JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar

Hvor ble det av tillitsreformen?

Jonas Gahr Støre lanserte tillitsreformen for seks år siden.

Jonas Gahr Støre lanserte tillitsreformen for seks år siden.

Jonas Sandboe

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no

Saken oppsummert

Allerede våren 2017 vedtok LO-kongressen å kreve en tillitsreform i offentlig sektor.

Det store gjennombruddet kom i talen som Ap-leder Jonas Gahr Støre holdt på den tradisjonsrike Kartellkonferansen i regi av LO Stat i november 2019. 

Der snakket Støre varmt for en slik reform. Dette løftet ble så fulgt opp med konkret handling av Ap/Sp-regjeringen som ble dannet etter valgseieren i 2021.

Denne uka går årets kartellkonferanse av stabelen på Sundvolden hotell. Tirsdag ettermiddag bør digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung, som ansvarlig statsråd, kvittere ut hvordan det går med tillitsreformen.

«Tillitsreformen er essensiell for fornying og forbedring av offentlig sektor. Her skjer det masse ting hele tiden, og det er godt å se», sa hun på fjorårets kartellkonferanse. 

På meg virker det som om arbeidet med reformen har blitt nedprioritert det siste året. Et kjapt søk på regjeringens nettsider avslører i hvert fall at det, siden november 2024, ikke er lagt inn noen nye og ferske opplysninger på samlesiden for tillitsreformen.

3. juli 2023 ble målet for reformen sist definert. Regjeringen pekte da ut områder som vil være relevante å jobbe med.

Dette kan være å gi mer faglig frihet i førstelinjen, redusere unødvendige rapporterings- og dokumentasjonskrav og gi et større handlingsrom for kommuner og fylkeskommuner. For å nevne det viktigste.

I år glimrer dessverre statsminister Jonas Gahr Støre med sitt fravær på kartellkonferansen. Det er i stedet nestleder Jan Christian Vestre som skal representere Ap-ledelsen i den fagligpolitiske debatten onsdag.

Men tilbake til kartellkonferansen i 2019: Da beskrev Støre levende hvordan han stadig oftere møter fagfolk som sier at rigid målstyring og budsjettkutt tar fra dem muligheten til å gjøre en god jobb. Og så gjorde han det klart at Ap ville bytte ut «New Public Management» med en tillitsreform.

Beskjeden var at styringen av offentlig sektor skulle baseres på nærhet til brukerne, respekt for fagfolk og involvering av de ansatte. «Under skiftende regjeringer har det å styre etter mål blitt til en pervers, detaljert målstyring som ikke tjener noen», sa Støre den gang.

Dette budskapet fra Støre ble med rette tolket som et oppgjør med linjen som Ap-regjeringen til Jens Stoltenberg la seg på i 2000 og som førte til valgnederlag i 2001. Ap-ledelsen var den gang tydelig inspirert av markedstenkningen til Labour-leder Tony Blair.

Delprivatiseringen av Statoil og etableringen av helseforetakene er to eksempler på slik nytenkning under Stoltenbergs første regjering. 

Hva er så erfaringene med tillitsreformen så langt?

Jeg har funnet mye interessant i statusrapporten som tankesmien Agenda la fram i februar. Og spesielt tankevekkende er tilbakemeldingene fra de tillitsvalgte som har deltatt i prosessen.

«Et gjennomgående inntrykk er at progresjonen ikke er god nok, og at det fortsatt hersker tvil om hva tillitsreformen er ment å være», står det å lese i rapporten.

Og videre heter det blant annet: «Utviklingen skal drives nedenfra, men mange av de ansatte mangler nødvendig tid, ressurser og forståelse av reformen til å kunne innføre konkrete tiltak».

Regjeringen beskriver tillitsreformen som et prosjekt for å fornye offentlig sektor, der målet er større handlingsrom og mer faglig frihet til de ansatte i førstelinjen. Samtidig skal offentlig sektor bli mer lyttende og brukervennlig overfor innbyggerne.

Videre er det regjeringens mål at de ansatte skal bruke mindre tid på rapportering og dokumentasjon, slik at de ansatte får bedre tid til å levere gode tjenester til innbyggerne. 

Lett å si, men det er vanskelig å gjøre kloke ord til handling. «La læreren være lærer», synes jeg er et godt uttrykk for hvordan man bør tenke på mange saksområder i offentlig sektor. Stol på at de som jobber i førstelinjen har sunt bondevett. Men da må vi også akseptere at det av og til gjøres fatale feil. 

Balansegangen mellom tillit og kontroll er imidlertid et tveegget sverd. Faren for å få Riksrevisjonen på nakken er overhengende. Det er nok å nevne at Hans Christian Holte nylig fikk sparken som Nav-sjef.

Det var fornuftig å starte tillitsreformen med å legge vekt på at den skal drives fram nedenfra. Den som har skoen på, vet best hvor den trykker. Men nå er det på tide at regjeringen og Stortinget kjenner sin besøkelsestid. 

Reformen må ikke bli en ny papirtiger som holder på i det små. De som jobber nedenfra stanger hodet i taket. Neste steg må tas ovenfra. Rikspolitikerne må derfor ofre noe av sin makt slik at vi kan komme oss videre med reformen.

Det sto dessverre ikke noe om tillitsreformen i årets trontale. Statsminister Jonas Gahr Støre må ta tilbake eierskapet og føre an. Statlige bemanningsnormer låser kommunenes mulighet til å prioritere bedre mellom oppgaver. 

I gjeldende Ap-program kan vi blant annet lese at partiet vil sikre bemanningsnormen i barnehagene og beholde minstenormen for lærertetthet. I de andre rødgrønne partienes programmer florerer slike normer på enda flere politikkområder.

Bak hver norm og rettighet ligger det gode intensjoner. Problemet er at summen av disse reguleringene svekker det lokale selvstyret. Rikspolitikerne har i realiteten ikke tiltro til at man lokalt vil innbyggernes beste. 

Men vettet er likt fordelt, enten det dreier seg om politikere som sitter på Stortinget eller i et kommunestyre. Vi må derfor akseptere at oppgaver løses på forskjellige måter rundt om i landet. Den samme skostørrelsen passer ikke over alt. 

Det er å håpe at Karianne Tung eller Jan Christian Vestre, som nummer to i regjeringen og nestleder i Ap, kan ha noe i ermet når de stiller på kartellkonferansen. Dersom tillitsreformen skal bli reell må flere rikspolitiske kjepphester settes på stallen. 

Warning