JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krever ekstra jernbanemilliard

Jernbaneforbundet krever én milliard ekstra til jernbanen neste år, men vil ikke ta stilling til om SVs forslag om å finansiere dette gjennom flyseteavgift er rette veien å gå.

oystein@lomedia.no

I forkant av regjeringens første budsjettkonferanse til helgen, har NJF lagt fram sine synspunkter på hva som bør prioriteres.

– For å unngå en gjentakelse av togkaoset denne vinteren, må posten til drift og vedlikehold økes med én milliard kroner i 2011 sammenliknet med årets bevilgning. Ekstra tiltak er helt nødvendig dersom punktligheten og kapasiteten skal bli bedre, mener Jernbaneforbundet.

Urimelig

Kravet fra SV om en avgift på 100 kroner per flysete på alle avganger i Sør-Norge der tog er et alternativ, tar ikke NJF stilling til.

– Myndighetene bør se nærmere på hele situasjonen når det koster mer å ta toget fra Oslo til Asker enn å reise med fly til Berlin og andre byer i Europa. Staten har muligheter til å legge avgifter på selskapene, og noe er galt når vi ser tilbudene de operer med. Dette har å gjøre med konkurransen transportmidlene imellom, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg.

Han mener det blir feil av flyselskapene å klage over at norske avgifter er for høye.

Høyere tempo

NJF ber også regjeringen bevilge mer til planlegging og utbygging, slik at prosjekter som ligger i Nasjonal transportplan kan gjennomføres raskere. Konkret nevner forbundet Eidangertunnelen, Ringeriksbanen, nye dobbeltspor Oslo–Ski, Eidsvoll–Hamar og Bergen stasjon–Arna, samt Vestfoldbanen.

– Hvis det ikke kommer en økning, blir avstanden mellom jernbanesinken Norge og det øvrige Europa enormt mye større om 20 år. Alle land satser nå, sier Kjell Atle Brunborg.

Annonse
Annonse