JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skuffede renholdere i Trafikkservice

Partene i Trafikkservice ble enige etter mange timer på overtid hos Riksmeklingsmannen. Resultatet ble et generelt tillegg på 11 000 kroner fra 1. april. Noen økning i helgetillegget kom ikke.

oystein@lomedia.no

Også i dette resultatet er tillegget fra A-delsforhandlingene i Spekter innbakt. At NSB ikke ville gi mer for den ubekvemme arbeidstiden renholderne har, ble ikke godt mottatt i Lodalen.

De 30 fast ansatte jobber annenhver helg, med unntak av noen få som er fritatt. Alle håpet på et skikkelig løft.

– Dette er urimelig. Det er tøft å jobbe så mye, sier Jorge F. Ramos, leder for Trafikkservice-klubben i Lodalen.

– Helgene er ikke rolige. Tvert i mot er det mange reisende om bord på togene, og redusert bemanning hos oss. Det er beinhardt for alle som er på jobb. Med et så dårlig tillegg frykter jeg at mange vil prøve å unngå disse vaktene, sier Ramos.

Brudd

Trafikkservice har i perioder hatt et høyt sykefravær. Forebyggende innsats har gitt resultater, men nå frykter han at belastningen i helgene gir dårligere trivsel og får fraværet til å øke igjen.

Det dårlige tilbudet gjorde at Ramos mener NJF burde brutt meklingen, og tatt en streik. Han tror mange vil stemme nei i uravstemningen, for i spiserommet er det ikke akkurat jubel over resultatet.

– Ingen ville ha konflikt under NSB-oppgjøret. Slik er det også med de fleste her. Likevel er det viktig å få fram meningen til medlemmene. Vi må si fra at vi ikke er fornøyde. De andre datterselskapene i NSB-konsernet når fram med sine krav. Det gjør ikke vi, og det oppleves urettferdig, siden vi andre har alle tilleggene, derfor føler vi at renholderne blir sett litt ned på. Vi forsøker å ha høy kvalitet på alt vi gjør, det er viktig for passasjerene at vognene er rene, sier Ramos.

Stor interesse

Mange, både faste og vikarer, har fulgt med på framdriften i forhandlingene og meklingen. Mens Aktuell snakker med de ansatte i spisepausen, ordner klubblederen formalitetene for to nye NJF-medlemmer.

Flere gir uttrykk for at nå skal de fylle ut skjemaet og melde seg inn snarest.

– Vi har mange vikarer her, og det er viktig for dem å være fagorganiserte, sier Ramos.

Også i NJF beklager de at ledelsen ikke er til å rikke når det gjelder tilleggene for helgearbeid.

– Vi er tilfredse med et godt generelt tillegg til en gruppe som fortjener et løft. I Trafikkservice har vi en lavlønnsgruppe med mange kvinner. Det vi beklager er at vi ikke fikk på plass forbedringer på helgetillegget, men det er nå en gang slik at man ikke kan få til alt, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg.

Det generelle tillegget på 11 000 går ut over rammen det ble enighet om i frontfaget, og da kan ikke meklingsmannen lenger ha noen formell rolle, og heller ikke legge fram noen skisse selv om resultatet kom etter en lang meklingsnatt.

Nå er resultatet ute til uravstemning, og stemmeseddelen må foreningen ha senest 29. juni.

Hard konkurranse

Eiere i Trafikkservice er ISS Facility Services AS med 45 prosent, mens NSB har majoritet med 55 prosent og har selskapet med i sitt konsernregnskap. I alt er det 175 ansatte.

Hovedkontoret er i Oslo, mens renholdet foregår på 12 steder rundt om i landet.

Målsettingen er å være hovedleverandør av renhold på togmateriellet, noe de klarte etter en anbudsrunde.

De ansatte ser at høyere kostnader kan bli en ulempe ved neste korsvei, men står likevel på at tilleggene må økes. Nå varer kontrakten i fire år til.

– Så blir det nok en ny anbudskonkurranse, tror Jorge F. Ramos.

Annonse

Flere saker

Annonse