JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Store endringer for Klæburuta-sjåførene

Flybussen på Værnes ble kjørt av Klæburuta i over 40 år. Lenge var de alene, så kom konkurransen, og i 2010 kjøpte Nettbuss selskapet. Omstillingen ble for stor syntes 28 ansatte. De sluttet.



23.01.2013
14:42
16.12.2013 21:33

oystein@lomedia.no

Å gå fra en mindre privateid bedrift og inn i et stort konsern er ikke like enkelt for alle.

– Det ble en tøff overgang. Vi hadde mindre forhold, kortere vei til ledelsen og tok beslutninger over «kjøkkenbordet», forteller Torbjørn Lium, teamleder for Flybuss-sjåførene.

«Skal vi kjøpe en ny buss? Ja det gjør vi». Så fort kunne det gå enkelte ganger. Endringer vi kunne gjøre på et blunk tar lang tid her, sier Lium, ansatt i Klæburuta fra 1977.

Ved overtakelsen var det 70 fast ansatte sjåfører, samt en stab av reservesjåfører på 40, og ti administrativt ansatte.

Fra årsskiftet er Nettbuss Møre og Trøndelag slått sammen. Etter at hele bussvirksomheten i Fjord1 ble kjøpt og lagt inn under det nye Nettbuss Midt-Norge, har selskapet 1200 ansatte.

Ny situasjon

Avinor legger både kjøringen og oppstillingsplassene på Værnes ut på anbud.

Nettbuss har avganger til og fra flyplassen hvert tiende minutt det meste av døgnet, også på søndager, og er på plass ved alle avganger og ankomster.

Forpliktelsen innebærer å stille når charterturister kommer midt på natta uansett ukedag, eller å tilby skyss til passasjerene fra ruteflyet som lander 22.30 julaften.

– Det koker her når flere lander samtidig, men det hjelper å være to-tre og enkelte ganger fire til å ta billetter. Noen kommer med returbillett kjøpt hos konkurrenten, og er litt misfornøyde med at de ikke får brukt den, sier sjåfør Steinar Jørstad.

Avinor legger oppstillingsplassene ut på anbud, og Nettbuss har nå de to som ligger nærmest bagasjebåndene i den nye ankomsthallen. Kontrakten løper i fire år.

Ny design

I alt valgte 28 tidligere Klæbu-ansatte å slutte fordi de syntes overgangen ble for stor. Ny profil på bussene skapte også reaksjoner. Fire-fem skiftet arbeidsgiver for å fortsette med kjøring til Klæbu, andre startet egne firmaer innen transport.

– At så mange valgte noe annet, er et alvorlig signal om at avstanden til ledelsen er litt for stor. Vi blir ikke hørt når noe må gjøres, sier Jørstad.

Han har til sammen 37 års ansiennitet i NSB. Først fra verksted, så NSB Biltrafikk, senere Nettbuss.

Jørstad hadde tillitsverv i Norsk Jernbaneforbund i 25 år, og har fått LOs gullnål etter 40 års medlemskap.

Store investeringer

Noen mente Klæburuta ble slukt av en stor aktør, men den tidligere eieren mente en sammenslåing var nødvendig på grunn av konkurransen.

Da Avinor la ut kjøringen på anbud sist, var ett av miljøkravene Euro 5-motorer på alle bussene. Euro 5 er EU-standard med krav til avgasser.

– Da ble det kjøpt 12 nye busser. Klæburuta hadde ikke råd til en så stor anskaffelse, og det var de som henvendte seg til Nettbuss, forteller Jørstad.

Han mener de som valgte å bli med over til en ny arbeidsgiver nå trives med nye kolleger, og har forståelse for at et så stort konsern må ha klare regler som kan oppfattes litt firkantet.

Sammenslåingen var på plass 1. januar 2011, og i februar samme år flyttet alle i Nettbuss Trøndelag, som det het den gang, til felles lokaler.

I det nye hovedkontoret på Marienborg er situasjonen som mange andre steder: Fire forbund organiserer. I Klæburuta var Norsk Transportarbeiderforbund størst, her er de jevnstore med NJF. Også Yrkestransportforbundet (YTF) og Fagforbundet er på plass.

Travelt

Med avganger hvert tiende minutt fra klokken 04 til 21, søndager inkludert, er behovet for ekstrahjelp stort, særlig på kvelder og i helger, selv om enkelte gjerne tar ubekvemme vakter.

– Noen har kjørt annenhver helg sammenhengende siden 1978, forteller Torbjørn Lium.

Reservene er en mangfoldig gruppe. Både lærere, en og annen rektor, tidligere Forsvars-ansatte, og ingeniører velger å ta vakter.

For å rekruttere er det opprettet en egen kjøreskole. To tidligere sjåførlærere som valgte å kjøre buss i stedet er nå tilbake i sitt tidligere yrke i selskapets egen opplæring. Med alle reservene består staben av 120 sjåfører.

Trasévalg

Nettbuss har valgt å kjøre en runde i sentrum en tur som er blitt lengre på grunn av omfattende anleggsarbeider. Blant annet er de innom havna.

– Dette er et viktig område med mange passasjerer, men stort sett på morgen- og kveldsavganger. Mer trafikk blir det her når Forsvaret starter utbyggingen av Ørlandet, sier Lium.

Diskusjonen går på å opprette to traseer til flyplassen og ha én tilbake mot sentrum.

Flere anbud

I fjor tapte Nettbuss kjøringen på flere ekspressruter i Trøndelag. Nå står slaget om kjøring av elever.

– Den nye kontrakten starter 19. august, mens skolestart er 17. august. Vi satser på å vinne denne runden, sier Jørstad.

Tapet av timeekspressrutene innebærer flere endringer fra august av. Hittil har det vært veksling mellom ekspresskjøring og Flybussen. Fra høsten må turnusene sys sammen på en annen måte. Behovet for kjøring førte til krav fra arbeidsgiver om jobbing annenhver helg. Det møtte motstand, og kompromisset ble åtte ukers turnus med tre helger i perioden.

– Flybussen har nesten ikke delte skift, slik resten av bransjen sliter med. Mange har sluttet på grunn av disse pausene på dagen, sier Steinar Jørstad.

Klæburuta AS var et familieeid busselskap.

Startet i 1923. Flypassasjerer fra 1945.

Kjøpt opp 1. juni 2010. Innlemmet i Nettbuss 1.1.2011.

Nettbuss Midt-Norge opprettet 1.1.2013, har 1200 ansatte.

Nettbuss har flere ruter i Trondheim by. Disse står for over 50 prosent av all kjøring.

Mister ekspresskjøring i Trøndelag fra høsten.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.01.2013
14:42
16.12.2013 21:33



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

Colourbox.com

Karensperioden fra AAP skaper fortvilelse. Frp sikrer regjeringen flertallet for å beholde den


Flere saker