JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SAMISKE BARN: Barn fra samisk barnehage og Kampen skole  feirer samefolkets dag.

SAMISKE BARN: Barn fra samisk barnehage og Kampen skole feirer samefolkets dag.

Terje Pedersen / NTB scanpix

Debatt:

«Nå må regjeringen ta samisk opplæring på alvor!»

Riksrevisjonen har påvist betydelige mangler i samisktilbudet i grunnskolen. Her er det altså snakk om rettighetene til en nasjonal minoritet som er lovfestet, skriver forbundsleder Anne Finborud i Skolenes landsforbund.
06.02.2020
07:15
06.02.2020 08:32

Opplæringsloven gir rett til opplæring i samisk. Denne retten er uavhengig av hvor i landet eleven bor. I samiske distrikt har alle barn i grunnskolealder rett til opplæring i og på samisk. Utenfor samiske distrikt har elever rett til opplæring i samisk.

Hensikten med lovfestingen er å styrke samenes rettigheter og bidra til å opprettholde den samiske kulturen. Fordi det er et ønske fra myndighetenes side å gjøre opp for uretten som fant sted med fornorskningspolitikken.

I oktober i fjor sa SL-medlem Lena Farvelund Haddal opp stillingen sin som utviklingsleder i samisk opplæring i Oslo. Det gjorde hun med tungt hjerte. Valget tok hun etter flere forsøk på å få gehør for endringer. «I bunn og grunn handler det om manglende kunnskap om samisk språk og kultur. Samer har opplevd mye diskriminering gjennom historien, og det er viktig at alle som har rett til opplæring i samisk får et godt tilbud. Dessverre er samiskopplæringa i dag for dårlig, ikke bare i Oslo, men også i andre store byer,» sa hun i et intervju med I skolen og FriFagbevegelse.

En knapp måned senere smeller det fra Riksrevisjonen med krass kritikk av samisktilbudet i grunnskolen i en rapport som påviser betydelige mangler i opplæringen. Både når det gjelder tilbud om opplæring, læremidler, antall lærere og fjernundervisning. Riksrevisor Per-Kristian Foss kritiserer regjeringen for å skyve ansvaret over på skoleeierne. Og dette har ført til at virkemidlene som brukes er mange og små, og spredt på mange aktører. Ansvarlige myndigheter burde fulgt bedre med i timene, mener riksrevisoren.

Men her er det altså snakk om rettigheter til en nasjonal minoritet som er lovfestet.

Ansvar for å gjennomføre retten er pulverisert og ingen vil ta det fulle ansvaret. Dette burde interessere politisk ledelse mer! Fra fagbevegelsen spør vi: Hvor lenge skal regjeringen – med kunnskapsministeren i spissen – sitte passiv på sidelinjen?

Sametinget har i flere år ønsket et ombud for samisk språk. Dette støtter Skolenes landsforbund.

Sammenholdt med mange andre politiske utfordringer, er det samiske opplæringstilbudet en helt konkret og målbar sak. Den nyutnevnte kunnskapsministeren, Trine Skei Grande, bør gripe saken umiddelbart. Riksrevisjonen har gitt konkrete oppdrag. Vi anbefaler også å lytte til vårt medlem Farvelund Haddal som har lang erfaring og nå holder på med masteroppgave om organisering av samiskopplæring utenfor kjerneområdene.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
06.02.2020
07:15
06.02.2020 08:32