JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kleppa: – Vi har mye å strekke oss etter

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa lover satsing på jernbane, men poengterer at ting tar tid.



23.03.2010
14:01
16.12.2013 12:55

Selv om jernbane fikk et løft i forrige statsbudsjett, så investerer Norge omtrent halvparten av Danmark i infrastrukturen for jernbane.

– Er det politisk vilje i Norge til kollektivtrafikk på skinner?

– Jeg kan forsikre om at Regjeringen i høyeste grad har vilje til å satse på jernbanen og kollektivtrafikk på skinner. Dette vil jeg da også mene at regjeringen tydelig har dokumentert, både gjennom statsbudsjettet for 2009 og nå siste statsbudsjettet for 2010, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp)

Hun mener budsjettene bekrefter regjeringens vilje til å satse på jernbane. Jernbaneverkets investeringsbudsjett er for 2010 på om lag 3,9 milliarder kroner. En økning på nesten to milliarder fra regjeringen Bondevik II.

Verst i Norden

. Statistikken viser likevel at Norge er en versting på investeringer i jernbane i Norden.

Kleppa mener statistikk er så mangt.

– Jeg vil være forsiktig med å vurdere innsatsen på jernbaneinfrastruktur i Norge opp mot land som Danmark. Forskjellene er store når det gjelder blant annet forhold som konsentrasjon av befolkningen, geografiske avstander, topografi osv, sier Kleppa.

Hun erkjenner imidlertid at mange land har vært flinkere enn Norge til å satse på jernbanen.

– Vi har mye å strekke oss etter. Flere tiår med for lave jernbanebevilgninger kan imidlertid ikke tas igjen på noen få år. Dette er spesielt innefor vedlikeholdet av jernbaneinfrastruktur.

Et løft

Kleppa mener Regjeringen har startet på et helt nødvendig løft for jernbanen i Norge.

– Dette arbeidet vil fortsette. Samtidig må man ikke se bort fra at dette nødvendigvis må ta tid. Økt utbygging er ikke utelukkende et spørsmål om penger. Tilgang på kvalifisert nøkkelpersonell, tilstrekkelig med planavklaringer og prisutviklingen i markedet er eksempler på faktorer som vil telle med når nye prosjekter skal vurderes og eventuelt gjennomføres, uttaler Kleppa.

Hun lover å arbeide hardt for å styrke jernbanens posisjon framover.

– Senere tids ekstraordinære oppmerksomhet vil være en god drahjelp i så måte, poengterer Kleppa.

Nei til prosjektfinansiering

Flere tar til orde for å endre finansieringen av jernbaneutbyggingen.

Kleppa tar til motmæle mot de som ønsker lånefinansiering av jernbaneutbygging. Hun mener dagens system, med bevilgninger over statsbudsjettet, er det klart beste alternativet.

– Prosjektfinansiering er i utgangspunktet et upresist begrep. Hovedmodellen for all utbygging av jernbane er bevilgninger fra Stortinget, sier Kleppa.

Hun mener mange tolker prosjektfinansiering som et synonym på en ordning der statlig infrastruktur, inkludert store jernbaneprosjekter, blir utbygd i et optimalt tempo finansiert gjennom statlige byggelån.

Det eneste viktige eksempelet på at en slik løsning er tatt i bruk i Norge var ved gjennomføringen av Gardermobanen og Oslo nye lufthavn.

Utbyggingen av disse prosjektene skjedde i regi av statsaksjeselskaper opprettet for formålet.

– Utbyggingen relatert til nye Gardermoen må imidlertid betraktes som et unntak, framhever Kleppa.

Er kjerneoppgaven

Samferdselsministeren påpeker at Jernbaneverket har utbygging som en av sine hovedoppgaver.

– Det synes lite meningsfullt å opprette egne utbyggingsselskaper på siden. Jeg er klar over at det også er flere, blant annet Frp, som har tatt til orde for å omgjøre Jernbaneverket til statsaksjeselskaper, slik at virksomhetene eventuelt kan få tilgang til byggelån, som dermed skal sikre optimal prosjektgjennomføring, sier Kleppa, som mener dette er feil vei å gå.

– Norge er i den relativt unike situasjonen at staten ikke mangler penger. I utgangspunktet vil det fortone seg lite meningsfullt om Stortinget skal inviteres til å bevilge statlige lån til utbygging av jernbanenettet. Et slikt opplegg vil tilsynelatende ha kun en hensikt, å unndra seg de årlige prioriteringene i arbeidet med statsbudsjettet ved at lån bevilges «under streken », og derfor i teorien går klar av vurderingene og prioriteringene opp mot handlingsregelen om bruk av oljepenger over statsbudsjettet, framhever Kleppa.

– Mulig i dag.

Hun mener det er fullt mulig å få opp farten på jernbaneutbygging med de modellene for finansiering som brukes i dag.

– Det ligger ingen hindre i dagens budsjettsystem og bevilgningsreglement som umuliggjør utbygging på en rasjonell måte, sier Kleppa.

Hun framhever at politikerne må ha anledning til å prioritere.

