JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Du skal ikke kjøre forbi en som brøyter, strør eller salter. Hold avstand og vær tålmodig, skriver Bjørn Laksforsmo i Vegvesenet.

Du skal ikke kjøre forbi en som brøyter, strør eller salter. Hold avstand og vær tålmodig, skriver Bjørn Laksforsmo i Vegvesenet.

Kai Jacobsen

Kronikk

Hverdagshelter som skjelles ut og latterliggjøres

Å være brøytesjåfør er litt som å være fotballdommer. Når alt er bra, legger ingen merke til dem.
05.02.2024
13:58
06.02.2024 12:27
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

«Her kommer vinteren. Her kommer den kalde fine tida», synger Jokke & Valentinerne.

Det er mye glede i vinteren, men for både myke og harde trafikanter gir den også utfordringer og stiller ekstra krav til hver og en av oss.

Vinteren har allerede ført til krevende forhold for mange som ferdes i trafikken.

Vinterens helter

Statens vegvesen har ansvar for vinterdrift av 10.600 kilometer med riksvei og 1.500 kilometer med gang- og sykkelvei.

Med stadig mer skiftende og ustabile vintre, med store lokale forskjeller, så vet vi at utfordrende vær- og kjøreforhold vil vi oppleve flere ganger denne sesongen.

Barndommens minner om stabil Blå Swix-vinter er ikke alltid realiteten i dag. Statens vegvesen lytter på innspillene, lærer og gjør endringer, men skal vi lykkes med framkommelige og sikre vinterveier så trenger vi din hjelp.

Brøyting, strøing og salting om vinteren engasjerer, for god framkommelighet og trafikksikkerhet er viktig for livene vi alle lever. Men skal det bli bra, så trenger vi at du bidrar. Å ferdes trygt på vinterveier er en dugnad. Ofte rammer kritikken de som gjør jobben på vinterveiene.

Å være brøytesjåfør er litt som å være fotballdommer. Når alt er bra, legger ingen merke til dem. I krevende situasjoner skjelles de ut og latterliggjøres. Det er urettferdig.

De er vinterens helter, og vi heier på dem. Vegvesenet har ansvar for at riksveiene blir brøytet, strødd og saltet slik at du kommer trygt fram.

Riksveiene er selve livsnerven i infrastrukturen som både næringslivet, lokalsamfunn og pendlere er så avhengige av.

Planlegger etter værprognoser

Selve jobben blir gjort av private entreprenører, etter krav som er beskrevet i kontrakter med oss. Når entreprenøren brøyter, strør eller salter, varierer ut ifra hvilken vinterdriftsklasse veien har.

De mest trafikkerte veiene blir brøytet, saltet eller strødd oftest og skal ha best standard.

Brøytemannskapene planlegger innsatsen sin ut fra værprognoser, fordi det ofte handler om å gjøre tiltak i forkant. Når prognosene slår feil, kan det ta lenger tid før brøyting, strøing eller salting kommer i gang.

Feil vil skje denne sesongen også, men vi og entreprenørene jobber knallhardt for at de skal bli færrest mulig. Avvik følges opp - alltid. Og alt var ikke bedre før.

Aldri har kunnskapen og teknologien vært så god som nå, og vi bruker mer penger på å drifte riksveiene enn noen gang. Når det trengs, er alle tilgjengelige ressurser ute, men de kan ikke være alle steder samtidig.

Jeg tror mange hadde fått seg en aha-opplevelse om de hadde vært med en brøytesjåfør på nattetid når det snør, fokker og sikten er dårlig, og køa bak hoper seg opp bak deg og blinker med lysa og tuter.

Ikke kjør forbi

Husk at du kan bidra til å gjøre jobben deres enklere. Du skal ikke kjøre forbi en som brøyter, strør eller salter.

De kjører i lav fart fordi det er nødvendig for at kvaliteten blir god, og de må kjøre med en presisjon på fem til ti centimeter til hver side for at resultatet skal bli bra.

Hold avstand og vær tålmodig.

Når forholdene og sikkerheten tillater det, vil de kjøre til siden og slippe deg forbi. Likevel ser vi hvert år at det skjer ulykker på grunn av forbikjøringer av de som er ute og brøyter, strør og salter.

Det verste er når det blir alvorlige skader eller dødsfall. I tillegg skaper selv små ulykker køer og gjør at brøytemannskapene ikke kommer fram og får gjort jobben sin.

Skiftende vintervær og varierende temperaturer gjør det utfordrende å drifte veiene og å være sjåfør. På vinteren må du tilpasse farten etter forholdene og være forberedt på at noen dager tar kjøreturen lengre tid.

