JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Halleraker meldte ikke om lobbyverv

Øyvind Halleraker ga ikke Stortinget beskjed om at han ble visepresident i bompengebransjens lobbyorganisasjon i Europa.

Høyres samferdselspolitiske talsmann, Øyvind Halleraker, glemte å melde fra til Stortinget da han i fjor ble visepresident i bompengebransjens lobbyorganisasjon i Europa.

Det er VG som onsdag skriver at Halleraker har unnlatt å rapportere om vervet i organisasjonen ASECAP til Stortingets register over verv og økonomiske interesser, slik han er pliktig til. Nå er imidlertid Stortinget orientert.

– Det har jeg beklaget. Jeg ble valgt inn der i mai i fjor, og det var bare en ren forglemmelse. Men jeg har gjort det nå, sier Halleraker til NTB.

Halleraker er andre visepresident i organisasjonen. Han var også med i styret i ASECAP fra 2002 til 2005, da i kraft av posisjonen som styreleder i Norvegfinans, Norske Vegfinansieringsselskapers Forening, et lobbyselskap for bomselskaper i Norge.

Da han ble stortingsrepresentant for Hordaland Høyre i 2001, var han også daglig leder i Sunnhordland Bru- og tunnelselskap. I 2005 trakk han seg fra begge vervene, etter at Vegdirektoratet avslørte at store beløp var brukt på utenlandsreiser og representasjon, skriver VG. Det var i 2005 at Halleraker ble medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité og partiets samferdselspolitiske talsmann.

– Les også: Hjalp kona med å vinne anbud

Halleraker sier til NTB at han nå er kommet inn i styret i ASECAP i kraft av at han har inngående kjennskap til bransjen.

– Jeg kan bransjen godt. Vi har arbeidet mye med prosjekter som også har vært viktige for Norge, for eksempel Autopass-systemet og det å få brikkesystemet til å snakke sammen over landegrensene. EU-kommisjonens ambisjoner på dette feltet er ganske høye. Jeg har også arbeidet opp mot diverse direktiver. Det er et arbeid jeg også har utført i nært samarbeid med Statens vegvesen, sier Halleraker.

Han sier han har bidratt til at viktige fag- og ressurspersoner fra Statens vegvesen er blitt plassert i organisasjonen.

– Jeg ser på det som en mulighet til å påvirke norske interesser inn i det europeiske systemet, sier han.

Habilitet

Ettersom Øyvind Hallerakers kone har betydelige økonomiske interesser i privat bompengedrift, stiller jussprofessor Jan Fridthjof Bernt spørsmål ved om Halleraker burde fått vurdert sin habilitet da han i 2009 tok på seg jobben som saksordfører på Stortinget for den såkalte Bømlo-pakken.

Det var selskapet Via Futura, der Hallerakers kone Ingrid er deleier, som hadde oppdraget med å drifte prosjektet, skriver VG.

– Det falt meg ikke inn at det var et problem den gangen, men jeg ser nå at det kunne se sånn ut. Jeg hadde ingen påvirkning på hvem som skulle få oppdraget, verken før eller etter. Det var heller ikke noen pådriverfunksjon i det å være saksordfører for den saken. Det var en sak som kom fra denne regjeringen og ble vedtatt med stort flertall. Det var nokså udramatisk egentlig, sier Halleraker til NTB.

Burde kanskje sett

Han skjønner imidlertid at spørsmålet om habilitet kan reises.

– Jeg ser at jeg kanskje burde sett det den gangen. Men da var kona bare deleier i selskapet, hun jobbet ikke der. Hadde det vært i dag, nå som hun er daglig leder, ville det vært annerledes, sier han.

Halleraker sier til VG at han til enhver tid har informert komitéledelsen om sine verv, men at han ikke har informert om konas næringsvirksomhet. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse