt av Klæburuta i over 40 år. Lenge var de alene, så kom konkurransen, og i 2010 kjøpte Nettbuss selskapet. Omstillingen ble for stor syntes 28 ansatte. De sluttet.



23.01.2013
14:42
16.12.2013 21:33

oystein@lomedia.no

Å gå fra en mindre privateid bedrift og inn i et stort konsern er ikke like enkelt for alle.

– Det ble en tøff overgang. Vi hadde mindre forhold, kortere vei til ledelsen og tok beslutninger over «kjøkkenbordet», forteller Torbjørn Lium, teamleder for Flybuss-sjåførene.

«Skal vi kjøpe en ny buss? Ja det gjør vi». Så fort kunne det gå enkelte ganger. Endringer vi kunne gjøre på et blunk tar lang tid her, sier Lium, ansatt i Klæburuta fra 1977.

Ved overtakelsen var det 70 fast ansatte sjåfører, samt en stab av reservesjåfører på 40, og ti administrativt ansatte.

Fra årsskiftet er Nettbuss Møre og Trøndelag slått sammen. Etter at hele bussvirksomheten i Fjord1 ble kjøpt og lagt inn under det nye Nettbuss Midt-Norge, har selskapet 1200 ansatte.

Ny situasjon

Avinor legger både kjøringen og oppstillingsplassene på Værnes ut på anbud.

Nettbuss har avganger til og fra flyplassen hvert tiende minutt det meste av døgnet, også på søndager, og er på plass ved alle avganger og ankomster.

Forpliktelsen innebærer å stille når charterturister kommer midt på natta uansett ukedag, eller å tilby skyss til passasjerene fra ruteflyet som lander 22.30 julaften.

– Det koker her når flere lander samtidig, men det hjelper å være to-tre og enkelte ganger fire til å ta billetter. Noen kommer med returbillett kjøpt hos konkurrenten, og er litt misfornøyde med at de ikke får brukt den, sier sjåfør Steinar Jørstad.

Avinor legger oppstillingsplassene ut på anbud, og Nettbuss har nå de to som ligger nærmest bagasjebåndene i den nye ankomsthallen. Kontrakten løper i fire år.

Ny design

I alt valgte 28 tidligere Klæbu-ansatte å slutte fordi de syntes overgangen ble for stor. Ny profil på bussene skapte også reaksjoner. Fire-fem skiftet arbeidsgiver for å fortsette med kjøring til Klæbu, andre startet egne firmaer innen transport.

– At så mange valgte noe annet, er et alvorlig signal om at avstanden til ledelsen er litt for stor. Vi blir ikke hørt når noe må gjøres, sier Jørstad.

Han har til sammen 37 års ansiennitet i NSB. Først fra verksted, så NSB Biltrafikk, senere Nettbuss.

Jørstad hadde tillitsverv i Norsk Jernbaneforbund i 25 år, og har fått LOs gullnål etter 40 års medlemskap.

Store investeringer

Noen mente Klæburuta ble slukt av en stor aktør, men den tidligere eieren mente en sammenslåing var nødvendig på grunn av konkurransen.

Da Avinor la ut kjøringen på anbud sist, var ett av miljøkravene Euro 5-motorer på alle bussene. Euro 5 er EU-standard med krav til avgasser.

– Da ble det kjøpt 12 nye busser. Klæburuta hadde ikke råd til en så stor anskaffelse, og det var de som henvendte seg til Nettbuss, forteller Jørstad.

Han mener de som valgte å bli med over til en ny arbeidsgiver nå trives med nye kolleger, og har forståelse for at et så stort konsern må ha klare regler som kan oppfattes litt firkantet.

Sammenslåingen var på plass 1. januar 2011, og i februar samme år flyttet alle i Nettbuss Trøndelag, som det het den gang, til felles lokaler.

I det nye hovedkontoret på Marienborg er situasjonen som mange andre steder: Fire forbund organiserer. I Klæburuta var Norsk Transportarbeiderforbund størst, her er de jevnstore med NJF. Også Yrkestransportforbundet (YTF) og Fagforbundet er på plass.

Travelt

Med avganger hvert tiende minutt fra klokken 04 til 21, søndager inkludert, er behovet for ekstrahjelp stort, særlig på kvelder og i helger, selv om enkelte gjerne tar ubekvemme vakter.

– Noen har kjørt annenhver helg sammenhengende siden 1978, forteller Torbjørn Lium.

Reservene er en mangfoldig gruppe. Både lærere, en og annen rektor, tidligere Forsvars-ansatte, og ingeniører velger å ta vakter.

For å rekruttere er det opprettet en egen kjøreskole. To tidligere sjåførlærere som valgte å kjøre buss i stedet er nå tilbake i sitt tidligere yrke i selskapets egen opplæring. Med alle reservene består staben av 120 sjåfører.

Trasévalg

Nettbuss har valgt å kjøre en runde i sentrum en tur som er blitt lengre på grunn av omfattende anleggsarbeider. Blant annet er de innom havna.

– Dette er et viktig område med mange passasjerer, men stort sett på morgen- og kveldsavganger. Mer trafikk blir det her når Forsvaret starter utbyggingen av Ørlandet, sier Lium.

Diskusjonen går på å opprette to traseer til flyplassen og ha én tilbake mot sentrum.

Flere anbud

I fjor tapte Nettbuss kjøringen på flere ekspressruter i Trøndelag. Nå står slaget om kjøring av elever.

– Den nye kontrakten starter 19. august, mens skolestart er 17. august. Vi satser på å vinne denne runden, sier Jørstad.

Tapet av timeekspressrutene innebærer flere endringer fra august av. Hittil har det vært veksling mellom ekspresskjøring og Flybussen. Fra høsten må turnusene sys sammen på en annen måte. Behovet for kjøring førte til krav fra arbeidsgiver om jobbing annenhver helg. Det møtte motstand, og kompromisset ble åtte ukers turnus med tre helger i perioden.

– Flybussen har nesten ikke delte skift, slik resten av bransjen sliter med. Mange har sluttet på grunn av disse pausene på dagen, sier Steinar Jørstad.

Klæburuta AS var et familieeid busselskap.

Startet i 1923. Flypassasjerer fra 1945.

Kjøpt opp 1. juni 2010. Innlemmet i Nettbuss 1.1.2011.

Nettbuss Midt-Norge opprettet 1.1.2013, har 1200 ansatte.

Nettbuss har flere ruter i Trondheim by. Disse står for over 50 prosent av all kjøring.

Mister ekspresskjøring i Trøndelag fra høsten.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.01.2013
14:42
16.12.2013 21:33



Mest lest

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

Stein Inge Stølen

«Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

Kronikk

 Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Martin Guttormsen Slørdal

«La meg fortelle deg hvor jævlig 22. juli 2011 var»

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Arbeiderpartiet går inn i valgkampen med en Listhaug-strategi

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

Jan-Erik Østlie

Det lange tiåret da Tonje Brenna ble voksen

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

Jan-Erik Østlie

Erna Solberg: Det er lov å kjenne på raseriet

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Jan-Erik Østlie

Nå bør det være slutt på beskyldningene om å dra Utøya-kortet, mener LOs leder

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Drosjesjåfør tilkjent 5 millioner kroner i erstatning etter trafikkulykke

Kommentar

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

NTB scanpix

«Jeg passerer graven hennes hver eneste uke. Vi må aldri glemme at alt rundt 22.juli dreier seg om mennesker»

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

Vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli, mener AUFs leder

Kommentar

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Vigdis Askjem

«Høyre drar i gal retning, men det er oppløftende at Ove Trellevik viser partiets sanne ansikt»

Kronikk

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Leif Martin Kirknes

«Det er på tide at vi tar et kollektivt oppgjør med tankene som førte til terrorangrepet»

Kommentar

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Roy Ervin Solstad

«Frislippet i taxinæringen har fått negative følger både for drosjesjåfører og kundene»

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

Tormod Ytrehus

Her driver vekstbedriften sin egen campingplass: – Den beste arbeidsplassen jeg har hatt

CARTONERO: Pedro trekker vognen sin rundt fra morgen til kveld. Pandemien har gjort alt vanskeligere.

CARTONERO: Pedro trekker vognen sin rundt fra morgen til kveld. Pandemien har gjort alt vanskeligere.

Juan Barrientos

Tusener av argentinere overlever på å samle papp

Löfven var tydelig imponert over måten AUF har tatt tilbake øya for å fortsette tradisjonen med sommerleir.

Löfven var tydelig imponert over måten AUF har tatt tilbake øya for å fortsette tradisjonen med sommerleir.

Tori Aarseth

Löfven: AUF har vendt det tragiske til tro på fremtiden

Utøya og daglig leder Jørgen Watne Frydnes har fått Fritt Ord Honnørs pris for 2021. De får prisen for å ha gjort et åsted for terrorangrep og massedrap til en arena for kunnskap, diskusjon og motstand.

Utøya og daglig leder Jørgen Watne Frydnes har fått Fritt Ord Honnørs pris for 2021. De får prisen for å ha gjort et åsted for terrorangrep og massedrap til en arena for kunnskap, diskusjon og motstand.

Ole Palmstrøm

Utøya og daglig leder Jørgen får Fritt Ords Honnør for 2021

SPEKTAKULÆRT: Det er slike landskap som lokker tusrister fra hele verden til Norge.

SPEKTAKULÆRT: Det er slike landskap som lokker tusrister fra hele verden til Norge.

Hurtigruten

Hurtigruten blir ofte kalt verdens vakreste sjøreise. Det gjør noe med arbeidsplassen også


Flere saker