JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar:

«Lite tyder på at velgerne får det svar de fortjener. Verken fra Vedum eller lokallagslederne»

Jan-Erik Østlie

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Vedum sier ikke direkte ja til å bygge Nord-Norgebanen og han vil ikke gi råd om hvorvidt hans lokallag bør samarbeide med Folkeaksjonen nei til mer bompenger. Når valgkampen kommer i gang for alvor må nok Vedum ta klarere standpunkt, skriver Stein Sneve.

Nå har også senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum startet valgkampen for alvor. I disse dager besøker han Trøndelag og i helga ga han et intervju til NTB om partiets strategi framover. Det er nok ikke uten grunn Vedum starter i Trøndelag – tradisjonelt en bastion for Sp – men intervjuet handler i stor grad om Nord-Norge. Det er der partiet gjør det best for tiden, med en oppslutning over 25 prosent i en fersk fylkesmåling for Nordlys. Tallene nasjonalt er slett ikke dårlige de heller.

ph

Ifølge nettstedet pollofpolls.no har Sp de siste ukene ligger stabilt i overkant av 13 prosent på målingene for både kommune- og fylkestingsvalgene. Blir det resultatet, vil Sp gjøre sitt beste lokalvalg noensinne.

At partiet gjør det ekstra bra i Nord-Norge, forklarer Vedum med at landsdelen er den som er hardest rammet av sentraliseringen som er gjennomført den siste tiden - som nedlegging av flystasjonen på Andøya, rot med ambulansefly og tvangssammenslåing av fylker. Vedum varsler også at Sp vil vektlegge en annen nordnorsk kampsak; bygging av Nord-Norge-banen. Et prosjekt som en fersk utredning fra Jernbanedirektoratet viser ikke vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt.

Vedum avviser ikke beregningene, men mener Norge likevel bør vurdere å bruke de 120 milliardene banen vil koste. Til NTB sier han: – Politikkens mål er å utvikle hele Norge som land, og det er ikke en kalkulator som skal utvikle Norge. Det er ikke noe verre å bruke 120 milliarder i Nord-Norge enn i Oslo.

ph

Dette er nok retorikk som vil gå hjem blant mange velgere nordpå, men det er samtidig verdt å merke seg at Vedum ikke sier direkte ja til å bygge jernbanen. Han er mer opptatt av å refse regjeringen for å ha avvist tanken i utgangspunktet. Når valgkampen kommer i gang for alvor må han nok ta et klarere standpunkt og vise hvor pengene skal hentes fra. Og hvilke andre prosjekter som da må vente.

Vedum benytter også anledningen til å støtte bompengeopprøret. Sp har da også framført noe av den samme kritikken mot regjeringens bilpolitikk. Vedum sier at man bør bli mer edruelige i hvor mange prosjekter man legger inn i byvekstavtalene, for det blir «sabla dyrt». Han vil likevel ikke gi råd om hvorvidt hans lokallag bør samarbeide med Folkeaksjonen nei til mer bompenger der det er aktuelt. Det bør bestemmes i hver enkelt kommune, mener han. Det gir Sp stort handlingsrom lokalt, men der vil nok mange uansett kreve at de avklarer dette før valget. Det er et naturlig krav, men lite tyder på at velgerne får det svar de fortjener. Verken fra Vedum eller lokallagslederne.

Warning
Annonse
Annonse