JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV betyr mindre

Valgkampen på TV betyr mindre enn før for hvilket parti vi stemmer på, ifølge en valganalytiker.

Onsdag kveld møtes Jens, Erna, Siv og de andre partilederne til ny dyst, denne gang på TV 2. De jakter på flere hundre tusen velgere som ennå ikke har bestemt seg, eller som kommer til å ombestemme seg en eller flere ganger før 9. september.

– TV er fortsatt velgernes viktigste kilde til informasjon i valgkampen, men betydningen er mindre enn før, sier statsviter og valganalytiker Svein Tore Marthinsen til NTB.

– Les også: Gjespet til valgkampen

Ved stortingsvalget i 2005 svarte 51 prosent av velgerne at TV var det viktigste stedet for å skaffe informasjon om valget og partiene. På de neste plassene fulgte riksaviser og lokalaviser, radio, venner, nettaviser og deretter andre nettkilder.

Fire år senere, ved stortingsvalget i 2009, svarte 36 prosent at TV hadde vært deres viktigste kilde til informasjon, ifølge valgundersøkelsen fra Bernt Aardal og hans kolleger ved Institutt for samfunnsforskning.

– Jeg tror trenden fortsetter og forsterker seg ved valget i år. Det er ikke lenger én valgkamp, men flere valgkamper. Og spesielt for yngre velgere er nettet viktigere enn TV og papiraviser, sier Marthinsen.

Flinkere

Samtidig er partilederne jevnt over blitt flinkere i TV-debattene, mener Marthinsen.

– De er godt drillet. Men når alle gjør det mer eller mindre bra, skal det mer til for å få inn en real knockout. Det bidrar også til at TV-debattene får mindre avgjørende betydning enn ved tidligere valg, sier han.

På den annen side er bildet mer sammensatt:

– Det er et gjensidig samspill mellom mediene. Vi ser at en twitter-debatt kan få oppslag i VG eller bli omtalt i NTB, men også at en debatt på TV blir tema for diskusjon på Twitter. Oftere enn før bruker vi flere medier parallelt. Du er på Twitter samtidig som du ser på debatten på TV, påpeker Marthinsen.

– Les også: – Vi vet ikke nok

Partiene og partilederne har i ulik grad rigget seg for valgkampen på nett, men ifølge Marthinsen er alle blitt flinkere:

– Samtidig er det store forskjeller i prioriteringer fra parti til parti, og mellom partilederne. Generelt mener jeg at alle har et stort forbedringspotensial. Og selv om de er mer krevende for politikerne, kan det også være mer givende: Det er større muligheter til mer direkte velgerkontakt og større rom for selv å sette agendaen.

Men tilbake til kveldens partilederdebatt på TV 2, som altså har mistet noe av sin viktighet. Vil Marthinsen selv se på?

– Jeg satser på det. Samtidig som jeg følger og deltar i den parallelle diskusjonen på Twitter. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse