Brekk lover politiske grep
Matkjedeutvalget har påvist en varig og kraftig maktforskyvning i favør av handelen.
Saken oppsummert
Det mener landbruks- og matminister Lars Peder Brekk (Sp). Han lover det vil komme politiske grep for å rette opp.
– Det har skjedd mye effektivisering, innovasjon og produktutvikling de siste årene, men dette har ikke nødvendigvis forbrukerne sett så mye til, sa Brekk da han fikk overlevert rapporten av utvalgsleder Einar Steensnæs onsdag.
Funnene fra rapporten skal nå ut på høring, med frist i november. Høringssvarene vil dermed være klare på samme tid som EUs høynivågruppe legger fram sine forslag om samme tema.
– Funnene er helt i tråd med tilsvarende undersøkelser som er gjennomført i andre land. De endringer utvalget påviser er av et slikt omfang og av en slik karakter at det vil være nødvendig med videre politisk oppfølging, sier Brekk.
Svarte på landbrukskritikken
Brekk benyttet anledningen til å svare på kritikken fra Rema 1000-sjef, Ole Robert Reitan. Han mener nemlig årsaken til høyt prisnivå og dårlig utvalg ligger i norsk importvern og landbrukspolitikk.
– Skjermingsstøtten til landbruket utgjør 9 milliarder kroner. Reitan mener prisene vil kunne kuttes med opptil 30 prosent dersom det forsvinner. Men støtten utgjør 5,4 prosent av dagligvaremarkedet, jeg får ikke regnestykket hans til å gå opp, sier Brekk.
Han mente det er bred politisk enighet om norsk landbrukspolitikk.
– Jeg synes det er underlig at en dyktig kremmer som Reitan bruker så mye tid på å rette skyts mot dem som produserer maten. Han burde i stedet heiet fram norsk matproduksjon. De burde være viktige alliansepartnere, mente Brekk.
– Interessante forslag
Fornyings- og administrasjonsminister Rigmor Aasrud (Ap) tilbakeviste at konkurransemyndighetene har sviktet etter hvert som dagligvarekjedene har vokst seg mektige.
– Rapporten vil skape fortsatt debatt om maktforholdene på matvareområdet, og det trenger vi, sa hun.
Audun Lysbakken, som er statsråden med ansvar for forbrukersaker, mener utvalget har kommet med flere interessante forslag. Han tror mange nordmenn ønsker seg mer å velge i, enten det gjelder ren variasjon eller å velge varer ut fra etikk- og miljøhensyn.
– Jeg ønsker at norske forbrukere skal få større utvalg og mangfold i butikkene i fremtiden, sa han. (ANB-NTB)
Foreslår en lov for å sikre redelighet i forhandlinger og god handelsskikk. Loven skal sikre forbrukerne rimelige priser, godt utvalg, god kvalitet og at varene er lett tilgjengelige
Håndhevelsen av loven skal sikres av et ombud
Det bør opprettes en dagligvareportal og innføres bedre merking av matvarer
Myndighetene bør vurdere en egen franchiselov slik som i Sverige
Et mindretall ønsker å få vurdert et forbud mot å selge varer med tap
Et annet mindretallsforslag går ut på å utrede mulighet for eierskapsbegrensninger
Årsaken til høye priser og dårlig utvalg ligger i stor grad i at de store kjedene dominerer matvaremarkedet, konkluderer utvalget. De største leverandørene kan stille betingelse til fordel for sine sterke merkevarer. Øvrige produsenter, leverandører og kjøpmenn har liten innflytelse og innsikt i egen betingelser
Utvalget mener at en videre styrking av kjedene vil skape ytterligere ubalanse i maktforholdene i bransjen. Dette vil skade konkurransen og dermed forbrukerne
(Kilde: Matkjedeutvalget) (ANB-NTB)


Nå: 0 stillingsannonser
Flere saker
Foreslår en lov for å sikre redelighet i forhandlinger og god handelsskikk. Loven skal sikre forbrukerne rimelige priser, godt utvalg, god kvalitet og at varene er lett tilgjengelige
Håndhevelsen av loven skal sikres av et ombud
Det bør opprettes en dagligvareportal og innføres bedre merking av matvarer
Myndighetene bør vurdere en egen franchiselov slik som i Sverige
Et mindretall ønsker å få vurdert et forbud mot å selge varer med tap
Et annet mindretallsforslag går ut på å utrede mulighet for eierskapsbegrensninger
Årsaken til høye priser og dårlig utvalg ligger i stor grad i at de store kjedene dominerer matvaremarkedet, konkluderer utvalget. De største leverandørene kan stille betingelse til fordel for sine sterke merkevarer. Øvrige produsenter, leverandører og kjøpmenn har liten innflytelse og innsikt i egen betingelser
Utvalget mener at en videre styrking av kjedene vil skape ytterligere ubalanse i maktforholdene i bransjen. Dette vil skade konkurransen og dermed forbrukerne
(Kilde: Matkjedeutvalget) (ANB-NTB)