Mildere klima gir mer intense snøfall og regnbyger, med store lokale variasjoner. Det krever at du som sjåfør er skjerpet.

Vær tålmodig

Trafikksikkerhet og framkommelighet er et felles ansvar. Vi i Statens vegvesen skal sørge for at riksveiene og gang- og sykkelveiene er brøytet, strødd og saltet slik at du kommer deg trygt fram.

Du har som sjåfør ansvar for å vise hensyn, tilpasse farten etter forholdene, holde forsvarlig avstand og ikke minst at tilstand til bil og dekk alltid er god. Vi må alle bidra, også du. Om vinteren er det vinter – det blir aldri som å kjøre om sommeren.

Sjekk værvarsel og trafikkmeldinger før du drar. Oppdatert trafikkinformasjon får du på vegvesen.no/trafikk eller i appen Vegvesen trafikk. Der finnes det også en rekke webkameraer som kan gi en pekepinn på hvilket føre du kan forvente deg.

Dette er spesielt viktig når du skal kjøre langt. Og du, vær tålmodig når du havner bak dem som brøyter, strør og salter. De jobber for deg.

At du er forberedt og dine valg er viktig for framkommeligheten og trafikksikkerheten for oss alle. Kjør og ferdes forsiktig i vinter. God tur!

Kronikken sto først på trykk i Dagbladet 13. november 2023

05.02.2024
13:58
06.02.2024 12:27



Mest lest

De to 1969-modellene Tor Rønning og Roger Olsen kan ikke gå av når de blir 62 år. De må vente et halvt år til, mens yngstemann på lageret må vente til han er 65,5 år.

De to 1969-modellene Tor Rønning og Roger Olsen kan ikke gå av når de blir 62 år. De må vente et halvt år til, mens yngstemann på lageret må vente til han er 65,5 år.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeidere advarer: – Mange kommer til å få pensjonssjokk

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Tipset Arne fikk av en kollega, var verdt over en million i pensjon

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Herman Bjørnson Hagen

Nå har Gro og 49 kolleger jobbet hjemmefra i nesten fire år

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Jan Kåre Næss

På dette sykehjemmet må alle ansatte jobbe nattevakt

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

Guro Gulstuen Nordhagen

– Mange blir utbrent før de passerer 35. Det skremmer vettet av meg

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

Arkivfoto: Vigdis Askjem (Illustrasjon)

To oljearbeidere fikk lavere lønn enn kollegaene. Nå får de flere hundre tusen i erstatning

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

Fartein Rudjord

«Systemet» har ikke gjort det lett for alenemor Hilma

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

Brian Cliff Olguin

20 millioner arbeidere fra 150 land med Palestina-krav til Oljefondet

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

Nina Hanssen

Ansatte i Forsvaret: – Det er vår tur nå. Lønna må opp

Debatt

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Uforståelig at ledelsen i LO godtar en økning av pensjonsalderen

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Erlend Angelo

Turmat-produsent må permittere når Forsvaret ikke fornyer kontrakten

Kommentar

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Erna splittet fagbevegelsen

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

Håvard Sæbø

– Frustrasjonen hos budene er stor, så vi blir godt mottatt

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Sissel M. Rasmussen

Ansatte i utelivet skulle få bedre kår. Nå snur kommunen

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Ronja Sagstuen Larsen

Hamid ble lurt av sjefen. Nå skylder han staten 200.000 kroner

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Katharina Dale Håkonsen

– Regjeringen tar bort livsgrunnlaget til 70 ansatte

Colourbox

Hjemmekontor på heltid ga symptomer på depresjon og angst

– Takk til dere ni som tok denne kampen - med store personlige belastninger, sier forbundsleder Frode Alfheim.

– Takk til dere ni som tok denne kampen - med store personlige belastninger, sier forbundsleder Frode Alfheim.

Jan-Erik Østlie

Vant fram i historisk streik: – Takk til dere ni som tok denne kampen

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

Herman Bjørnson Hagen

Isak (20) er sjokkert over hvor lite folk vet om rettighetene sine

Debatt

Litt forenklet kan man si at de med høyest lønn også er de som både lever lengst og som står lengst i jobb. Og dermed får de også mest i pensjon, skriver Geir Allan Stava og Jeanine Norstad.

Litt forenklet kan man si at de med høyest lønn også er de som både lever lengst og som står lengst i jobb. Og dermed får de også mest i pensjon, skriver Geir Allan Stava og Jeanine Norstad.

Colourbox

Unødvendig og uklokt med økt pensjonsalder