JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Drøftet bussrekruttering med Kleppa

Partene i bussnæringen er alvorlig bekymret for rekrutteringen til bransjen. I går ga representanter fra tre av næringens organisasjoner samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa en grundig innføring i problemene.



23.03.2010
12:44
16.12.2013 12:55

vegard.holm@lomedia.no

Representantene fra Transportarbeiderforbundet (NTF), Yrkestrafikkforbundet (YTF) og arbeidsgiverorganisasjonen Transportbedriftenes Landsforening (TL) orienterte om hva de sjøl har gjort.

Kraftig lønnsheving

Blant annet har partene i bransjen forhandlet seg fram til en bussbransjeavtale som har økt lønnsnivået i bransjen. I følge forbundsleder Roger Hansen i NTF har den gjennomsnittlige lønnsøkningen vært på 87 000 kroner siden Bussbransjeavtalen ble innført i 2006. Det er også gjennomført et stort kompetanseløft der mer enn 180 000 timer er brukt til etterutdanning i selskapene. Mer enn 10 000 brukere er registrert.

Men både arbeidstakerrepresentantene og arbeidsgiverne er svært bekymret da det i fjor kun ble uteksaminert 135 personer med førerkort for buss etter de nye EU-reglene. Gjennomsnittsalderen i bussbransjen er 46 år, mens den for industrien er 42 år. Hele 41 prosent av bussjåførene er mer enn 50 år, mens 29 prosent er mellom 40 og 50 år.

Finansiering

Et viktig tiltak for økt rekruttering vil være finansiering av grunnutdanningen, mener de tre organisasjonene. Man vil ha lån og stipend via Statens Lånekasse og basistilskudd for lærlinger og lærekandidater som er eldre enn 19 år. I tillegg påpeker bransjeorganisasjonene at det vil være viktig å styrke samarbeidet med utdanningsinstitusjonene og NAV for å få flere med yrkessjåførkompetanse.

I dag vil det koste en person om lag 130 000 kroner for å ta de nødvendige sertifikater for å kjøre buss. I Danmark er det tilsvarende beløpet 3000 kroner, noe som gjøres mulig gjennom arbeidsmarkedsopplæring (AMO), og støtte og stipendordninger.

Også i Sverige er bedre finansieringsordninger. De tre organisasjonene oppfordret til å se på disse ordningene.

Lavere aldersgrense

Et annet viktig tiltak organisasjonene foreslo er å senke aldersgrensa for sjåfører. I dag må man være 21 år for å kjøre buss i Norge. I Finland er aldersgrensa senket til 18 år, mens det i Sverige åpnes for det samme i et nytt lovforslag.

Disse tiltakene støttes av Faglig råd for service og samferdsel, og Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund. Det ble foreslått å nedsette en arbeidsgruppe for å definere vilkårene for å starte utdanningen tidligere.

Både arbeidstakersiden og arbeidsgiverne understreket at en senking av aldersgrensa må følges opp av kontrolltiltak.

Ingen konkrete løfter

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa delte de tre organisasjonenes bekymring.

- Vi er opptatt av et bedre kollektivtilbud, og da er sjåfører helt nødvendig, sa hun.

Samferdselsministeren ga ingen konkrete løfter, men understrekte at hun også tidligere har sagt hun vil ta initiativ for å få flere yrkessjåfører.

- Det er viktig for Samferdselsdepartementet å sikre rekrutteringen, og det må skje noe med utdanningen, sa Meltveit Kleppa.

Hun sa noen av forslagene hører til i Utdanningsdepartementet, og vil ta en prat med statsråden.

God mottakelse

Forbundsleder Roger Hansen i NTF sier han er glad for den gode mottakelsen.

- Alt tyder på at statsråden og departementet har greie på hva dette dreier seg om. Jeg ser derfor fram til å se hva departementet kommer fram til av tiltak, sier Roger Hansen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.03.2010
12:44
16.12.2013 12:55



Mest lest

Tillitsvalgt Kateryna Bilokin mener at deler av bonusen kunne blitt brukt til andre viktig tiltak i bedriften.

Tillitsvalgt Kateryna Bilokin mener at deler av bonusen kunne blitt brukt til andre viktig tiltak i bedriften.

Erlend Angelo

Ikea-ansatte får mer enn en månedslønn i bonus. Men tillitsvalgte Kateryna jubler ikke

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

INGEN STREIK: Partene i statsoppgjøret landet en enighet seks timer på overtid Her er LO Stat-leder Egil André Aas (nr. to f.v.), kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (f.h.), personaldirektør Gisle Norheim i staten, og leder Anders Kvam i Akademikerne stat (t.v.).

INGEN STREIK: Partene i statsoppgjøret landet en enighet seks timer på overtid Her er LO Stat-leder Egil André Aas (nr. to f.v.), kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (f.h.), personaldirektør Gisle Norheim i staten, og leder Anders Kvam i Akademikerne stat (t.v.).

Morten Hansen

Sjekk lønnshoppet for statsansatte

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Stian Lysberg Solum / NTB

Pensjon: Her vil regjeringen kutte

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

Katharina Dale Håkonsen

Mens topplønte i staten fikk 5.700 kroner mer i lønn, fikk resepsjonsvakt Marit 1.700: – Jeg ble så irritert

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Nytt om navn:

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide risikerer å miste sikker stortingsplass for Ap

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Statsminister Erna Solberg (H).

Statsminister Erna Solberg (H).

Jan-Erik Østlie

Faktasjekk: Nei, en vanlig familie får ikke 14.000 i skattelette med årets forslag til statsbudsjett

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

Jan-Erik Østlie

Ikea-lederen måtte selv stoppe en tyv: – Savnet etter vekterne er stort

ENIGE: Etter en lang natts ferd kom Gisle Norheim (f.v.), Nikolai Astrup, Guro Elisabeth Lind, Pål Arnesen, Anders Kvam og Egil André Aas til enighet.

ENIGE: Etter en lang natts ferd kom Gisle Norheim (f.v.), Nikolai Astrup, Guro Elisabeth Lind, Pål Arnesen, Anders Kvam og Egil André Aas til enighet.

Morten Hansen

Dette ble partene i statsoppgjøret enige om

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

– Dette oppgjøret burde vært løst rundt forhandlingsbordet, det hadde ikke trengt å gå til mekling, mener forbundsleder Torbjørn Bongo i Norges Offisers- og Spesialistforbund. Han sier seg skuffet over statens opptreden på flere punkt i årets forhandlinger, og varsler tydelige forventninger om større lønnstillegg og bedre sosial profil på neste års oppgjør.

– Dette oppgjøret burde vært løst rundt forhandlingsbordet, det hadde ikke trengt å gå til mekling, mener forbundsleder Torbjørn Bongo i Norges Offisers- og Spesialistforbund. Han sier seg skuffet over statens opptreden på flere punkt i årets forhandlinger, og varsler tydelige forventninger om større lønnstillegg og bedre sosial profil på neste års oppgjør.

Sissel M. Rasmussen

– To år på rad har de lavest lønnede kommet dårligst ut. Det er uaktuelt å godta neste år

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air

Ap: Høyres nyslåtte motstand mot Wizz Air fremstår som en ren tilsnikelse. – Bare vås, får de til svar


Flere saker