JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EU-regler misbrukes

Retningslinjene for statsstøtte til den maritime næringen skulle sikre europeiske arbeidsplasser til sjøs, men har i stedet blitt brukt som et konkurransemiddel innen skipsfarten.



23.05.2013
11:07
16.12.2013 22:53

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Det sier vikarierende maritim koordinator i Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen, ITF, Tomas Abrahamsson i et eksklusivt intervju med Maritim Logg.

Trussel og gode

– Det var aldri meningen at EUs statsstøtteordning skulle brukes som konkurransefortrinn mellom landene i EU. De skulle sikre at man fremdeles hadde en handelsflåte på europeiske flagg og trygge arbeidsplassene til europeiske sjøfolk. De siste 20 årene har Europa mistet 100.000-130.000 arbeidsplasser til sjøs. Arbeidsplasser som er blitt erstattet med asiatiske og øst-europeiske sjøfolk med langt lavere lønninger. Det var denne utviklingen retningslinjene skulle bidra til å snu, men i stedet ser vi at retningslinjene er så vide at det blir stor variasjon i støtten som gis, påpeker han.

Alt er likevel ikke bare negativt med EU, til tross for at EU-dommer som er kommet har blitt tillagt mer vekt enn internasjonalt regelverk når det gjelder å beskytte arbeidstagere.

– Samtidig ønsker EU et bemanningsdirektiv som gjør at EU-vilkår skal gjelde uansett hvilket flagg fartøyene seiler med når de seiler i EUs farvann. Så EU er både en trussel og et gode for sjøfolkene, sier han.

Ros fra «søta bror»

Abrahamsson som også er nestleder i SEKO, det svenske forbundet for service og kommunikasjon, var på snarvisitt i Oslo for å snakke med Sjømannsforbundets leder Jacqueline Smith om kommende møter i ITF denne våren og sommeren.

Tomas Abrahamsson er ikke ukjent med norsk skipsfart. Han har gjennom mange år fulgt utviklingen i Norge fra sin base i Sverige – og nå også i London. Han mener Norge både historisk og i dag har vært et foregangsland, om enn ikke alltid med like positivt fortegn.

– Norge har alltid vært det største sjøfartslandet i Norden, men innføringen av NIS i 1987 ble et trendbrudd i internasjonal skipsfart. Andre land fulgte etter og vi fikk DIS, GIS og flere nasjonale andreregistre. Det bidro også til at en del førsteregistre ble avregulert, deriblant UK og Nederland, forteller han.

Derimot er han langt mer positivt til de norske sjømannsorganisasjonenes forhold til sjøfolk fra de såkalte «labour-supplying-countries».

– Her er Norge en rollemodell med tanke på den kontakt de har med forbundene til sjøfolkene i disse landene. Blant annet ved å være bisittere når det forhandles tariffavtaler mellom lokale forbund og skipsrederne, fastholder han.

Også internt i ITF-systemet er nordmenn vel ansett, noe som har gitt seg utslag mange internasjonale verv.

– Særlig har nordmenn fått mange posisjoner på seksjonsnivå hvor dyktighet er det viktigste, ikke kjøttvekta til forbundene slik det ofte er i styrene. De norske blir ansett for å være kunnskapsrike, dyktige og arbeidsomme, sier Tomas Abrahamsson.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.05.2013
11:07
16.12.2013 22:53



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»


Flere saker