JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Økt kollektivsatsing

Samferdelsminister Magnhild Meltveit Kleppa åpner døra for 18 årige bussjåfører da hun møtte bransjen under LOs samferdselspolitiske konferanse i Oslo.



15.09.2010
14:15
16.12.2013 14:05

torgny.hasaas@lomedia.no

Det har lenge vært et krav fra bransjen om at ungdom etter videregående skole skal kunne begynne i læra som bussjåfør. I dag er grensa for å kjøre buss 21 år, og både arbeidsgivere og fagbevegelse tror at dette er et hinder for å rekruttere bussjåfører. Hvis en skal dekke behovet for bussjåfører i framtida er det nødvendig at mange flere velger sjåføryrket.

Kollektivtrafikken i de store byene var tema under den andre delen av LOs samferdselspolitiske konferanse, og det ble naturlig nok stort fokus på Oslo. Den voldsomme tilflytnignen til Oslo-regionen vil øke transportbehovet kraftig.

Dobler antall mennesker

– Vi har blitt bedre, men vi må bli mye bedre sa administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen, og føyde til:

– I løpet av årene fram til 2050 kommer det til å bo dobbelt så mange mennesker i denne regionen som i dag. Kollektivtrafikken kommer til å ta det meste av trafikkøkningen, sa Jenssen.

Det var enighet i panelet som foruten samferdselsministeren og Ruter-direktøren besto av Lars Haltbrekken, Leder i Naturvernforbundet, Stein Guldbrandsen, Seksjonsleder Samferdsel og Teknisk i Fagforbundet og forbundsleder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund, at tilbudet i Oslo-regionen har blitt bedre de siste årene, men at det er store utfordringer framover.

Et viktig poeng er det å øke framkommeligheten for kollektivtrafikken. Haltbrekken etterlyste tiltak for å begrense biltrafikken. Det er nødvendig for å øke framkommeligheten for bussene. Han mente også at regjeringen skyver de upopulære tiltakene som rushtids-avgift over på lokalpolitikerne.

Roger Hansen var svært opptatt av det dårlige samarbeidet mellom Oslo og Akershus og NSB.

Debatten dreide også om kollektivfelter inn til byen og hvorvidt Flytoget kunne ta med seg andre passasjerer.

Bussanbud

Stein Gulbrandsen mente at NSB og Flytoget ikke var opptatt av å drive kollektivtrafikk. Det er underlig at NSB er lagt til Samferdselsministeren, mens Flytoget er under Næringsdepartementet. Kleppa var enig i at det var en underlig konstruksjon.

Gulbrandsen tok også opp anbud på buss. Systemet gjør at de eneste som tjener på anbud er eierne som eier busselskapene. Etter at bussbransjeavtalen kom på plass er det bare en ting det er mulig å konkurrere med og det er arbeidstida til sjåførene. Han mente også at det er mulig å omgå EUs konkurransereglement, og det er ved å opprette fylkeskommunale busselskap. Det er lovlig etter EUs konkurransereglement.

Kleppa gjorde det klart at det kunne være aktuelt i noen fylker, men ikke i alle.

Transport økonomisk institutt har regnet på anbud og var i store trekk enig med Gulbrandsen. Kommunene sparer penger på anbud, mens arbeidsforholdene for de ansatte har blitt bedre.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa varsler store bevilgninger til samferdsel i årets statsbudsjett som legges fram 5.oktober. Hun tror at folk kommer til å bli glade over de økte bevilgningene til vei- og banevedlikehold.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.09.2010
14:15
16.12.2013 14:05



Mest lest

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

Stein Inge Stølen

«Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

Brian Cliff Olguin

Dette er historien om tre folkehjelpere som ble dratt inn i dramaet 22. juli fra hver sin kant

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

Kronikk

 Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Martin Guttormsen Slørdal

«La meg fortelle deg hvor jævlig 22. juli 2011 var»

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Arbeiderpartiet går inn i valgkampen med en Listhaug-strategi

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Hemmelig notat ble ikke lagt fram for Stortinget i Bergen Engines-saken

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

Jan-Erik Østlie

Erna Solberg: Det er lov å kjenne på raseriet

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

Jan-Erik Østlie

Det lange tiåret da Tonje Brenna ble voksen

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

Colourbox.com

Louis Vuitton Norge fikk nær 900.000 i koronastøtte – eierne vil ta ut 40 millioner i utbytte

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Drosjesjåfør tilkjent 5 millioner kroner i erstatning etter trafikkulykke

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

Vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli, mener AUFs leder

Kommentar

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Vigdis Askjem

«Høyre drar i gal retning, men det er oppløftende at Ove Trellevik viser partiets sanne ansikt»

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Jan-Erik Østlie

Nå bør det være slutt på beskyldningene om å dra Utøya-kortet, mener LOs leder

Kommentar

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

NTB scanpix

«Jeg passerer graven hennes hver eneste uke. Vi må aldri glemme at alt rundt 22.juli dreier seg om mennesker»

Kronikk

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Leif Martin Kirknes

«Det er på tide at vi tar et kollektivt oppgjør med tankene som førte til terrorangrepet»

Kommentar

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Roy Ervin Solstad

«Frislippet i taxinæringen har fått negative følger både for drosjesjåfører og kundene»

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Sju av ti mener rike nordmenn skatter for lite: – Et veldig kraftig signal, sier SV-lederen

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

Tormod Ytrehus

Her driver vekstbedriften sin egen campingplass: – Den beste arbeidsplassen jeg har hatt


Flere saker