JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Bussjåførene er bekymret

Oppland Transportarbeiderforening har fått mange henvendelser etter trippeldrapet om bord på Valdresekspressen i går kveld. Bussjåføren var en av de som ble knivdrept.



05.11.2013
12:08
13.12.2013 20:49

Det bekrefter Oddbjørn Vestli, leder i Opplands Transportarbeiderforening overfor Transportarbeideren.

– Det er klart at bussjåførene er bekymret nå, sier Vestli.

Kollegaberedskap

I går kveld ble det opprettet kollegaberedskap, der Vestli satt stand-by ved telefonen for å kunne være til støtte både for kollegaer av den drepte sjåføren, men også andre sjåfører som trengte noen å snakke med.

– Jeg er også en del av kollegahjelpen gjennom Norsk Lastebileier Forbund i Hedmark og Oppland, og vi har blitt kurset på hvordan vi kan være til hjelp når det skjer noe alvorlig, sier Vestli.

Selv fikk han kjennskap til det som hadde skjedd via nettet.

– Da var det bare å følge opp med tillitsvalgte, og det begynte å komme telefoner allerede, sier han.

Også media var på tråden.

– Men vi var enige om å ikke uttale oss i går kveld, siden vi ikke visste nok om hva som hadde skjedd, fortsetter han.

Omsorg

Vestli forteller at han hadde en avtale med hovedtillitsvalgt i Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap, JVB, om at om de trengte støtte skulle sette seg i bilen og kjøre oppover til Fagernes.

– Kollegaberedskapens oppgave er å vise omsorg og ta vare på hverandre. Derfor er vi i beredskap så lenge det er nødvendig, understreker han.

Også i dag har han vært i kontakt med hovedtillitsvalgt i JVB.

– Jeg skal også ha en samtale med ham for å finne ut av hva vi kan bidra med videre, sier han.

Ikke skjedd mye

For ti år siden ble også en sjåfør fra JVB drept da han var på jobb på Valdresekspressen. I ettertid av den ulykken ble det snakket mye om sikkerheten til sjåførene. Det er en diskusjon Vestli regner med vil blusse opp igjen.

– Vi er vel ikke kommet så mye lenger enn vi var før ulykken i 2003, medgir Vestli.

I etterkant av gårsdagens tragedie, er det kommet forslag om at sjåførene skal beskyttes av skuddsikkert glass, men lederen for Transportarbeiderforeningen i Oppland, har ikke fått noen signaler fra sine medlemmer om at det er ønskelig. Heller ikke på markeringen som ble holdt på Gjøvik skysstasjon i dag tidlig.

– Dette er en stor tragedie for mange, og sjåførene har sine tanker og meninger, men ingen har snakket om å «bure inne» sjåførene, sier han.

– Hva gjør dere om de som ringer inn tydelig trenger psykiatrisk hjelp?

– Vi er kun støttespillere, men da vil vi først involvere vernetjenesten på jobben. Men de som trenger profesjonell hjelp vil nok bli også henvist videre av politi eller helsevesen, sier Vestli.

Han bekrefter samtidig at kollegahjelpen blir kontaktet av politiet ved alvorlige ulykker.

– De har lister på oss som er i kollegahjelpen, slik at vi kan være forberedt, men denne gangen var jeg allerede klar over at det hadde skjedd noe, avslutter Oddbjørn Vestli.

Ny sikkerhetsdiskusjon

Forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen har selv bakgrunn som bussjåfør. Han bekrefter at organisasjoner både på arbeidstaker og arbeidsgiversiden er i dialog om sikkerheten om bord på bussene.

– Først og fremst tenker vi på de som ble rammet på Valdresekspressen og deres pårørende, og busselskapet som så tragisk ble rammet for andre gang. Men det er klart at vi trenger en ny diskusjon om sikkerhet på bussene. Det er nå viktig å få vite detaljert om hva som faktisk hendte ombord på Valdresekspressen mandag kveld, før vi trekker noen konklusjoner om sikkerheten, men vi vil så fort som mulig sette oss ned og starte den diskusjonen, sier Hansen.

Han mener gårsdagens trippeldrap også framtvinger at man må se på hvordan samfunnet kan beskytte seg mot psykotiske mennesker som kan utgjøre en fare for andre.

– Da Valdresekspressen ble rammet for ti år siden og en av våre medlemmer ble drept, ble det en også diskusjon omkring hvordan helsevesenet er i stand til å ta vare på personer som kan være en fare for sine omgivelser. Denne diskusjonen regner jeg med vil komme også etter denne tragiske hendelsen, sier forbundsleder Roger Hansen i NTF.

Mandag kveld ble bussjåføren og to passasjerer drept om bord på en ekspressbuss øst for Øvre Årdal i Indre Sogn.

Den siktede er en asylsøker fra Sør-Sudan i 30-årene. Mannen skulle ifølge VG bli sendt ut av Norge i dag.

For ti år siden ble en sjåfør i samme selskap, Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap drept. Også det skjedde på Valdresekspressen.

Begge de drepte bussjåførene var medlemmer i Norsk Transportarbeiderforbund.

NTF har oppfordret alle transportarbeidere til å kjøre med sorte sørgebånd i dag.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
05.11.2013
12:08
13.12.2013 20:49



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder