JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Drøftet bussrekruttering med Kleppa

Partene i bussnæringen er alvorlig bekymret for rekrutteringen til bransjen. I går ga representanter fra tre av næringens organisasjoner samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa en grundig innføring i problemene.



23.03.2010
12:44
16.12.2013 12:55

vegard.holm@lomedia.no

Representantene fra Transportarbeiderforbundet (NTF), Yrkestrafikkforbundet (YTF) og arbeidsgiverorganisasjonen Transportbedriftenes Landsforening (TL) orienterte om hva de sjøl har gjort.

Kraftig lønnsheving

Blant annet har partene i bransjen forhandlet seg fram til en bussbransjeavtale som har økt lønnsnivået i bransjen. I følge forbundsleder Roger Hansen i NTF har den gjennomsnittlige lønnsøkningen vært på 87 000 kroner siden Bussbransjeavtalen ble innført i 2006. Det er også gjennomført et stort kompetanseløft der mer enn 180 000 timer er brukt til etterutdanning i selskapene. Mer enn 10 000 brukere er registrert.

Men både arbeidstakerrepresentantene og arbeidsgiverne er svært bekymret da det i fjor kun ble uteksaminert 135 personer med førerkort for buss etter de nye EU-reglene. Gjennomsnittsalderen i bussbransjen er 46 år, mens den for industrien er 42 år. Hele 41 prosent av bussjåførene er mer enn 50 år, mens 29 prosent er mellom 40 og 50 år.

Finansiering

Et viktig tiltak for økt rekruttering vil være finansiering av grunnutdanningen, mener de tre organisasjonene. Man vil ha lån og stipend via Statens Lånekasse og basistilskudd for lærlinger og lærekandidater som er eldre enn 19 år. I tillegg påpeker bransjeorganisasjonene at det vil være viktig å styrke samarbeidet med utdanningsinstitusjonene og NAV for å få flere med yrkessjåførkompetanse.

I dag vil det koste en person om lag 130 000 kroner for å ta de nødvendige sertifikater for å kjøre buss. I Danmark er det tilsvarende beløpet 3000 kroner, noe som gjøres mulig gjennom arbeidsmarkedsopplæring (AMO), og støtte og stipendordninger.

Også i Sverige er bedre finansieringsordninger. De tre organisasjonene oppfordret til å se på disse ordningene.

Lavere aldersgrense

Et annet viktig tiltak organisasjonene foreslo er å senke aldersgrensa for sjåfører. I dag må man være 21 år for å kjøre buss i Norge. I Finland er aldersgrensa senket til 18 år, mens det i Sverige åpnes for det samme i et nytt lovforslag.

Disse tiltakene støttes av Faglig råd for service og samferdsel, og Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund. Det ble foreslått å nedsette en arbeidsgruppe for å definere vilkårene for å starte utdanningen tidligere.

Både arbeidstakersiden og arbeidsgiverne understreket at en senking av aldersgrensa må følges opp av kontrolltiltak.

Ingen konkrete løfter

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa delte de tre organisasjonenes bekymring.

- Vi er opptatt av et bedre kollektivtilbud, og da er sjåfører helt nødvendig, sa hun.

Samferdselsministeren ga ingen konkrete løfter, men understrekte at hun også tidligere har sagt hun vil ta initiativ for å få flere yrkessjåfører.

- Det er viktig for Samferdselsdepartementet å sikre rekrutteringen, og det må skje noe med utdanningen, sa Meltveit Kleppa.

Hun sa noen av forslagene hører til i Utdanningsdepartementet, og vil ta en prat med statsråden.

God mottakelse

Forbundsleder Roger Hansen i NTF sier han er glad for den gode mottakelsen.

- Alt tyder på at statsråden og departementet har greie på hva dette dreier seg om. Jeg ser derfor fram til å se hva departementet kommer fram til av tiltak, sier Roger Hansen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.03.2010
12:44
16.12.2013 12:55



Mest lest

LETTET: Hagder Albert Solmyr har fått  tilbake nattesøvnen etter at SPK til slutt lot være å avkreve ham 574 000 kroner.

LETTET: Hagder Albert Solmyr har fått tilbake nattesøvnen etter at SPK til slutt lot være å avkreve ham 574 000 kroner.

Eirik Dahl Viggen

Pensjonskassa ville ha tilbake 574.000 kroner fra tidligere fengselsbetjent Hagder (82)

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

Morten Hansen

Gunn ble tilbudt 10.000 ekstra i måneden for å vente med å gå av med pensjon

UKULTUR: Geir Pedersen sto fram i Arbeidsmanden og fortalte om det han mener er en ukultur i Nav-systemet.

UKULTUR: Geir Pedersen sto fram i Arbeidsmanden og fortalte om det han mener er en ukultur i Nav-systemet.

Sissel M. Rasmussen

Geir ble sykere i møte med Nav. Nå krever en rekke politikere endring

Statsministerens kontor

Åtte år med regjeringen Solberg: Disse kuttene har rammet arbeidere, syke, uføre og aleneforeldre

ANBODSPOLITIKKEN: Politikarane må stoppe anbodspolitikken som pressar lønna ned, meiner taxisjåfør Roar Sundberg.

ANBODSPOLITIKKEN: Politikarane må stoppe anbodspolitikken som pressar lønna ned, meiner taxisjåfør Roar Sundberg.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførar rasar mot store lønnskutt: – Sinnssvak anbodspolitikk

MEDVIND: Tre dager før valget øker Arbeiderpartiet forspranget på meningsmålingen utført av Opinion

MEDVIND: Tre dager før valget øker Arbeiderpartiet forspranget på meningsmålingen utført av Opinion

Helge Rønning Birkelund

Ny måling: Nå rykker Jonas Gahr Støre fra

Leder i Unge Høyre, Ola Svenneby. 

Leder i Unge Høyre, Ola Svenneby. 

Unge Høyres Landsforbund

Unge Høyre vil tidsbegrense uføretrygd, innføre karensdager og nedjustere sykelønnen

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Hanna Skotheim, Sidsel Valum og Brian Cliff Olguin

Se hvem som kom inn på Stortinget fra fagbevegelsen

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Illustrasjonsfoto: Motortion/Colourbox

Telefonbetjenter blir drapstruet på jobb. Her forteller tre ansatte sine historier

DOKUMENTBUNKEN: Hjemme sitter Geir Pedersen med over 100 sider med samtalereferater, vedtak og legejournaler knyttet til Nav-saken. Lesningen gir ham ingen hvile.

DOKUMENTBUNKEN: Hjemme sitter Geir Pedersen med over 100 sider med samtalereferater, vedtak og legejournaler knyttet til Nav-saken. Lesningen gir ham ingen hvile.

Sissel M. Rasmussen

Pasientrådgiver om Navs behandling av Geir: – Å ikke bli trodd, bryter ned selvfølelsen

Alida Johanne Domaas i sin hybelleilighet til 10 000 kroner i måneden – pluss strøm.

Alida Johanne Domaas i sin hybelleilighet til 10 000 kroner i måneden – pluss strøm.

Helge Rønning Birkelund

Alida (23) leier for 10.000 i måneden, men lån får hun ikke. Dette vil partiene gjøre med boligmarkedet

IKKE GODT NOK: Tone Rudshaug setter sin lit til at en ny regjering vil utvide permitteringsordningen til ut året.

IKKE GODT NOK: Tone Rudshaug setter sin lit til at en ny regjering vil utvide permitteringsordningen til ut året.

Brian Cliff Olguin

Taxfree-ansatte Tone frykter jobben ryker 1. november

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

Jan-Erik Østlie

AAP-generalen øyner håp om bedre forhold for syke og skadde i norsk arbeidsliv

Jon Olav Nesvold, NTB/ANB

Søndagsåpne butikker: Dette mener partiene

IŠNUOMOTAS DARBUOTOJAS: – Aš noriu, kad Norvegijoje būtų gera dirbti, -sako pastolių montuotojas Isacas Maqbulas.

IŠNUOMOTAS DARBUOTOJAS: – Aš noriu, kad Norvegijoje būtų gera dirbti, -sako pastolių montuotojas Isacas Maqbulas.

Tormod Ytrehus

Nuomotas darbuotojas Isacas negavo jam priklausančios algos. Štai kaip jis pradėjo gauti 14 kronų už valandą daugiau

Jan-Erik Østlie / Atle Espen Helgesen

Industri Energi med tydelige forventninger til ny regjering

Rødt ønsker samarbeid med en Støre-regjering etter valget. Men hvordan samarbeidet skal formaliseres, kommer i andre rekke.

Rødt ønsker samarbeid med en Støre-regjering etter valget. Men hvordan samarbeidet skal formaliseres, kommer i andre rekke.

Nanna Aanes Wolden

Moxnes åpner for ulike samarbeidsformer med en rødgrønn regjering

Helsefagarbeider Heidi Johansen (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere.

Helsefagarbeider Heidi Johansen (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere.

Eivind Senneset

Heidi (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere

Stortingsbygningen i Oslo sentrum.

Stortingsbygningen i Oslo sentrum.

Stortinget/Peter Mydske

Høyre-politiker utsatte jobbstart – fikk etterlønn fra Stortinget

Jan Erik Østlie

Støre kan juble: Norge skifter fra blått til rødt


Flere saker