JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar

«Sjokkerende sløsing»

Elbiler som blir skadet blir i større grad vraket enn det som er tilfellet fossildrevne biler.

Elbiler som blir skadet blir i større grad vraket enn det som er tilfellet fossildrevne biler.

Leif Martin Kirknes

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
«Sløsesjokket» har satt pekefingeren på et ømt punkt.

kjell.werner@anb.no

Skadde elbiler blir i stor grad skrotet framfor å bli reparert. Det lønner seg rett og slett ikke å forlenge livet til relativt nye biler. Momsfritaket for kjøp av elbiler er hovedårsaken. I tillegg bremser bilbransjen for en framtidsrettet løsning på et stort miljøproblem.

Krasjer du elbilen er det nemlig 25 prosent moms på deler og reparasjon. Dermed blir det mindre lønnsomt å fikse en elbil enn en fossildrevet bil. Når forsikringsselskap og skadeverksted har bestemt at en bil skal vrakes, er det ingen vei tilbake. NRK-programmet har imidlertid vist at det er en annen vei til et mer miljøvennlig mål. Løsningen er å bruke brukte deler. Men det kvier bilbransjen seg for og begrunner det blant annet med hensynet til sikkerhet.

NRK har tatt tak i en E-Golf fra 2016 som sto klar til vraking hos en bilopphugger. Batterikassa på bilen var skadet. Verkstedet mente at det ville koste 107.000 kroner å sette bilen i stand med en ny kasse til batteriet. Det utgjorde 78 prosent av markedsverdien som var satt til 136.000 kroner.

Forsikringsselskapet konkluderte dermed med at det ikke lønte seg å reparere bilen. Grensen for skroting går nemlig ved 60 prosent. For et helt nytt batteri vil kostnaden være 280.000 kroner! Men NRK-programlederen visste råd og fikk satt inn et brukt batteri, og da ble regningen bare 70.000 kroner. Dermed ble det pluss i regnskapet på 37.000 kroner, og bilen kan rulle videre på norske veier. På toppen av dette blir det jevnt over lavere utgifter til forsikringer, noe som i neste omgang vil komme bileiere til gode.

Denne historien er et eksempel på at vi alle bør kunne bli flinkere til å gjenbruke framfor å kaste produkter som kan repareres. Det handler om å ta bedre vare på miljøet på kloden. I tillegg vil det bli arbeidsplasser av å utnytte det fagfolkene omtaler som sirkulærøkonomi. Her ligger det et stort potensial i elektronisk utstyr, byggevarer og tekstiler. En Sintef-studie konkluder med at det innenfor disse tre sektorene kan skapes 18.000 jobber her til lands. Vi kan altså slå to fluer i ett smekk.

Men det er motkrefter som må møtes. I en globalisert verden er det eksempelvis billigere å kjøpe en ny importert hårføner enn å reparere en ødelagt. Dyr norsk arbeidskraft slår ekstra negativt ut i så måte. På den annen side viser eksempelet med E-Golfen at det er mulig å hindre sløsingen og at god sirkulærøkonomi skaper arbeidsplasser her hjemme. Norge er allerede i verdensklassen i å gjenvinne søppel gjennom gode systemer for sortering. Nå må vi bli like gode til gjenbruk. Å få et produkt til å vare lengst mulig er det beste for miljøet.

Annonse
Annonse