JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Økt kollektivsatsing

Samferdelsminister Magnhild Meltveit Kleppa åpner døra for 18 årige bussjåfører da hun møtte bransjen under LOs samferdselspolitiske konferanse i Oslo.

torgny.hasaas@lomedia.no

Det har lenge vært et krav fra bransjen om at ungdom etter videregående skole skal kunne begynne i læra som bussjåfør. I dag er grensa for å kjøre buss 21 år, og både arbeidsgivere og fagbevegelse tror at dette er et hinder for å rekruttere bussjåfører. Hvis en skal dekke behovet for bussjåfører i framtida er det nødvendig at mange flere velger sjåføryrket.

Kollektivtrafikken i de store byene var tema under den andre delen av LOs samferdselspolitiske konferanse, og det ble naturlig nok stort fokus på Oslo. Den voldsomme tilflytnignen til Oslo-regionen vil øke transportbehovet kraftig.

Dobler antall mennesker

– Vi har blitt bedre, men vi må bli mye bedre sa administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen, og føyde til:

– I løpet av årene fram til 2050 kommer det til å bo dobbelt så mange mennesker i denne regionen som i dag. Kollektivtrafikken kommer til å ta det meste av trafikkøkningen, sa Jenssen.

Det var enighet i panelet som foruten samferdselsministeren og Ruter-direktøren besto av Lars Haltbrekken, Leder i Naturvernforbundet, Stein Guldbrandsen, Seksjonsleder Samferdsel og Teknisk i Fagforbundet og forbundsleder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund, at tilbudet i Oslo-regionen har blitt bedre de siste årene, men at det er store utfordringer framover.

Et viktig poeng er det å øke framkommeligheten for kollektivtrafikken. Haltbrekken etterlyste tiltak for å begrense biltrafikken. Det er nødvendig for å øke framkommeligheten for bussene. Han mente også at regjeringen skyver de upopulære tiltakene som rushtids-avgift over på lokalpolitikerne.

Roger Hansen var svært opptatt av det dårlige samarbeidet mellom Oslo og Akershus og NSB.

Debatten dreide også om kollektivfelter inn til byen og hvorvidt Flytoget kunne ta med seg andre passasjerer.

Bussanbud

Stein Gulbrandsen mente at NSB og Flytoget ikke var opptatt av å drive kollektivtrafikk. Det er underlig at NSB er lagt til Samferdselsministeren, mens Flytoget er under Næringsdepartementet. Kleppa var enig i at det var en underlig konstruksjon.

Gulbrandsen tok også opp anbud på buss. Systemet gjør at de eneste som tjener på anbud er eierne som eier busselskapene. Etter at bussbransjeavtalen kom på plass er det bare en ting det er mulig å konkurrere med og det er arbeidstida til sjåførene. Han mente også at det er mulig å omgå EUs konkurransereglement, og det er ved å opprette fylkeskommunale busselskap. Det er lovlig etter EUs konkurransereglement.

Kleppa gjorde det klart at det kunne være aktuelt i noen fylker, men ikke i alle.

Transport økonomisk institutt har regnet på anbud og var i store trekk enig med Gulbrandsen. Kommunene sparer penger på anbud, mens arbeidsforholdene for de ansatte har blitt bedre.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa varsler store bevilgninger til samferdsel i årets statsbudsjett som legges fram 5.oktober. Hun tror at folk kommer til å bli glade over de økte bevilgningene til vei- og banevedlikehold.

Annonse
Annonse