JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Færre klager på håndverkere

Flere håndverkstjenester formidles på internett, og det har blitt færre tvistesaker.

Det viser en undersøkelse fra Sifo (Statens institutt for forbruksforskning).

Undersøkelsen bekrefter også antakelsen om at det lønner seg å sjekke referanser og å skaffe seg flere tilbud før du slipper håndverkere inn i huset.

– Les også: Maks på minirom

Det er bare kjøp av bruktbiler som resulterer i flere tvistesaker enn kjøp og salg av håndverkstjenester.

Men forbrukertvisteutvalgets statistikk viser nå at antall tvistesaker for håndverkere har sunket for første gang på mange år. I samme periode har framveksten av anbudstjenester for håndverkere på internett nærmest eksplodert.

Nedgangen på tvistesaker for håndverkere er på nesten 17 prosent fra 2010 til 2011.

– Les også: Husbyggerens mareritt

Det er ikke dokumentert en sammenheng mellom færre tvistesaker og mer nettformidling, men daglig leder Håvard Bungum i mittanbud er ikke i tvil:

– Vi tror at nettformidling av jobber gir positive resultater for forbrukerne og for seriøse håndverkere, sier han.

Det er fortsatt bare en liten del av alle håndverksjobber som formidles via internett slik at denne kanalen må sies å være i sin spede barndom.

Bungum tror nettjenesten vil vokse både fordi det er lett å sammenlikne priser og fordi kundene nå kan lese evalueringer fra tidligere brukere av håndverkerne.

– Evalueringene er satt inn i et system der håndverkerne kan ta til motmæle mot eventuell kritikk, slik at den som evalueres varsles og får anledning til å svare. Såpass skylder vi både håndverkere og forbrukere.

– Les også: Det nye badet

Etter hvert som tiden går blir det flere som har vokst opp med internett som bruker nettet som et naturlig sted å sammenligne varer, tjenester og priser.

De fleste yngre har en fordel ved lettere å kunne finsikte en håndverker gjennom anbudstjenester på internett.

En halv million nordmenn bruker fortsatt ikke internett. De fleste av dem er over 55 år og pusser fortsatt opp hus og hytter.

– Les også: Oppussing for alle penga

Det går i gjennomsnitt to og et halv år mellom hver gang vi slipper til håndverkere hjemme. Da bruker vi i gjennomsnitt 35.000 kroner på håndverkerne.

Det pussige er at selv om antallet anbudsjobber formidlet på nettportaler er sterkt økende, er det fortsatt kun en tredjedel som skaffer seg flere enn ett tilbud på jobben som skal gjøres.

Noe av forklaringen kan selvsagt ligge i at mange, særlig eldre, har etablert forhold til håndverkere som de finner naturlig å engasjere på nytt. Men tvistesakene etter håndverksbesøk er fortsatt mange. (ANB)

.

Annonse
Annonse