JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar

«Hilde flyr turister til Syden – men tar seg ikke råd til sydentur sjøl»

Hilde Cecilie Jordsjø, kabinansatt i SAS.

Hilde Cecilie Jordsjø, kabinansatt i SAS.

Aslak Bodahl

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Hilde Cecilie Jordsjø tjener 36.000 kroner i måneden før skatt. Nå godtar ikke de kabinansatte i SAS flere lønnskutt.

frode@lomedia.no

Har det noen gang vært en bedre jobb for kvinner uten akademisk utdanning? Å være flyvertinne var glamorøst, bra betalt og med svært ryddige forhold.

Så ble det full stopp i lufta. Liberaliseringa i luftfarten og inntoget fra Ryanair og andre aggressive lavprisselskaper har lagt et voldsomt press på SAS – og de kabinansatte. 

I 33 år har kabinansatt Hilde Cecilie Jordsjø (59) hatt ansvaret for sikkerheten til SAS-passasjerene om bord. De siste åra har hun fått mindre og mindre å rutte med. Prisene har økt mer enn i lønna i mange år.

FriFagbevegelse møtte henne i juni:

«Jeg føler meg ikke verdsatt lenger, og det er bare trist at lønna ikke samsvarer med det ansvaret vi tross alt har», fortalte hun.

Hun får 36.000 kroner i måneden – før skatt. Hun må nøye seg med å fly tur retur Syden Norge med samme fly. Sydenferie har hun ikke råd til. Lønna strekker ikke til.

Forrige uke møtte klubblederne for de kabinansatte SAS-direktør Anko van der Werff. Det var dags for lønnsforhandlinger. Selskapet er i stor økonomisk krise og tåler trolig ikke en ny streik. Men de ansatte aksepterer heller ikke et nytt lønnskutt.

LOs Norsk Kabinforening er størst med 500 medlemmer og Parat har rundt 200 medlemmer blant de kabinansatte i SAS. 

De møtes igjen i dag og fortsetter til torsdag. Gjennom hele september pågår de ytterst krevende forhandlingene, og målet er å bli ferdig innen midten av oktober.

Samtidig slåss SAS i rettssaler i USA for å unngå konkurs. Det skaper et svært alvorlig bakteppe for lønnsforhandlingene.

Likevel: Bildet er ikke bare mørkt for kabinansatt Hilde og hennes leder Elin Roverudseter i Norsk Kabinforening (LO).

Den kraftige prisveksten har fått fagbevegelsen i mange selskaper til å våkne skikkelig. 

I Europas største flyselskap, Lufthansa, fikk de bakkeansatte nesten 60.000 kroner mer i året. 

Lavprisselskapet Easyjet i Tyskland ble truet med streik og måtte gi de kabinansatte mellom 40.000 og 45.000 kroner i lønnsøkning. Selskapet var redd for å miste ansatte og måtte punge ut for å kunne gjennomføre flyginger.

I Spania streiker ansatte i Ryanair utvalgte dager helt fram til januar neste år. Dette skjer i et selskap der eieren Michael O’Leary har gjort kampen mot fagbevegelsen til en hjertesak. 

Og ganske interessant for norske forhold: Selskapet som «leverer» kabinansatte til SAS’ datterselskap SAS Connect økte i juni lønna til sine ansatte med 18 prosent – eller rundt 50.000 kroner i året. Dette ifølge det engelske fagforbundet Unite.

Dette er bare noen eksempler på at flyselskapene føler seg presset til å betale for å beholde sine ansatte – etter mange magre år.

Alt dette tyder på at lønnsnivået i luftfarten er på vei opp. Skal SAS da gå mot strømmen og «tilby» sin ansatte enda lavere lønn? Skal SAS virkelig konkurrere med Ryainar og Wizz Air om å tilby de laveste lønningene? 

De kabinansatte har blitt blant de lavest lønte i Norge.

Da FriFagbevegelse publiserte lista over lønninger i 358 vanlige norske yrker, måtte de kabinansatte leite langt ned på lista. De kabinansatte var nummer 354. De har bare fire yrkesgrupper bak seg.

Dette merker Hilde og de andre godt: På 12 år har hun bare fått 2000 kroner mer i brutto lønn.

SAS har store økonomiske problemer og må sikre langsiktig finansiering for å overleve. Men selskapet vil heller ikke klare seg uten sine erfarne ansatte.

Det er ikke nok å ha fly og finansiering. SAS må investere i sine ansatte hvis selskapet skal klare seg i konkurransen framover. 

Fagforeningsleder Elin Roverudseter har sagt at det ikke er aktuelt med nye lønnskutt. Nå må direktør Anko van der Werff lytte bedre enn han gjorde under pilotstreiken.

Les også: Først da vikaren ble brannskadd, fikk kvinnene tilpassa arbeidstøy

Annonse
Annonse