JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Mesta skal selges, ikke slaktes

Men samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vet ikke når Mesta blir privatisert.



13.11.2013
11:58
13.12.2013 20:49

Da Høyre/Frp-regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett for 2014 sist fredag, var salg av veiutbyggingsselskapet Mesta et av punktene man ikke fant på den nylig avgåtte Stoltenberg-regjeringens budsjettforslag, men til Transportarbeideren og Arbeidsmanden sier den ferske samferdselsministern, Ketil Solvik-Olsen fra Fremskrittspartiet at et salg ikke nødvendigvis vil skje i løpet av neste år.

– Når det gjelder tidsplan for et nedsalg av Mesta, er det ikke vedtatt noe. Dette er mer et signal om hvordan vi tenker. Det handler også om hva som er mest fornuftig for selskapet, påpeker han.

Skal fungere bedre

Han ser et nedsalg av Mesta som en del av den omorganiseringen den blåblå regjeringen ønsker seg når det gjelder samferdsel.

– Vi har tenkt å omorganisere mye når det gjelder jernbane og veisektoren. Det gjør vi ikke fordi vi skal kvitte oss med selskaper, men fordi vi tror at skal man få en økt satsing på veibygging og jernbaneutbygging, så må man organisere det mer hensiktsmessig, fortsetter han.

Ifølge Solvik-Olsen er målet effektivisering.

– Det handler om å gjøre det mulig å løse flere oppgaver på kort tid. Da tenker vi at Mesta egentlig like gjerne kunne vært privat. De konkurrerer med private, og vi tror de kunne fungert bedre som selskap om de slapp å være under statlig paraply, sier han.

Mer ansvar

Statsråden understreker at Mesta selv etter en privatisering skal være en aktør når det gjelder veiutbygging i fremtiden.

– Mesta er et viktig selskap i den store norske verden og da er det viktig at dette selskapet ikke bare skal slaktes og at vi driter i hva som skjer med det. Mesta skal være en del av den helheten som skal bygge veier også i framtida, hevder han.

Får han det som han vil, betyr det mindre politisk innblanding på detaljnivå.

– Vi må slutte på overordnet politisk plan å måtte gå ned i masse detaljer. Vi må kunne si at vi ønsker sånn og sånn veisystem med den og den standarden, så vil mer av jobben og planleggingen overlates til de statlige aktørene. Så kan de forholde seg mer faglig til de oppgavene de får i stedet for at allting skal innom her for å dobbelkontrolleres fordi vi har andre hensyn å ta. Det gjør at det godt kan hende at noen lokalpolitikere blir sure da, men for fagfolkene som jobber ute i veirelaterte selskaper, vil dette oppfattes som positivt, tror han.

Venstre-støtte

Rogalendingen som styrer samferdselsdepartementet legger ikke skjul på at noe av motivasjonen for nedsalget er regjeringens tro på konkurranse og privat næringsliv. Det betyr ikke at han kommer til å la statlige selskaper seile sin egen sjø.

– Vi skal også sørge for at de offentlige selskapene drives proft og effektivt, men det at det opprettes et investeringsselskap for vei, må ikke oppfattes som noen trussel mot Vegvesenet. Både i det nye selskapet og i det resterende Vegvesenet vil man få mer beslutningsmyndighet og påvirkningskraft på egen hverdag, sier Solvik-Olsen.

Om han har sikret seg nok påvirkningskraft til å kunne få regjeringens ønskede beslutning om nedsalg av Mesta vedtatt, gjenstår riktignok å se. For på direkte spørsmål om hvilke partier på Stortinget som vil støtte regjeringen på dette punktet, er det bare ett av regjeringens støttepartier han nevner.

– Venstre vil jeg i hvert fall tro har den samme holdningen som oss, avslutter samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
13.11.2013
11:58
13.12.2013 20:49



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

Jan-Erik Østlie

Midt i streiken har to store vaktselskaper permittert sine hovedtillitsvalgte: – Rystende

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?


Flere saker