JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lavpris presser SAS

Lavprisselskapenes dumping av lønns- og arbeidsforhold i luttfarten, er en voksende trussel mot SAS.

Det mener en dansk analytiker.

– De nye og aggressive lønns- og arbeidsvilkårene hos lavprisselskapene kan bety forskjellen på overskudd og underskudd for SAS. Fortsetter utviklingen så må medarbeiderne i SAS belage seg på en ny spareplan, sier Jacob Pedersen som er senioranalytiker i Sydbank til Jyllands-Posten.

– Les også: SAS-støtte klaget inn

I fjor høst var SAS igjennom en dramatisk kamp for å overleve. Pedersen viser til at lavprisselskapene som SAS konkurrerer med, i stigende omfang benytter seg av piloter fra vikarbyråer og flyverter på lav lønn. Dermed sparer de mange hundre millioner kroner i kostnader sammenlignet med SAS.

I et brev til den danske transportministeren Henrik Dam Kristensen skriver SAS at selskapets «muligheter til i fremtiden å drive dansk forankret luftfart vil være alvorlig truet», hvis konkurrenter med baser og medarbeidere i Danmark kan drives etter de nye spillereglene.

– Les også: Flygerstrid i Norwegian

– Det er klart at det vil være vanskelig å klare seg i konkurransen hvis det brer om seg modeller som SAS ikke ønsker eller har mulighet til å være en del av, sier Flemming Jensen, konserndirektør i SAS.

Især det irske lavprisselskapet Ryanair regnes som en konkurrent som har lavere kostnader fordi de hyrer piloter hos utenlandske vikarbyråer til en billigere penge enn det skandinaviske personalet går for. Også norske Norwegian er en stor konkurrent til SAS.

Arbeidsmarkedsforsker Flemming Ibsen ved Aalborg Universitet, sier at «SAS er en flinkeste gutten i klassen», og at dette gjør det vanskelig for selskapet å overleve.

– Forbrukerne ser på prisen og er totalt likeglade med arbeidsforholdene som ligger bak, sier Ibsen.

– Les også: Færre fløy med SAS

SAS understreker at selskapet anerkjenner fri bevegelse av arbeidskraft over landegrensene.

– Men når flyselskapene opererer og har personell i Skandinavia, må det være rimelig at de ansatte er sosialt sikret og betaler skatt. Sånn er det i SAS hvor medarbeiderne hvert år betaler 7,5 milliarder kroner i skatt, sier konserndirektør Jensen.

Ryanair avviser at selskapet gjør noe galt.

– Ryanair og våre kontraktansatte lever fullt ut opp til skattereglene og de sosiale forpliktelsene i EU og Irland. SAS kan ikke peke på en eneste EU-regel som ikke er fulgt, sier Robin Kiely, kommunikasjonsdirektør i Ryanair. (ANB-NTB-Ritzau)

Annonse
Annonse