Erna Solberg bør være forsiktig med å bagatellisere sin egen sak, ved å vise til andres. Fallhøyden kan bli stor, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Kommentar
Erna Solberg kjemper på to fronter
Høyre-lederen satser på en offensiv strategi.
Politisk angriper hun regjeringen. På det menneskelige plan kjemper hun for å beholde sitt politiske liv.
Hver dag avsløres det nye detaljer i aksjeskandalen. Det blir stadig mer vanskelig å ri av stormen.
Det var ingen slagen Erna Solberg som onsdag var andre dame ut i debatten om trontalen. Hun viste til at det har blitt mange flere Høyre-styrte kommuner som resultat av høstens lokalvalg.
Velgerne har gitt et tydelig signal om et ønske om forandring lokalt og regionalt. Og så ga hun uttrykk for at det er godt for rikspolitikerne igjen å være samlet.
Erna Solberg har startet den lange valgkampen fram mot stortingsvalget i 2025.
Hun har absolutt ikke gitt opp målet om igjen å bli statsminister. «Regjeringen mangler en politikk for framtiden», sa hun og uttrykte bekymring over tegn til et generasjonsgap. «Flere sliter med å få endene til å møtes», sa hun og viste til prisstigning og høye strømpriser.
Akkurat som om vi hadde hatt lavere prisstigning, lavere rentenivå og billigere strøm dersom Erna Solberg hadde vært statsminister. Neppe.
Høyre-lederen hevdet at regjeringen prioriterer økt offentlig forbruk og sprer pengene tynt utover uten å effektivisere. «Verdier må skapes, før de kan deles», sa Erna Solberg blant annet.
Replikkvekslingen etter hennes innlegg bar preg av gjenkjennelig politikk og ditto skillelinjer. Hun parerte angrep fra både regjeringspartiene og fra andre opposisjonspartier.
Men også aksjeskandalen ble et tema.
Rødts Seher Aydar dristet seg til å spørre om hvorfor det ikke ble gjort skriftlige vurderinger ved Statsministerens kontor av Erna Solbergs habilitet, til tross for at det ble utarbeidet en liste over flere selskaper som det var grunn til å være spesielt oppmerksomme på. Hydro var blant disse selskapene, og i det tilfellet har Erna Solberg tidligere innrømmet å ha vært inhabil.
Erna Solberg svarte først at dette egentlig er et spørsmål som hører hjemme i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité. Men hun valgte likevel å svare rent overordnet. «Det er godt mulig», innledet Solberg og innrømmet at slike vurderinger bør gjøres mer skriftlig, slik at det ikke skapes et bilde av at vurderingene ikke har blitt foretatt.
«Men det har ikke vært prosedyrer for det i slike saker», la hun til. Det er spesielt interessant å merke seg at Erna Solberg poengterte at dette ikke bare gjelder i hennes habilitetssak, men også i sakene til Anniken Huitfeldt, Tonje Brenna og Ola Borten Moe.
Også her velger Erna Solberg en offensiv strategi.
Høyre-lederen bør være forsiktig med å bagatellisere sin egen sak, ved å vise til andres.
Fallhøyden kan bli stor.
Mest lest
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.
Torgny Hasås
Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder
Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
Tri Nguyen Dinh
Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann
FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.
Håvard Sæbø
Nå dropper bedrifter å ta inn elever på byggeplassen
Halvparten av 7500 ansatte oppgir at det er en stor belastning å være konstant til stede følelsesmessig.
peopleimages/colourbox
Ansatte setter barn, elever og pasienter foran seg selv
Helsefagarbeider Sara Malene Henriksen jobber for at folk som er psykisk syke skal få hjelp i tide.
Kathrine Geard
Sara mistet moren i selvmord. Nå vil hun gjøre det lettere å tvangsinnlegge
Erik Fjellberg hjelp folk inn i arbeid.
Anita Arntzen
No må folk med «vanlege jobbar» gå på Nav
Fagbevegelsens kamp mot Tesla sprer seg i Norden.
Martin Guttormsen Slørdal
Fagbevegelsens kamp mot Tesla sprer seg i Norden
Streikevakt fra det svenske fagforbundet IF Metall utenfor Teslas filial i Malmö. Etter over fem uker med streik i Sverige, går nå danske 3F også til streik mot elbilselskapet.
Johan Nilsson / TT / NTB