JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

«Luftangrep på norsk arbeidsliv»

Jeg kan love at dere ikke kommer til å se meg på et Wizz-fly så lenge selskapet har arbeidstakerfiendtlige holdninger, skriver Dagfinn SVadberg Hatløy.

Jeg kan love at dere ikke kommer til å se meg på et Wizz-fly så lenge selskapet har arbeidstakerfiendtlige holdninger, skriver Dagfinn SVadberg Hatløy.

Wizz Air

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Et ungarsk billigflyselskap vil etablere seg med innenriksruter i Norge.

Forbundsleder fagforeningen Naturviterne

Selskapets sjef sier han ikke kommer til å forholde seg til tariffavtaler og fagforeninger. Det er et angrep på norsk arbeidsliv og vår samfunnsmodell som må slås ned på.

Wizz-sjefen har kalt fagbevegelsen barnslig, nasjonalistisk og proteksjonistisk, og hevdet at flere flyselskaper er okkupert av fagforeninger. Det er på godt norsk det vi kaller viss-vass.

Selskap som skal drive seriøs forretning i Norge må forholde seg til reglene i norsk arbeidsliv og den norske samfunnsmodellen. En modell som har stor støtte i befolkningen og som tjener fellesskapet og den enkelte. Gjør arbeidsgiver ikke det, er det vårt ansvar og slå ned på manglende respekt for ansattes rettigheter og arbeidsvilkår.

Organisasjonsgrad

Ultra-lavpris koster. Det koster ansatte usikkerhet, færre rettigheter, mindre forhandlingskraft, lav lønn og dårlig medvirkning. Jeg vil ha en flyreise der jeg vet de ansatte har anstendig lønn, regulerte arbeidsvilkår, medvirkning og en kultur der ansatte kan ytre seg om kritiske forhold på arbeidsplassen, uten at det er forbundet med risiko for egen arbeidshverdag.

Nye tall om det organiserte arbeidslivet (Fafo) viser økning i medlemstall både blant arbeidsgiverne og arbeidstakernes organisasjoner fra 2018 til 2019. Likevel står organisasjonsgraden stille på arbeidstakersiden. Tariffavtale-dekningen ser ut til å fortsette på en langsomt nedadgående kurs. Organisasjonsgraden totalt i Norge er ikke høyere enn 50 prosent. I privat sektor er bare 38 prosent organisert. Organisasjonsgraden i Norge er vesentlig lavere enn våre nordiske naboer: Island 85, Finland 69, Sverige 68 og Danmark 67.

Norge er et tillitssamfunn. Særlig i krevende tider kan vi høste av den tillit og de gode relasjoner norsk arbeidsliv og det norske samfunn har bygget opp. Men tillit må vedlikeholdes og forvaltes klokt både i gode og dårlige tider.

Regjeringen kan blant annet bidra med økt skattefradraget for fagforeningskontingent. Fradraget ble økt fra 1800 til 3850 kroner i periode 2005-2013. Siden har summen stått stille. Skattefradraget bør i det minste må følge pris- og lønnsveksten, og bør i statsbudsjett økes til 5000 kroner fra 01.01.2021.

Forbrukernes makt

Møbelprodusenten Vestre har forstått det: «Vi tror på den nordiske modellen med trepartssamarbeid og høy organiseringsgrad. Dette skaper en tillit mellom arbeidstaker og arbeidsgiver som bidrar til mer innovasjon og bedre produktivitetsutvikling. Vårt mål er at alle ansatte skal være fagorganiserte. For å bidra til dette er Vestre villig til å betale fagforeningskontingenten for sine ansatte.»

Betalt fagforeningskontingent er ikke forvente som praksis. Fagforeninger leverer uansett tjenester og trygghet i arbeidslivet til medlemmene sine, som minst overgår kostnaden av kontingenten. Men praksisen til Vestre forteller om en kunnskapsbasert og god holdning fra arbeidsgiver til verdien av den norske modellen, en holdning som er fraværende hos nevnte flyselskap.

Betydningen av et velregulert arbeidsliv kan ikke overvurderes. Det avhenger av høy organisasjonsgrad. Den norske velferdsmodellen og trepartssamarbeidet i arbeidslivet, er avhengig av at fagforeningene representer mange nok. Det norske tillitssamfunnet og legitimiteten til de avtaler som blir inngått mellom myndigheter, arbeidsgivere og arbeidstakere i trepartssamarbeidet, kan forvitre dersom organisasjonsgraden svekkes og ikke er høy nok. Vi må ikke ta for gitt at denne delen av tillits-Norge gjør seg selv.

Nordmenn er godt selvtenkende og opptatt av et bærekraftig samfunn og arbeidsliv. Jeg oppfordrer alle til å bruke vår forbrukermakt til å sikre sosial og økonomisk bærekraft, og velge klokt når vi velger flyselskap å reise med. Jeg kan love at dere ikke kommer til å se meg på et Wizz-fly så lenge selskapet har arbeidstakerfiendtlige holdninger.

Annonse
Annonse