En mulighet

Kleppa mener politikerne kan miste med andre finansieringsmodeller.

– Løsninger som har til hensikt å binde opp eller å låse statsbudsjettet framover vil redusere handlingsrommet i politikken, og er slik sett lite ønskelig. Regjeringen legger til grunn at en budsjettprosess der alle gode formål kan vurderes opp mot hverandre innenfor en totaløkonomisk ramme. En ramme som er tilpasset landets økonomiske situasjon. Dette vil over tid vil gi de beste resultatene og best utrykke de politiske prioriteringene, mener Kleppa.

Tøffere prioriteringer

Samferdselsministeren ønsker som sagt ikke prosjektfinansiering. Regjeringen har imidlertid stilt seg åpen for å gjøre endringer innenfor dagens budsjettsystem. Endringer som kan bidra til å sikre bedre prioritering.

– Regjeringen har gått inn for at viktige infrastrukturprosjekter skal få bevilgninger over egen post på statsbudsjettet. For Jernbaneverkets budsjett gjelder dette viktige prosjekter på Østfoldbanen, som nytt dobbeltspor Oslo-Ski. Dette er fulgt opp i statsbudsjettet for 2010, forteller Kleppa.

Økt framdrift

Hun mener det å foreslå bevilgninger til noen utvalgte prosjekter over egne poster, vil bidra til økt framdrift.

– Finansiering ved bruk av egne poster må imidlertid være unntaksregel, ellers vil man miste fordelene som ligger i å styre en portefølje av prosjekter. Sistenevnte går blant annet på fleksibilitet, sier Kleppa.

Hun poengterer at i en større portefølje vil det alltid oppstå enkelte endringer i forhold til framdriften som opprinnelig ble lagt til grunn.

– I en portefølje vil det kunne «lånes» midler til og fra prosjekter innenfor en samlet årlig bevilgning, sier hun.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.03.2010
14:01
16.12.2013 12:55



Mest lest

MISFORNØYD: Raj Kumar Fylling er meget misfornøyd med egen lønnsutvikling i Skatteetaten. Ifølge lønnstatistikk fra etaten de siste fem årene er det store skjevheter i systemet.

MISFORNØYD: Raj Kumar Fylling er meget misfornøyd med egen lønnsutvikling i Skatteetaten. Ifølge lønnstatistikk fra etaten de siste fem årene er det store skjevheter i systemet.

Ole Palmstrøm

Raj (63) har fått 24.700 kroner i lønnshopp på fem år. Kollegaen fikk nesten 100.000 kroner mer

LO og NHO ble enige i  årets lønnsoppgjør. Men hva ble de egentlgi enige om? FraFagbevegelse prøver å forklare resultatet.

LO og NHO ble enige i årets lønnsoppgjør. Men hva ble de egentlgi enige om? FraFagbevegelse prøver å forklare resultatet.

Håvard Sæbø

Hvordan kan 2,25 kroner i timen bli 2,7 prosent? Lønnsoppgjøret forklart

2,7 PROSENT: Virke-direktør Torgeir Kroken (t.v.) og LO-nestleder Roger Heimli peker på at de har fått til samme resultat som i LO/NHO-oppgjøret.

2,7 PROSENT: Virke-direktør Torgeir Kroken (t.v.) og LO-nestleder Roger Heimli peker på at de har fått til samme resultat som i LO/NHO-oppgjøret.

Brian Cliff Olguin

Nytt lønnsoppgjør i havn: 34.000 ansatte får ny lønn

Noen av dagens koronaordninger gjelder ut juni, andre gjelder ut september. Her får du oversikten.

Noen av dagens koronaordninger gjelder ut juni, andre gjelder ut september. Her får du oversikten.

Emmie Olivia Kristiansen

16 støtteordninger du kan ha krav på nå. Her er den samlede oversikten

Sissel M. Rasmussen

Tonje (18) anbefaler yrket som nesten ingen jenter velger

Mange kan ha krav på gratis eller subsidiert tannbehandling uten å vite det. (Illustrasjonsfoto)

Mange kan ha krav på gratis eller subsidiert tannbehandling uten å vite det. (Illustrasjonsfoto)

colourbox.com

Har du krav på gratis tannbehandling uten å vite det? Sjekk lista

For første gang på 10 måneder er Arbeiderpartiet større enn Høyre. Erna Solberg må med andre ord se opp til Jonas Gahr Støre igjen.

For første gang på 10 måneder er Arbeiderpartiet større enn Høyre. Erna Solberg må med andre ord se opp til Jonas Gahr Støre igjen.

Leif Martin Kirknes

Ny måling: Nå er Ap størst igjen. Det har ikke skjedd siden juni i fjor

FÅR FERIEPENGER: Ørjan Strømhaug er glad for de ekstra pengene som vil tikke inn på kontoen. Han var permittert fra jobben på et personbilverksted fra mai til desember i 2020.

FÅR FERIEPENGER: Ørjan Strømhaug er glad for de ekstra pengene som vil tikke inn på kontoen. Han var permittert fra jobben på et personbilverksted fra mai til desember i 2020.

