JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Bussjåførene er bekymret

Oppland Transportarbeiderforening har fått mange henvendelser etter trippeldrapet om bord på Valdresekspressen i går kveld. Bussjåføren var en av de som ble knivdrept.



05.11.2013
12:08
13.12.2013 20:49

Det bekrefter Oddbjørn Vestli, leder i Opplands Transportarbeiderforening overfor Transportarbeideren.

– Det er klart at bussjåførene er bekymret nå, sier Vestli.

Kollegaberedskap

I går kveld ble det opprettet kollegaberedskap, der Vestli satt stand-by ved telefonen for å kunne være til støtte både for kollegaer av den drepte sjåføren, men også andre sjåfører som trengte noen å snakke med.

– Jeg er også en del av kollegahjelpen gjennom Norsk Lastebileier Forbund i Hedmark og Oppland, og vi har blitt kurset på hvordan vi kan være til hjelp når det skjer noe alvorlig, sier Vestli.

Selv fikk han kjennskap til det som hadde skjedd via nettet.

– Da var det bare å følge opp med tillitsvalgte, og det begynte å komme telefoner allerede, sier han.

Også media var på tråden.

– Men vi var enige om å ikke uttale oss i går kveld, siden vi ikke visste nok om hva som hadde skjedd, fortsetter han.

Omsorg

Vestli forteller at han hadde en avtale med hovedtillitsvalgt i Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap, JVB, om at om de trengte støtte skulle sette seg i bilen og kjøre oppover til Fagernes.

– Kollegaberedskapens oppgave er å vise omsorg og ta vare på hverandre. Derfor er vi i beredskap så lenge det er nødvendig, understreker han.

Også i dag har han vært i kontakt med hovedtillitsvalgt i JVB.

– Jeg skal også ha en samtale med ham for å finne ut av hva vi kan bidra med videre, sier han.

Ikke skjedd mye

For ti år siden ble også en sjåfør fra JVB drept da han var på jobb på Valdresekspressen. I ettertid av den ulykken ble det snakket mye om sikkerheten til sjåførene. Det er en diskusjon Vestli regner med vil blusse opp igjen.

– Vi er vel ikke kommet så mye lenger enn vi var før ulykken i 2003, medgir Vestli.

I etterkant av gårsdagens tragedie, er det kommet forslag om at sjåførene skal beskyttes av skuddsikkert glass, men lederen for Transportarbeiderforeningen i Oppland, har ikke fått noen signaler fra sine medlemmer om at det er ønskelig. Heller ikke på markeringen som ble holdt på Gjøvik skysstasjon i dag tidlig.

– Dette er en stor tragedie for mange, og sjåførene har sine tanker og meninger, men ingen har snakket om å «bure inne» sjåførene, sier han.

– Hva gjør dere om de som ringer inn tydelig trenger psykiatrisk hjelp?

– Vi er kun støttespillere, men da vil vi først involvere vernetjenesten på jobben. Men de som trenger profesjonell hjelp vil nok bli også henvist videre av politi eller helsevesen, sier Vestli.

Han bekrefter samtidig at kollegahjelpen blir kontaktet av politiet ved alvorlige ulykker.

– De har lister på oss som er i kollegahjelpen, slik at vi kan være forberedt, men denne gangen var jeg allerede klar over at det hadde skjedd noe, avslutter Oddbjørn Vestli.

Ny sikkerhetsdiskusjon

Forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen har selv bakgrunn som bussjåfør. Han bekrefter at organisasjoner både på arbeidstaker og arbeidsgiversiden er i dialog om sikkerheten om bord på bussene.

– Først og fremst tenker vi på de som ble rammet på Valdresekspressen og deres pårørende, og busselskapet som så tragisk ble rammet for andre gang. Men det er klart at vi trenger en ny diskusjon om sikkerhet på bussene. Det er nå viktig å få vite detaljert om hva som faktisk hendte ombord på Valdresekspressen mandag kveld, før vi trekker noen konklusjoner om sikkerheten, men vi vil så fort som mulig sette oss ned og starte den diskusjonen, sier Hansen.

Han mener gårsdagens trippeldrap også framtvinger at man må se på hvordan samfunnet kan beskytte seg mot psykotiske mennesker som kan utgjøre en fare for andre.

– Da Valdresekspressen ble rammet for ti år siden og en av våre medlemmer ble drept, ble det en også diskusjon omkring hvordan helsevesenet er i stand til å ta vare på personer som kan være en fare for sine omgivelser. Denne diskusjonen regner jeg med vil komme også etter denne tragiske hendelsen, sier forbundsleder Roger Hansen i NTF.

Mandag kveld ble bussjåføren og to passasjerer drept om bord på en ekspressbuss øst for Øvre Årdal i Indre Sogn.

Den siktede er en asylsøker fra Sør-Sudan i 30-årene. Mannen skulle ifølge VG bli sendt ut av Norge i dag.

For ti år siden ble en sjåfør i samme selskap, Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap drept. Også det skjedde på Valdresekspressen.

Begge de drepte bussjåførene var medlemmer i Norsk Transportarbeiderforbund.

NTF har oppfordret alle transportarbeidere til å kjøre med sorte sørgebånd i dag.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
05.11.2013
12:08
13.12.2013 20:49



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

Ole Palmstrøm

Avinor-ansatte stålsetter seg: De første oppsigelsene er ventet allerede i høst

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs


Flere saker