JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Studentene ser ikke LO

En ny Fafo-rapport viser at få studenter kjenner til LOs studentmedlemskap. Nå vil LO sette inn en offensiv mot denne gruppen.

tri.nguyen@lomedia.no

På oppdrag fra LO har Fafo undersøkt hvordan studenter oppfatter LOs studentmedlemskap. Formålet med kartleggingen er å kunne gjøre medlemskapet mer attraktivt for eksisterende medlemmer, samt lokke til seg nye.

Av 220 000 studenter i Norge er 63 000 organisert. Av de organiserte har kun 11 000 medlemskap i et LO-forbund. Til sammenligning har Unio 23 000 medlemmer og Akademikerne 20 000. LO har økt medlemstallet noe da de i 2003 hadde 8500 medlemmer.

Lite synlige

– Jeg synes 11 000 medlemmer viser at vi er på rett vei. Men potensialet er enormt, og nå vil vi øke andelen blant studenter og langtidsutdannede for å opprettholde posisjonen vår i samfunnet for øvrig. Derfor må vi fokusere og prioritere denne stadig voksende gruppen med studenter og ansatte med lengre utdannelse, sier LO-sekretær Kristian Tangen til LO-Aktuelt.

Han forteller at den viktigste oppgaven framover blir å være tilstede der studentene er og spørre om de vil bli medlem. Til nå har LO vært for dårlig til det viser undersøkelsen. Det kommer klart fram at LO er lite synlig. Få av studentene oppfatter LO som synlig på studiestedene og LOs studentmedlemskap er ukjent. Unntaket er MFO ved musikkhøgskolen og FO ved enkelte studiesteder.

LO-organiserte studenter forteller selv i undersøkelsen at de tror økt synlighet vil være avgjørende for å lykkes med studentrekruttering. Det er Tangen enig i.

– Vi må være synlig på studiestedene gjennom LOs studentservice og vi må kunne tilby dem et godt studentmedlemskap. Vi evaluerer medlemskapet og skal revidere det i mai. Det vil bli et godt verktøy for å nå studentene, sier Tangen.

Han innrømmer at de fleste forbund har vært for dårlig med studenter til nå. Men håper at LO som koordinator skal kunne samle alle forbundene til å rette fokus mot studentene og dra sammen for å lykkes.

– Dette er et felles løft. Det er stor vilje i LO og forbundene.

LAST NED:Hele rapporten «Det er godt å ha noen i ryggen»

Veien til suksess

I tillegg til å være mer synlig forteller studentene i undersøkelsen at det er stort forbedringspotensiale over hele fjøla, og at dette kan være med å skaffe flere medlemmer:

Aktivt LO på studiestedet gjennom bistand i studiesituasjonen.

– LO mer aktiv i studentpolitikk

– Bedre innbetalingsrutiner. Kontingent betales ved semesterstart, med mulighet for avtalegiro og e-faktura.

– Mer informasjon og nyheter om eget forbund.

– Synliggjøre og markedsføre de individuelle medlemsfordelene mer.

– Bedre nettsider hos forbundene og LO, hvor studenter kan hente informasjon.

– Dette er den tredje rapporten vi har bestilt om studenter og vi lærer mer og mer. Rapportene viser at vi er på riktig vei, samtidig som vi må bli mer offensive, sier LO-sekretæren.

LO er ferske

– Det er bare å innrømme at LO ikke har vært offensive nok på dette feltet. Mens Unio og Akademikerne har hatt fokus på å organisere studenter siden 80-tallet, er LO fortsatt ferske. Denne FAFO-rapporten er nok et bevis på at forbundene må være villige til å prioritere studenter, sier Sunniva Roumimper til LO-Aktuelt. Hun er prosjektleder for «Prosjekt langtidsutdannede» i Rogaland, et samarbeid mellom LO Stat og LO.

Nylig var hun med og holdt LOs studentservice-stand under ”UGÅ”, studentfestivalen i Stavanger. Der klarte de å verve 40 medlemmer.

– LO har aldri vært særlige synlige i studentmiljøene. Første bud er å være til stede og gjøre seg synlige. Vi må bare fortsette å stå på. Gjenkjennelseseffekten er viktig, for hver gang vi er synlig til stede blir det lettere og lettere å verve medlemmer.

Hun forklarer noe av vervesuksessen ved at de på standen stilte som LOs studentservice.

– De aller fleste vet hva LO er. Langt færre kjenner til forbundene, så det er bedre å presentere de riktige forbundene når vi har kommet i dialog med studentene, sier Roumimper.

Oppfølging like viktig

Fafo-undersøkelsen forteller ikke hva som skal til for at et studentmedlem faktisk vil fortsette som medlem etter avsluttede studier. Men forskerne bak rapporten, Øyvind Berge og Kristine Nergaard, antar at de som har vært medlem over tid har større sannsynlighet for å ta med medlemskapet inn i et annet arbeidsforhold enn de som kun er medlem et semester eller to. De antar også at medlemmer med praktisk nytte av medlemskapet sitt, har større sjanse for å fortsette etter studieavslutning. Dette betyr at forbund som ønsker å satse på studentmedlemmer ikke bare må sette inn ressurser på rekruttering, men også på å følge opp medlemmene når det gjelder kontingentinnbetaling, kontakt, hjelp og bistand.

– Rapporten legger et grunnlag for hvordan vi skal lykkes. For LO er dette nå et prioritert område, avslutter Tangen.

Annonse
Annonse