JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar:

«Rettsløse flykunder»

Kundene til SAS og Norwegian må vente lengre enn normalt på å få refundert billetter på korona-rammede reiser.

Kundene til SAS og Norwegian må vente lengre enn normalt på å få refundert billetter på korona-rammede reiser.

Erlend Angelo

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Mange flykunder venter fortsatt på å få refundert flybilletter for reiser som har blitt avlyst i korona-pandemiens kjølvann.

kjell.werner@anb.no

Flyselskapene SAS og Norwegian har nemlig skrudd av automatikken slik at søknadene om refusjon må behandles manuelt. Prosessen blir mer dermed tidkrevende. Flykundene må vente i måneder på å få tilbake pengene sine. Lovens krav om refusjon innen sju dager blir slett ikke overholdt. Flykundene føler seg forståelig nok ganske så rettsløse. Reisebyråene og arrangørene av pakkereiser har også havnet i en håpløs skvis mellom kunder og flyselskap.

Både Norwegian og SAS har gått bort fra en mangeårig automatisert løsning til manuell behandling av hvert enkelt krav om refusjon for korona-kansellert flytur. SAS begrunner dette med behov for «å ha bedre kontroll på innkomne krav i en helt ekstraordinær situasjon». Norwegian ønsker å sikre seg «at alt går riktig for seg og at billettene blir refundert i henhold til billettbetingelsene». Astrid Bergmål i Virke Reiseliv mener at SAS og Norwegian tar seg til rette på kundenes bekostning for å sikre seg ekstra likviditet ved å holde på kundenes penger lengst mulig. Luftfartstilsynet har bedt om en forklaring.

Følg oss på Facebook

- Vi som forbrukere må vurdere om vi i framtiden er villige til å betale for reiser på forskudd, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet. Hun er oppgitt over at kundene, etter hennes mening, blir manipulert ved at flyselskapene gjør det ekstra komplisert å få refundert betalte billetter. Administrerende direktør i reisebyråkjeden Berg-Hansen, Per Arne Willadsen, mener at ordningene for oppgjør og refusjoner må bli gjenstand for juridisk og politisk behandling på europeisk nivå.

Den norske regjeringen må også kjenne sin besøkelsestid. Stortinget har nemlig stilt opp med krisepakker og gitt lån for å hjelpe både SAS og Norwegian over kneika. Da bør SAS og Norwegian ikke legge ekstra stein til byrden for uskyldige flykunder. Forbrukerrådets direktør har absolutt et poeng når hun etterlyser en debatt om flybilletter skal måtte betales på forskudd. Det er for eksempel mulig å bestille et hotell uten å betale lang tid i forveien. SAS og Norwegian kan ha ødelagt for seg selv ved å endre praksis for refusjon. Det hører med til historien at begge flyselskapene lover at alle som har krav på refusjon skal få det.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Vi har ingen grunn til å fastslå om SAS og Norwegian har endret praksis for å sikre seg ekstra likviditet eller om begrunnelsen om å ha kontroll står seg. Men det er hevet over tvil at loven som skak sikre refusjon innen sju dager bevisst brytes. Bevisbyrden ligger dermed hos flyselskapene. Tilliten til SAS og Norwegian har uansett fått seg en alvorlig knekk.

Annonse
Annonse