Store endringer for Klæburuta-sjåførene
Flybussen på Værnes ble kjørt av Klæburuta i over 40 år. Lenge var de alene, så kom konkurransen, og i 2010 kjøpte Nettbuss selskapet. Omstillingen ble for stor syntes 28 ansatte. De sluttet.
oystein@lomedia.no
Å gå fra en mindre privateid bedrift og inn i et stort konsern er ikke like enkelt for alle.
– Det ble en tøff overgang. Vi hadde mindre forhold, kortere vei til ledelsen og tok beslutninger over «kjøkkenbordet», forteller Torbjørn Lium, teamleder for Flybuss-sjåførene.
– «Skal vi kjøpe en ny buss? Ja det gjør vi». Så fort kunne det gå enkelte ganger. Endringer vi kunne gjøre på et blunk tar lang tid her, sier Lium, ansatt i Klæburuta fra 1977.
Ved overtakelsen var det 70 fast ansatte sjåfører, samt en stab av reservesjåfører på 40, og ti administrativt ansatte.
Fra årsskiftet er Nettbuss Møre og Trøndelag slått sammen. Etter at hele bussvirksomheten i Fjord1 ble kjøpt og lagt inn under det nye Nettbuss Midt-Norge, har selskapet 1200 ansatte.
Ny situasjon
Avinor legger både kjøringen og oppstillingsplassene på Værnes ut på anbud.
Nettbuss har avganger til og fra flyplassen hvert tiende minutt det meste av døgnet, også på søndager, og er på plass ved alle avganger og ankomster.
Forpliktelsen innebærer å stille når charterturister kommer midt på natta uansett ukedag, eller å tilby skyss til passasjerene fra ruteflyet som lander 22.30 julaften.
– Det koker her når flere lander samtidig, men det hjelper å være to-tre og enkelte ganger fire til å ta billetter. Noen kommer med returbillett kjøpt hos konkurrenten, og er litt misfornøyde med at de ikke får brukt den, sier sjåfør Steinar Jørstad.
Avinor legger oppstillingsplassene ut på anbud, og Nettbuss har nå de to som ligger nærmest bagasjebåndene i den nye ankomsthallen. Kontrakten løper i fire år.
Ny design
I alt valgte 28 tidligere Klæbu-ansatte å slutte fordi de syntes overgangen ble for stor. Ny profil på bussene skapte også reaksjoner. Fire-fem skiftet arbeidsgiver for å fortsette med kjøring til Klæbu, andre startet egne firmaer innen transport.
– At så mange valgte noe annet, er et alvorlig signal om at avstanden til ledelsen er litt for stor. Vi blir ikke hørt når noe må gjøres, sier Jørstad.
Han har til sammen 37 års ansiennitet i NSB. Først fra verksted, så NSB Biltrafikk, senere Nettbuss.
Jørstad hadde tillitsverv i Norsk Jernbaneforbund i 25 år, og har fått LOs gullnål etter 40 års medlemskap.
Store investeringer
Noen mente Klæburuta ble slukt av en stor aktør, men den tidligere eieren mente en sammenslåing var nødvendig på grunn av konkurransen.
Da Avinor la ut kjøringen på anbud sist, var ett av miljøkravene Euro 5-motorer på alle bussene. Euro 5 er EU-standard med krav til avgasser.
– Da ble det kjøpt 12 nye busser. Klæburuta hadde ikke råd til en så stor anskaffelse, og det var de som henvendte seg til Nettbuss, forteller Jørstad.
Han mener de som valgte å bli med over til en ny arbeidsgiver nå trives med nye kolleger, og har forståelse for at et så stort konsern må ha klare regler som kan oppfattes litt firkantet.
Sammenslåingen var på plass 1. januar 2011, og i februar samme år flyttet alle i Nettbuss Trøndelag, som det het den gang, til felles lokaler.
I det nye hovedkontoret på Marienborg er situasjonen som mange andre steder: Fire forbund organiserer. I Klæburuta var Norsk Transportarbeiderforbund størst, her er de jevnstore med NJF. Også Yrkestransportforbundet (YTF) og Fagforbundet er på plass.
Travelt
Med avganger hvert tiende minutt fra klokken 04 til 21, søndager inkludert, er behovet for ekstrahjelp stort, særlig på kvelder og i helger, selv om enkelte gjerne tar ubekvemme vakter.
– Noen har kjørt annenhver helg sammenhengende siden 1978, forteller Torbjørn Lium.
Reservene er en mangfoldig gruppe. Både lærere, en og annen rektor, tidligere Forsvars-ansatte, og ingeniører velger å ta vakter.
For å rekruttere er det opprettet en egen kjøreskole. To tidligere sjåførlærere som valgte å kjøre buss i stedet er nå tilbake i sitt tidligere yrke i selskapets egen opplæring. Med alle reservene består staben av 120 sjåfører.
Trasévalg
Nettbuss har valgt å kjøre en runde i sentrum en tur som er blitt lengre på grunn av omfattende anleggsarbeider. Blant annet er de innom havna.
– Dette er et viktig område med mange passasjerer, men stort sett på morgen- og kveldsavganger. Mer trafikk blir det her når Forsvaret starter utbyggingen av Ørlandet, sier Lium.
Diskusjonen går på å opprette to traseer til flyplassen og ha én tilbake mot sentrum.
Flere anbud
I fjor tapte Nettbuss kjøringen på flere ekspressruter i Trøndelag. Nå står slaget om kjøring av elever.
– Den nye kontrakten starter 19. august, mens skolestart er 17. august. Vi satser på å vinne denne runden, sier Jørstad.
Tapet av timeekspressrutene innebærer flere endringer fra august av. Hittil har det vært veksling mellom ekspresskjøring og Flybussen. Fra høsten må turnusene sys sammen på en annen måte. Behovet for kjøring førte til krav fra arbeidsgiver om jobbing annenhver helg. Det møtte motstand, og kompromisset ble åtte ukers turnus med tre helger i perioden.
– Flybussen har nesten ikke delte skift, slik resten av bransjen sliter med. Mange har sluttet på grunn av disse pausene på dagen, sier Steinar Jørstad.
Klæburuta AS var et familieeid busselskap.
Startet i 1923. Flypassasjerer fra 1945.
Kjøpt opp 1. juni 2010. Innlemmet i Nettbuss 1.1.2011.
Nettbuss Midt-Norge opprettet 1.1.2013, har 1200 ansatte.
Nettbuss har flere ruter i Trondheim by. Disse står for over 50 prosent av all kjøring.
Mister ekspresskjøring i Trøndelag fra høsten.
Klæburuta AS var et familieeid busselskap.
Startet i 1923. Flypassasjerer fra 1945.
Kjøpt opp 1. juni 2010. Innlemmet i Nettbuss 1.1.2011.
Nettbuss Midt-Norge opprettet 1.1.2013, har 1200 ansatte.
Nettbuss har flere ruter i Trondheim by. Disse står for over 50 prosent av all kjøring.
Mister ekspresskjøring i Trøndelag fra høsten.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard