JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Widerøe reduserer flytilbudet mange steder.

Widerøe reduserer flytilbudet mange steder.

Martin Guttormsen Slørdal

Kommentar:

«Avgifter på flyreiser»

Flyselskapet Widerøe har besluttet å legge ned en rekke ruter på kortbanenettet.
21.02.2020
14:00
21.02.2020 13:27

kjell.werner@anb.no

Dette vekker naturlig nok harme hos dem som er avhengig av disse flyavgangene. Mange er rett og slett fly forbanna. Harmen rettes mot rikspolitikerne som har pålagt flyselskapene avgift på avgift. De samlede nasjonale flyavgiftene har blitt seksdoblet under Erna Solbergs regjeringstid.

– Vi følger situasjonen tett, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF). Han utelukker ikke endringer, men lover ikke noe. Widerøe har fjerner 4.000 flyginger på de kommersielle rutene i Distrikts-Norge, men flygingene på de rutene som staten betaler for går som avtalt. Selskapet skylder på økte avgifter. Økt moms, økt CO2-avgift og den nye flypassasjeravgiften gjør store innhogg i Widerøes økonomi. I tillegg kommer økt pris på CO2-kvotene i EUs kvotemarked, som jo innenriks flytrafikk i Norge er en del av.

Følg oss på Facebook

Spørsmålet er så hvor reelt det er at avgiftene er det store problemet. Flyekspert Christian Kamhaug hevder det er et «velregissert pr-utspill». Han viser til at flyselskapene jevnlig justerer rutetilbudet uten at det får særlig oppmerksomhet i mediene. Finansavisens redaktør, Trygve Hegnar, mener at Widerøe driver et effektivt dobbeltspill.

På den annen side er det grunn til å merke seg at til og med miljøstiftelsen Zero anbefaler å justere på de aktuelle avgiftene. Zero mener at flypassasjeravgiften bør differensieres slik at kortbanenettet blir skjermet. Som motstykke bør prisen på reiser utenfor EU bli høyere. Det hører med til historien at flyselskapene ikke betaler moms på flyginger som går ut av Norge, mens innenlandsfly må betale. CO2-avgiften slår bare inn på innenlandsruter, og regjeringen har varslet ytterligere økning i denne avgiften.

Svaret er ikke flere statlig subsidierte kortbaneruter. Det er mer fornuftig å differensiere flypassasjeravgiften ytterligere, slik Zero tar til orde for. Det er jo de lange flyreisene som forurenser mest. De som forurenser mest bør betale mest. Og så må vi ikke kaste barnet ut med badevannet. Det er nemlig et bredt politisk ønske om å elektrifisere kortbanenettet. Her er det en realistisk mulighet for klimavennlig flyvirksomhet i relativ nær framtid. Da bør vi ikke legge ned kortbaneruter i mellomtiden.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Norge er et langstrakt land med godt spredt bosetting. Kortbanenettet er som en T-bane i store deler av Distrikts-Norge, og da spesielt på Vestlandet og i Nord-Norge. Det samme gjelder til en viss grad for annen innenlands flytrafikk. Det er god distriktspolitikk å ta hele landet i bruk, og det er godt for hele landet å dempe presset i sentrale strøk. Her må det ikke skapes kunstige motsetninger. By og land må gå hand i hand, ikke fly i tottene på hverandre.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
21.02.2020
14:00
21.02.2020 13:27