Tormod Ytrehus

Nå blir det likevel feriepenger på dagpenger for småbarnspappa Ørjan. Så mye kan han få

Nestledere i LO Stat: Henriette Jevnaker (t.v.) og Lise Olsen.

Nestledere i LO Stat: Henriette Jevnaker (t.v.) og Lise Olsen.

LO Stat

Lønnsoppgjøret: Så mye får helsearbeidere, postbud og operasangere

Nå er det snart tid for lønnsforhandlinger for store grupper av offentlig ansatte.

Nå er det snart tid for lønnsforhandlinger for store grupper av offentlig ansatte.

Emmie Olivia Kristiansen

Hva skjer i lønnsoppgjørene fremover? Åtte spørsmål og svar

Lønnsoppgjøret i helga var forhandlinger mellom LO og NHO i privat sektor, her ved LO-leder Peggy Hessen Følsvik og NHO-leder Ole Erik Almlid. Frontfaget utgjør cirka en tredjedel av dette oppgjøret, og rammen får betydning for de øvrige oppgjørene.

Lønnsoppgjøret i helga var forhandlinger mellom LO og NHO i privat sektor, her ved LO-leder Peggy Hessen Følsvik og NHO-leder Ole Erik Almlid. Frontfaget utgjør cirka en tredjedel av dette oppgjøret, og rammen får betydning for de øvrige oppgjørene.

Håvard Sæbø

Hva er egentlig frontfagsmodellen? Du får svarene her

LO Media

Fagbevegelsen er samstemt: SV må med i en ny rødgrønn regjering

Wizz Air er i hardt vær igjen, etter at et lydopptak fra det som skal være et internt møte om hvem som skulle prioriteres i en oppsigelsesprofess, har lekket til pressen. Samtidig har selskapet tap i rumensk rett mot tidligere ansatte.

Wizz Air er i hardt vær igjen, etter at et lydopptak fra det som skal være et internt møte om hvem som skulle prioriteres i en oppsigelsesprofess, har lekket til pressen. Samtidig har selskapet tap i rumensk rett mot tidligere ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Wizz Air tapte rettssak mot tidligere ansatte: – Det bør være en ordentlig tankevekker

Nå starter forhandlingene om lønna til postbud Lars Sigurd Sandve og 159.000 andre som er ansatt i bedrifter som er organisert i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter.

Nå starter forhandlingene om lønna til postbud Lars Sigurd Sandve og 159.000 andre som er ansatt i bedrifter som er organisert i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter.

Alf Ragnar Olsen

Nå starter lønnsoppgjøret for helsearbeidere, postbud og operasangere

– Fra en ansvarlig posisjon skal vi ha en full gjennomgang av Nav og hvordan de som jobber i Nav, best kan gjøre den viktige jobben de er satt til å gjøre, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre.

– Fra en ansvarlig posisjon skal vi ha en full gjennomgang av Nav og hvordan de som jobber i Nav, best kan gjøre den viktige jobben de er satt til å gjøre, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre.

Øyvind Aukrust

Støre varsler full gjennomgang av Nav: Slik skal Norge bli best til å få folk i jobb igjen

Renhold er en yrkesgruppe med lav lønn. I år får LO-organiserte på denne overenskomsten et lavlønnstillegg på 1 krone per time.

Renhold er en yrkesgruppe med lav lønn. I år får LO-organiserte på denne overenskomsten et lavlønnstillegg på 1 krone per time.

Erlend Angelo

Derfor er lavtlønte kvinner så viktig for LO

Ghenet Zemichael Tewelde (51) får både fast jobb og etterbetalt tapt lønn, feriepenger og ikke-økonomisk tap.

Ghenet Zemichael Tewelde (51) får både fast jobb og etterbetalt tapt lønn, feriepenger og ikke-økonomisk tap.

Jærbladet

Alenemor Ghenet (51) måtte gjennom ni kontrakter og en rettssak - får endelig fast jobb

Senterpartiet faller 4,6 prosentpoeng til en oppslutning på 14 prosent i målingen.

Senterpartiet faller 4,6 prosentpoeng til en oppslutning på 14 prosent i målingen.

Jan-Erik Østlie

Arbeiderpartiet kraftig fram i ny meningsmåling. Senterpartiet stuper

STØRSTE NHO-GROSSIST: Innen grossistbransjen som er organisert i NHO, er Rema Distribusjon den største aktøren. Nå får de ansatte der en minstelønn på over 220 kroner timen.

STØRSTE NHO-GROSSIST: Innen grossistbransjen som er organisert i NHO, er Rema Distribusjon den største aktøren. Nå får de ansatte der en minstelønn på over 220 kroner timen.

Roy Ervin Solstad

Solid lønnshopp for lager- og havnearbeidere

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil gi utenlandske arbeidstakere kompensasjon for tiden de blir hindret fra å jobbe i Norge på grunn av innreiserestriksjoner.

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil gi utenlandske arbeidstakere kompensasjon for tiden de blir hindret fra å jobbe i Norge på grunn av innreiserestriksjoner.

Jan-Erik Østlie

Utenlandske arbeidstakere får kompensasjonsordning


Flere saker