Enighet i meklingen for havn og speditør
Tre timer på overtid, klokka 0300 søndag 13. mai, ble partene i speditørbransjen og havnenorge enige om å anbefale forslag til nye tariffavtaler.
vegard.holm@lomedia.no
I Transportarbeiderforbundets forhandlingsutvalg for Speditøravtalen var flertallet for å anbefale forslaget, et mindretall stemte nei. Landsutvalget for NTF-organiserte i Schenker anbefalte forslaget enstemmig, det samme gjorde havnearbeidernes forhandlingsutvalg.
Både under de tidligere forhandlingene og meklingen har det i hovedsak vært penger striden har stått om.
Satt langt inne
Transportarbeiderforbundets 1. nestleder, Lars Johnsen, har ledet forhandlingene
- Jeg er fornøyd med at det ble en løsning, men den satt langt inne. Ja faktisk helt i skjæringspunktet. Det vises jo ved at anbefalingen ikke var enstemmig. Kronetillegget er det tredje største siden 1986, men isolert sett er jeg ikke fornøyd med resultatet, sier Johnsen.
Administrerende direktør i Logistikk- og Transportindustriens Landsforening, Tom Rune Nilsen, sier alternativet til løsning hadde vært verre.
- Dette har vært et veldig tøft oppgjør. Løsningen satt langt inne, men vi kan leve med resultatet. Jeg er glad det ikke ble streik, sier Nilsen til Transportarbeideren.
Speditøravtalen og Schenkeravtalen
Dette er innholdeti meklingsfrslaget:
– Meklerens forslag gir kr. 5,25 i generelt tillegg til alle i begge avtalene, satsene i tariffavtalenes minstelønnssatser økes tilsvarende.
– Minstelønnssatsen i Speditøravtalen har dermed gått opp med kr. 8,42 I år. Dette inkluderer tillegget på kr. 3,17 som ble gitt 1. februar.
– Timetillegget for forskjøvet arbeidstid i Speditørtariffen er økt til 48 kroner, (fra 32.50). Dette tillegget er bedre i Schenkeravtalen, og er økt til 60 kroner per time (+kr. 1,34). Tillegget utbetales for de som jobber fra klokka 0600 til 0700, og klokka 1700 til 1900.
– Partene ble enige om en prøveordning der det kun kan jobbes inntil tre sammenhengende netter på rad i løpet av en uke. Ordningen skal prøves ut på fem terminaler, og være avsluttet innen 31. mars 2014.
– Man har også fått inn i avtalene den samme bestemmelsen om 14 dagers lønnet pappapermisjon som i frontfagene.
– Ingen endringer er gjort i tariffavtalens bestemmelser om bruk av vikarer, midlertidig ansatte og innleid arbeidskraft. Bestemmelsene om dette kom inn i Speditørtariffen og Schenkeravtalen ved tariffoppgjøret i 2010, etter en tre uker lang streik. Denne bestemmelsen anses for å være bedre enn det som ble forhandlet fram av Fellesforbundet i år, og ble aldri skrevet under av NHO.
– Derimot er det gjort et tillegg i omfangsbestemmelsen som sier at overenskomstene kan gjøres gjeldende for bemanningsforetak og vikarbyråer som virker innenfor speditørbransjen.
Leder i bransjerådet for spedisjon, Dag Tønder, er ikke fornøyd.
- Vi er på ingen måte fornøyde med det økonomiske resultatet i meklingsløsningen, sett i lys av hvor mye vi har blitt hengende etter i lønnsutviklingen. Men et flertall i bransjerådet anbefaler forslaget, sier Tønder.
- Schenkeravtalen er litt annerledes bygd opp enn speditøravtalen, så vårt landsutvalg anbefaler denne avtalen enstemmig, sier leder for landsutvalget for Schenker, Jon Johannessen.
Havn
Også for havnearbeiderne ble det enighet mellom Norsk Transportarbeiderforbund og Logistikk- og Transportindustriens Landsforening (LTL) i NHO.
Havnearbeidernes forhandlingsutvalg anbefaler forslaget enstemmig.
Lønnsmessig er det gitt et generelt timetillegg på kr. 2,75 som legges på tarifflønna. Alle havnearbeidere får tillegget. Dette innebærer at lønnsveksten i år har vært på 10,23 per time, som inkluderer garantitillegget på kr. 7,48 som ble gitt 1. februar, altså en samlet årslønnsvekst på nært 20 000 kroner.
Garantilønnsbestemmelsen (som ga 7,48 1. februar) var en prøveordning. Denne er nå gjort permanent slik at havnearbeiderne hver 1. februar i åra framover vil få regulert lønna etter denne.
Partene fikk også på plass en avtale om sikkerhetsopplæring, som nå vil gjelde i alle havner.
Fra prøve til permanent
Leder Terje Samuelsen i Norsk Havnearbeiderforening er tilfreds.
- Det er gledelig at vi har fått gjennomslag for våre krav om sikkerhetsopplæring for alle innenfor vårt avtaleområde. Vi er også tilfredse med at lønnsgarantibestemmelsen, som til nå har vært en prøveordning, blir gjort permanent, sier Samuelsen.
Men han er ikke bare fornøyd.
- Vi har på langt nær nådd gjennom med alle våre krav. Det er synd at ikke arbeidsgiverne vil klargjøre omfangbestemmelsene i tariffavtalene, hvor overenskomstene våre faktisk skal gjelde. Vi ønsket også at ILO-konvensjon 137 skulle inn i de nye tariffavtalene. Denne konvensjonen, som Norge har undertegnet, gir havnearbeiderne fortrinnsrett på losse- og lastearbeid i havnene. Dette ville heller ikke arbeidsgiverne være med på, sier Terje Samuelsen.
Meklingsforslaget skal ut til uravstemming blant medlemmene. Uravstemmingen skal være ferdig til 8. juni.
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 yrkesskadde nordmenn rammes av hull i loven. Rune har venta i 13 år
Hanna Skotheim
Foreslår nye regler: Flere kan gå glipp av Nav-penger
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)
Linn Cathrin Olsen / NTB
Frykter en ny «angiverlov» vil rasere tilliten i samfunnet
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
Brian Cliff Olguin
14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.
Leif Martin Kirknes
Arild syns kraftgiganten oppfører seg skammelig overfor sine ansatte
SOLCELLE-BYGDA: Det har vært solindustri i Glomfjord i 28 år. Sandra Roksøy var tillitsvalgt da oppsigelsene kom i slutten av august i år.
Egil Brandsøy/ Industri Energi
Regjeringens solsatsing kom for seint – Sandra mistet jobben
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
Debatt
Hvorfor skal det være så vanskelig å eliminere fattigdommen i Norge, når norsk økonomi aldri har vært så solid som nå? spør Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox
En skam for velferdsstaten at det fremdeles finnes fattigdom i Norge
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro
De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen
Forbundsleder Ulf Madsen informerte landsrådet om FLTs gjennomslag i forhandlingene med IE. Han var klar på at forhandlingene nå er avsluttet - det som ble presentert er det samme som et ekstraordinært landsmøte skal ta stilling til.
Kai Hovden