JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bomskudd i jernbanedebatten

Elektropersonalet i Jernbaneverket skulle ønske den pågående debatten ikke bare handlet om investeringer. Baard Thorkildssen mener vinterens problemer skyldes for lite fokus på drift, vedlikehold og rekruttering av nye fagfolk.

Jernbanedebatten har rullet og gått for fullt i vinter. Brudd på skinneganger, kjøreledninger som ramler ned og ising i tuneller har nærmest vært daglig kost i kulda.

På brakka til elektroarbeiderne i Jernbaneverket på Alnabru, mener de debatten har feil fokus.

– Debatten handler bare om investeringer, og ikke om vedlikehold, drift og rekruttering av fagfolk. Men det er jo nettopp her problemet ligger, mener Baard Thorkildssen, nestleder i Elektropersonalets landsråd.

De unge sluttet

Da Bondevik II-regjeringen i 2005 bestemte seg for å effektivisere Jernbaneverket, ble de ansatte tilbudt sluttpakker.

Baard Thorkildsen kommer fram til at 57 av 176 innenfor strømforsyning forsvant i årene fram til 2009. Nå mener han situasjonen er kritisk.

– Det hjelper ikke å investere i mer jernbane når man ikke har nok folk til å vedlikeholde det som allerede eksisterer, sier han.

Baard Thorkildsen og kollegaene Frank Woldsund og Lars Borgen mener at det har gått utover en helt nødvendig rekruttering.

– Mange takket ja til sluttpakkene, og det var først og fremst de unge som så dette som en mulighet til å kunne starte på nytt et annet sted. Nå har vi innen elektro en gjennomsnittsalder blant de ansatte på godt over 40 år, forteller de.

Må rekruttere fagfolk

Selv om det i år skal tas inn 10 nye lærlinger i det sentrale østlandsområdet, ser de ikke spesielt lyst på fremtiden med tanke på rekrutteringen.

– Det er viktig at lærlingene får interessante arbeidsoppgaver, og også muligheten til å bruke hodet, slik at de blir i jernbanesektoren. Hvis lærlingene ikke får nok utfordringer, frykter jeg de vil forsvinne til andre jobber etter lærlingperioden, sier Baard Thorkildssen.

– Det er positivt at man har skjønt at man må ta inn flere lærlinger, men det er ikke nok. Det må være politisk vilje til å satse på drift og vedlikehold, og der er ikke de rød-grønne noe bedre enn opposisjonen i dag, samstemmer de på brakka.

Ubenyttet kompetanse

Elektroarbeiderne er nemlig av den oppfatning at fagarbeiderne sitter på mye kompetanse og erfaring de ikke får brukt.

– Vi skal ikke ta initiativ selv, men må jobbe ut fra kontrakten som forvaltningen har inngått. Vi fagarbeidere, med vår erfaring og kompetanse, burde konsentrert oss om problemer vi tror kan komme til å oppstå, og forsøke å hindre at det skjer. I stedet må vi gjøre helt andre ting, sier Frank Woldsund, verneombud for elektropersonalet på Alnabru.

– Jernbaneverket må dokumentere tilstanden på anleggene, og det er det vi bruker tid til. Vi har ikke nok ressurser til å gjøre det godt nok, og dessuten tar det mye av vår tid. Det er det vi blir målt på, sier Baard Thorkildssen.

Annonse

Flere saker

Annonse