Erlend Angelo, Magasinet for fag
Debatt:
«Er det på tide å lovregulere permitteringsadgangen?»
Når konsekvensene er så alvorlige, er det viktig at stillingsvernet står sterkt, skriver Benjamin Westbye Pedersen fra Jussformidlingen.
Som kjent har koronapandemien og de påfølgende tiltakene ført til at mange norske bedrifter har vært nødt til å stenge ned driften og permittere sine ansatte. I skrivende stund er det 387 900 mennesker i Norge som siden 12. mars i år har søkt om dagpenger som følge av permittering. (1)
Regjeringen har forsøkt å begrense de økonomiske skadevirkningene for bedriftene og de ansatte ved å lansere krisepakker. Denne krisen har imidlertid synliggjort et annet problem som knytter seg til permittering, et som ikke kan løses med midlertidige forskrifter eller kontantstøtte. Nemlig at det ikke finnes lovregler som regulerer permitteringsadgang eller permitteringsprosess.
En kan spørre seg om dagens rettstilstand gir et tilstrekkelig stillingsvern for norske arbeidstakere.
Sammenligningsvis er det naturlig å se hen til reglene for oppsigelse. Arbeidsmiljøloven fastsetter en rekke minstekrav til oppsigelsesgrunnlaget, oppsigelsesprosessen, og oppstiller til og med formkrav til den skriftlige oppsigelsen. Disse reglene gir arbeidstakeren et viktig vern i møte med noe som er så alvorlig som å miste sitt økonomiske livsgrunnlag (2).
Permitteringsprosessen er imidlertid ikke underlagt noen form for lovregulering. Det er kun særskilte tariffavtaler og sedvanerett som stiller krav til permitteringsadgangen.
Det faktum at kravene til permittering ikke er regulert i loven medfører i seg selv at arbeidstaker står svakt i møte med arbeidsgiver, ettersom et utilgjengelig og uklart regelverk gjør det vanskelig for arbeidstaker å kjenne sin egen rettsstilling. Videre er det av flere grunner betenkelig at de ulovfestede reglene ikke stiller strengere krav til permitteringsprosessen.
For det første kan permitteringen være svært uforutsigbar for den som rammes. Permitteringer kan gjøres med kun 14 dagers varsel (eller to dager i særlige tilfeller, slik som ved koronasituasjonen), og gjelder ofte på ubestemt tid (3).
For det andre kan permittering føre til en betydelig reduksjon av det økonomiske livsgrunnlaget til arbeidstakeren. De som tjener over 3G har kun krav på 62,4 prosent av den opprinnelige inntekten sin (4).
Dette er en inntektsreduksjon som for mange er for stor til at de får endene til å møtes.
Dessuten medfører en søknad om dagpenger en rekke forpliktelser for søkeren, og det er heller ikke alle
permitterte som har krav på dagpenger fra Nav. Vi har i den siste tiden også sett at det er mange som har problemer med å få utbetalt dagpengene sine.
Dette er ikke ment som en kritikk av reglene knyttet til dagpenger. Det overlater jeg til noen andre.
Poenget er å illustrere hvor alvorlig det faktisk kan være å bli permittert. I mange tilfeller er
permittering like belastende som en oppsigelse, og dette burde også reflekteres i loven.
Når konsekvensene er så alvorlige, er det viktig at stillingsvernet står sterkt.
Det gjør det ikke slik situasjonen er i dag.
2) Jf. arbeidsmiljøloven kapittel 15
3) Jf. hovedavtalen mellom NHO og LO § 7–3 første og andre ledd.
4) Midlertidig forskrift om unntak fra folketrygdloven og arbeidsmiljøloven i forbindelse med covid-19-pandemien § 2–3
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter dårligere betingelser og lavere lønn
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen