Debatt
«Skolenes landsforbund krever at vi får tilbake staten som forhandlingspart»
Det er et paradoks når alle styringsdokumenter og reformer kommer fra staten, og økonomistyringen er i kommunen, skriver SL.
Brian Cliff Olguin
Forhandlingsansvaret for lærerne må vekk fra KS.
Vi i Skolens landsforbund (SL) jobber for fellesskolen.
For om lag 70 år siden valgte staten å ta over forhandlingsansvaret for undervisningspersonalet fordi det var for store ulikheter kommunene imellom.
Likevel kom Bondevik II-regjeringen en januardag i 2003 med denne meldingen: «Litt senere på dagen i dag fremmes en kongelig resolusjon i statsråd om overføring av forhandlingsansvaret for lærerne til kommunene og fylkeskommunene.»
Argumentene fra 1950/60 er igjen aktuelle i dag!
Vi snakker om fellesskolen og tillitsreform, men det er ingen fellesskole når det er avhengig av hvor du bor i landet i forhold til hvilket tilbud du får!
Og det er et paradoks når alle styringsdokumenter og reformer kommer fra staten, og økonomistyringen er i kommunen.
I tillegg er det spesielt at KS er et mellomledd som snakker på vegne av kommunene - men er fritatt fra å ta hensyn til noen av disse elementene.
Vi vil forhandle med staten som har et reelt mandat.
Fellesskolen skal bygge gangs menneskje og gi like muligheter uansett hvor du bor og hvilken økonomi familien har.
Skolenes landsforbund krever at vi får tilbake staten som forhandlingspart.
Debatt: «Farlig bruk av tvungen lønnsnemnd fra regjeringen»
Lærerstreiken: – Tvungen lønnsnemnd er også et nederlag for meg, sier kunnskapsministeren